thommes Skrevet 11. april 2018 Del Skrevet 11. april 2018 Hei! Siden juletider har jeg hatt en merkelig oppførsel med min Disco 2 TD5. Jeg merket dette først på ferie i Tyskland da dette opptrer ved hastigheter på rundt 100 km/h (sjeldent ved 70 og 1-2 ganger ved 130) Når jeg kjører i lett oppoverbakke og akselererer jevnt hender det at bilen gjør et kraftig rykk. Det virker som om dieseltilførselen blir avbrutt i noen millisekunder. Dette har blir hyppigere. Når jeg kjører i hastigheter på rundt 130-150 km/h oppfører bilen seg bra. I forrige uke kjørte jeg 2 timer i 150 km/h for å rekke ei ferge. Det er kun ved pådrag at dette opptrer. I går kjørte jeg i cirka 40-50 km/h og satt klampen i bånn. Da forsvant all motorkraften! Motorikonet lyste opp sammen med M+S. Da stoppet jeg motoren og fikk start uten problemer. Er det noen som har en anelse hva som kan være feil? Noen sier jo wastegate modulator. Den har jeg behandlet med WD40 uten at det ga noe utslag. Til helga tenkte jeg å lese ut koder på Øysand. Hvor finner jeg en oversettelse av kodene? Hilsen Thommes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 11. april 2018 Del Skrevet 11. april 2018 Sliten dieselpumpe eller noe kanskje? Jeg pleier nå stort sett å google kodene dersom de er kryptiske. (Gitt at vi tenker på/snakker om samme ting) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 11. april 2018 Del Skrevet 11. april 2018 Er den trimmet eller er waste gate spjeldet justert? Kan det være at du når maks ladetrykk for da skal den vel gå i limp-modus. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 11. april 2018 Del Skrevet 11. april 2018 Tipper du har behandlet wastegate (overtrykksventilen) med wd40. Selve modulatoren (regulatoren) er kanskje synderen her. Det er en liten dings, på størrelse med en fyrstikkeske, med noen små slanger inn/ ut. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Warwick Skrevet 11. april 2018 Del Skrevet 11. april 2018 Det kan ikke være lockup som slipper? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leiohel Skrevet 11. april 2018 Del Skrevet 11. april 2018 Rykker den ved turtall på ca 2300 så er det ofte modulatoren som er gåen. Er det våt veibane så kan deg være ledningene til xyz bryteren som har gnagd på metallringen og fuktighet gir jord. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
thommes Skrevet 12. april 2018 Forfatter Del Skrevet 12. april 2018 Takk til alle for svar. Dette stemmer også godt overens med beskrivelsen på www.discovery2.co.uk. Del PMK100130 bestilles herved. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leiohel Skrevet 12. april 2018 Del Skrevet 12. april 2018 7 timer siden, thommes skrev: Takk til alle for svar. Dette stemmer også godt overens med beskrivelsen på www.discovery2.co.uk. Del PMK100130 bestilles herved. I mellomtiden kan du bare koble slangen forbi modulatoren. Altså rett fra ic rør til wastgate klokka. Da slipper på jokking og minimalt med tap av krefter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
thommes Skrevet 12. april 2018 Forfatter Del Skrevet 12. april 2018 3 timer siden, leiohel skrev: I mellomtiden kan du bare koble slangen forbi modulatoren. Altså rett fra ic rør til wastgate klokka. Da slipper på jokking og minimalt med tap av krefter. Det skal jeg prøve i morgen. Takk for tips! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mrxman Skrevet 13. april 2018 Del Skrevet 13. april 2018 Noe tilsvarende opplevde jeg på min D4 -12 på hjemveien etter bilhandel sørpå de her siste dagen. Samme dag som bilen ble handlet så opplever jeg sent på kvelden at jeg får små rykk i bilen. Dette inntreffer når jeg så vidt har gasspedal, omtrent bare for å holde hastigheten. Ved pådrag så forsvinner dette. Kommer tilbake kort tid etterpå, så vidt følbare små rykk i bilen, før det etter 15 minutter kommer merkbare markante rykk. Tror først det er girkassen, men etter noen sekunder så forsvinner rykkingen. Ringer bilselgeren og han blir jo noe stresset, er jo kommet inn i Sverige og dette er sent på kvelden. Han har ikke opplevd dette tidligere så han ringer mekanikeren som jobber der hvor han har fått utført servicer. Han kan ikke komme med noen umiddelbar forklaring på rykkingen i bilen. Eneste sånn umiddelbart er at det kan ha vært vann i diesel jeg hadde tanken tidligere på kvelden. I løpet av kvelden/natten før jeg tar inn på hotell opplever jeg ikke noe mere med bilen, ei heller resten av min 190 mils hjemtur. Bilen fungerer problemfritt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 13. april 2018 Del Skrevet 13. april 2018 (endret) Høres ut som det enten er en gearkasse som trenger oljeskift/flushing, eller en mellomaksel som har sett bedre dager. Epb kan også gi snodig rykking og vibrasjon. Er neppe noe alvorlig. Bærebruer kan også gi vibrasjoner som kan forplante seg, men det oppstår som oftest under bremsing. Edit: Har hatt en del merkelige rykninger og vibrasjoner opp gjennom, og malt fanden på veggen, hatt mareritt om dyre reparasjoner og fryktet det verste. Enn så lenge har det vært småting og ubegrunnet frykt. Endret 13. april 2018 av trondshj Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mrxman Skrevet 13. april 2018 Del Skrevet 13. april 2018 11 minutter siden, trondshj skrev: Høres ut som det enten er en gearkasse som trenger oljeskift/flushing, eller en mellomaksel som har sett bedre dager. Epb kan også gi snodig rykking og vibrasjon. Er neppe noe alvorlig. Bærebruer kan også gi vibrasjoner som kan forplante seg, men det oppstår som oftest under bremsing. Edit: Har hatt en del merkelige rykninger og vibrasjoner opp gjennom, og malt fanden på veggen, hatt mareritt om dyre reparasjoner og fryktet det verste. Enn så lenge har det vært småting og ubegrunnet frykt. Mellomaksling avskriver jeg med tanke på at dette kun inntraff en kort periodet og ikke noen konstant vibrering. Jeg tenke på girkassen, men det var i hht hva selger har oppgitt flushet for 2 år siden. Snakker vi om hyppige intervaller på flushing da, hvert år eller? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 13. april 2018 Del Skrevet 13. april 2018 Jeg flushet på nesten 200.000. Oljen bør nå holde i 100-150.000 mener nå jeg. Vibrasjoner i mellomaksel kan komme og gå. Her kan det være svakheter i både lageret og leddet. Jeg hadde avventet litt og sett om det var noe mønster i problemene. Kan faktisk bare være et stykke vei som skapte resonans i bilen. Ja, det kan skje. Har en sånn veibit i nærheten. Får hetta hver gang jeg kjører der. Som en kuriositet kan jeg nevne at Tempo Corvette og D4 får resonans på samme sted. FL2 er derimot uberørt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
thommes Skrevet 18. april 2018 Forfatter Del Skrevet 18. april 2018 Hei, holder på å bestille en del deler fra øya og lurte på om det kan lønne seg å bytte ut turbocharger actuator (wastegate overtrykksventil ?) med det samme. Jeg satt på en tang og prøvde å bevege den mot fartsretningen. Jeg fikk kun til noen mm bevegelse og måtte trykke ganske hardt. På youtube så dette mye enklere ut. Hvor lett/hardt skal den være å bevege? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 18. april 2018 Del Skrevet 18. april 2018 Du må trykke veldig hardt. Har aldri hørt at disse er i stykker. Vil tro de går lett når de er defekte. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
thommes Skrevet 18. april 2018 Forfatter Del Skrevet 18. april 2018 Akkurat nå, lafterolf skrev: Du må trykke veldig hardt. Har aldri hørt at disse er i stykker. Vil tro de går lett når de er defekte. Takk for kjapt svar, Rolf! Den er grei. Da er ventilen fjernet fra handlekurven. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leiohel Skrevet 18. april 2018 Del Skrevet 18. april 2018 3 timer siden, thommes skrev: Takk for kjapt svar, Rolf! Den er grei. Da er ventilen fjernet fra handlekurven. Har du trykkluft tilgjengelig kan du prøve å blåse litt forsiktig inn i den klokka. Den er trykk og ikke vakum styrt. Og de er hard å flytte på. Sørg for å gi akslingen til turbospejellet litt crc og bevege det så du er sikker på at det går lett. Leif ove Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
thommes Skrevet 19. april 2018 Forfatter Del Skrevet 19. april 2018 17 timer siden, leiohel skrev: Har du trykkluft tilgjengelig kan du prøve å blåse litt forsiktig inn i den klokka. Den er trykk og ikke vakum styrt. Og de er hard å flytte på. Sørg for å gi akslingen til turbospejellet litt crc og bevege det så du er sikker på at det går lett. Leif ove Nei, dessverre har jeg ikke trykkluft, men jeg har behandlet akslingen med WD40 et par ganger. Håper at dette også går istedenfor å bruke CRC. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Ulempen med WD40 er at smøringen forsvinner etter en tid, så om du ønsker smøring som varer en tid, så bør du benytte noe annet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Crc5-56, wd40 og alle andre multisprayer smører like dårlig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
thommes Skrevet 20. april 2018 Forfatter Del Skrevet 20. april 2018 Mulig at oljen som fulgte med hårtrimmeren egner seg bedre? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.