Gå til innhold

2.25 bensin Extravaganza


Thoma_s

Anbefalte innlegg

For å ikke rote til Kristian sin tråd.

 

 

Kom med tips og triks for å sprite opp en bensin motor til 88/109

 

Hva er den optimale motoren?

Hvilke triks er der der ute?

 

 

Kan en lage artig bensin motor til en 109 utav en 2.5NAD?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dieselbunn og bensintopp var hot for endel år tilbake hvis det ikke var omvendt.

Ellers kan du grave litt i pungen og kjøpe moddet motor fra øya.

Dreimoment som en frisk v8.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blokk fra diesel med bensintopp ble brukt. Jeg tror stempel må byttes.

 

2,5 diesel må ha annen topp vil jeg tro, for det er forkammermotor. Hvilken topp som kan brukes vet jeg ikke. 

Den har dieselpumpa på registeret, og den er drevet av reim. Mulig fordeler kan monteres inn der pumpe står, men det fordrer bekjentskap med en verktøymaker vil jeg tro.

 

Selv har jeg aldri bygd bensin av dieselmotor, så alt er ting jeg ikke har erfaring med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blokk på 2 1/4 er lik på bensin og diesel.

Veiva er lik.

andre stempel, kam, topplokk. dieselpumpe er montert der fordeleren er.

 

Jeg har heller aldri bygd, min var ferdig, med deler fra https://www.automotivecomp.com/services/land-rover-products-and-services/

Iflg Serie 2 Club i England har min ca 92 HK på svinghjulet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge Ronald hos Automotivecomp så er oppskriften og rekkefølgen slik:

Trimtopp ( Stage 1 eller 2)

SU forgasser og innsug

Eksosmanifold ( med separate rør)

Effektanlegg. (2’’ med high flow potte)

High torque kamaksel

 

(Litt usikker på rekkefølgen på effektanlegg og manifold). Hvor i rekkefølgen en elektronisk tenning kommer inn er jeg usikker på. 

 

5 lagret veiv er vel å anbefale siden veiva da har litt bedre støtte, men om det betyr noe når man kjører noen få tusen km i året tviler jeg sterkt på. Uansett snakker vi vel kun om rett i overkant av 100 hk her så noen gateracer snakker vi ikke om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Land Rover for alle penga skrev:

Det er dette jeg har hørt. Derav kan du ikke bygge om en Bensin til Diesel uten og bygge om ganske mye. 

 

 

Men nå er det snakk om å bruke Diesel deler og blokk for å lage en bensin.

 

Sterkere diesel deler stammer fra høyeret kompresjon i diesel.

Sterkere veiv og råder.

Stempel på diesel har spor. 

 

 

En blyfri topp. Noen som har en til overs?

 

 

Listen din Kristian er en fin oppskrift. 

Gøy å holde det originalt.

 

 2.25 har en fin lyd. 

 

(Holder på med en 109 ramme som langtids prosjekt. Men har ikke bestemt motor enda. Fisker derfor om 2.25/2.5 bensin. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Land Rover for alle penga.

 

Ser ut til at dele nr til bensin 2.25 topp pakning er det samme som 2.5 topp.

Stc1567

Så hvis blokka på diesel og bensin er lik er der mange topper som går overens.

 

 

Et steg i riktig retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensintopp på diesel går fint. Må bruke råder og stempler fra diesel. Det er forskjell på dim på lagrene til rådene og bolten til stempelet. Hvis dieselsvinghjul blir brukt så må eksos gjøres om på bensin pga starteen til diesel er større.

Toppen kan tas av 1.2 mm uten problemer med kompresjon. 

Cam fra diesel kan også brukes. Med 

SU forgasser så vil en ende opp med ca 95hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...