Gå til innhold

Forsterker hifi gir ut dc en stund


Tobba

Anbefalte innlegg

Hei! Har et effekttrinn fra Primare fra begynnelsen av årtusenskiftet som har fått litt hikke, faktisk to ting som hikker.

1: Når den står på og en tilter forsterkeren litt mot venstre så går den av, setter den rett igjen så går den på igjen, tilter jeg til høyre går den ikke av:) kan det være releet som skrur den på som tuller? Releet er styrt av fysisk bryter på forsterker eller via 12v trigger signal, ikke prøvd 12v trigger signal.

2. Hovedproblemet,  når den skrus på kald så får jeg -28v dc ut av kanalene, lar jeg den stå et par tre minutt så forsvinner den dc spennningen gradvis og blir tilslutt 0v, da kan jeg koble til høyttaler og den spiller helt fint, er også noen utgangsreleer som begynner å frese etterhvert som dc spenningen forsvinner. Skrur jeg den av og på igjen når den er varm så starter den helt normalt, ingen dc og releene sier klikk og det er lyd..

Er det bytte elektrolyttkondensatorer som gjelder eller kan det være noe annet?

Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Har også en 5 kanals Primare forsterker, som plutselig bare ikke ville slå seg på, og gikk i " rødt" 

 

Sendte den opp til en kar i Nord Norge, som byttet alt av kondensatorer. 

De tørker inn med alderen, og kan antagelig gi typisk feil som Du beskriver. 

Han sa det var et typisk probem på disse. 

 

Relè kan jo ha dårlige loddinger/ vakkel som gjøre at en liten bevegelse er nok, kanskje. 

Husker ikke navnet på verkstedet, men det kan man sikkert finne ut av. 

Hvis ikke, vet sikkert en Primare forhandler det. 

 

Kjapt søk i gmail boksen... 

 

runejuul@rj-elektronikk.no   er mannen du kan event snakke med. 

 

Lykke til, er kanon bra forsterkere, ihvertfall til film -_-

 

 

Endret av oggioffshore
Gmail søk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Takk for svar! Nadig og kjip som jeg er så håpet jeg å klare reparere den selv men takk for tips om reperatør!:D Prøver meg på et komplett kondensatorbytte, regner med det bare er elektrolyttene som trengs byttes? Så det store spørsmålet, hvilke kondensatorer bør man kjøpe, er greit nok med verdiene, dem står i skjemaet, men kvalitetsmessig, og hvotdan vet jeg at dem jeg kjøper er like gode/bedre en dem som står i? De store på strømforsyningsdelen på 10000mikroF 63v er Rubycon, men de små klarer jeg ikke tyde noe merke på.. står sme på noen og kge (tror jeg) på noen

Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der må eg melde pass. 

 

Men FB har noen Hifi grupper, som du kanskje kan få svar. 

Ville brukt litt dyre kondensatorer,siden det er et High End merke. 

 

https://www.facebook.com/groups/642951865738041/

 

https://www.facebook.com/groups/234956993307734/

 

Byttet selv en IC forsterker, og kondensatorer på en over 30 år gammel forsterker, da bruket eg bare kondiser fra ebay. Fungerte greit noen uker nå. 

 

ELFA katalogen,kan du sikkert finne det du trenger. 

Endret av oggioffshore
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant noe som heter elna silmic II som visstnok skal være bra greier, eneste dem har ikke så store som 10000mikroF så satser på Nichion der, fant dem på en side som heter mouser.com Så får bestille, bytte og krysse fingrene for at det hjelper:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SME og KGE høres ut som er kondensator serier fra Nippon Chemi Com (NCC)... Rubycon er også en produsent, så den du ser heter nok også noe mer...

Jeg ville nok ha funnet datablader for de seriene du klarer å tyde, og funnet erstatninger som var mest mulig like.. En elektrolyttkondensator kan karakteriseres av mange flere egenskaper enn kapasitans og spenning.. rippelstrøm eller ekvivalent seriemotstand for eksempel.. Hvor mye det har å si kommer sikkert litt an på hvilken funksjon den har.. (Jeg har ikke spesielt god greie på Hifi, men har jobba med switch-mode power i mange år.. og der er det også elektrolyttene som i praksis bestemmer levetida. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Det kan se ut som du har meget rett der, googlet nippon sme og kmg (Som jeg fant ut det stod på dem, ikke kge:) og det kom opp som utgåtte serier. Men er United Chemi com det samme som nippon chemi com?

Kan jo liste opp de jeg trenger så kan du gjerne få lov å avgjøre om det har noe å si med disse andre faktorene:)

 

C14 + C15. 3300mikroF 6.3v SME 85grader. Ligger i strømforsyning før trafoene

C10. 22mikroF 63v SME 85 grader. Ligger i den delen som har med triggersignal for å skru på, så har vel garantert lite å si på lyden:)

C3. 10mikroF 16v. Denne forstår jeg lite og ingenting av, står oppgitt som om det skal være elektrolytt, men er en oransje liten sak som står i triggersignalkursen, minner mest om keramisk liten kondensator.. legger ved et bilde av den

 

C1 + C3. 10000mikroF 63v Rubycon MXR 105grader. Ligger som glatting etter likeretteren og mater selve utgangstrinnet i forsterkeren

C4 + C6 220mikro 100v KMG. Ligger som glatting etter likeretter som ser ut som den mater et forsterkertrinn før selve utgangstrinnet

C7 + C8 + C10 + C11 3.3mikroF 50v 2TK. Små smd kondensatorer som ligger også i den strømforsyningsdelen som mater forsterkertrinnet før selve utgangstrinnet.

 

Så alle elektrolyttene her ligger jo i strømforsyningsdelen, vil vel håpe og tro at disse Elna Audio Silmic II elektrolyttene som er laget for audio fungerer greit her? Rubycon mxr finner jeg på ebay, men fra hongkong, hvor stor er sjansen for at dette også er kopier tro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mouser, sier de er bra sted å handle. 

 

Det er vel stort sett lyttene som tørker ut, og trenger byttes. 

Vet ikke så mye om de andre typene kondensatorer.  Det meste er glemt fra yrkes skolen... he he

 

Vet gutta drev å moddet små forsterkere,  byttet ut alle lyttene i lyd kretsene med slike polypropylen kondiser. Noe de påstod ga litt bedre lyd. 

Men det var på 80tallet. 

 

 

 

https://elektronik-lavpris.dk/c7434/hoejttalere-tilbehoer/delefilter-kondensatorer/polypropylene-mkp/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Nippon Chemi Con og United Chemi Con tror jeg i praksis er samme komponentene..

 

Alle de elektrolytt seriene du har listet er benevnt som "standard", så da bør det vel være mulig å erstatte dem.. om du erstatter en 85° med en 105° gjør ikke det noe.. kanskje du attpåtil får lengre levetid..

 

Den oransje tror jeg kan være en tantal kondensator.. hvilke egenskaper disse har kjenner jeg ikke til...

 

Mouser er nevnt.. farnell er også greie med stort utvalg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert! Satser på at det funker med standard kondensatorer da, med audio betegnelse! digikey.no hadde rubicon lytter i sortementet så bestiller der, så krysser jeg fingrene for det ikke tar månedsvis:) Takker for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Liten update her, byttet kondensatorene, bortsett fra smd'ene, de var feil fysisk størrelse:rolleyes: men nå fungerer den som en drøm, null dc ut og starter opp som normalt, eneste er en kanal det kommer et lite popp fra når den skrus på, antar det er nok et utgangsrele som henger, får ta det når jeg skal ta den årlige innvendig støvsuging:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...