Gå til innhold

Noe så sjeldent som ACE-trøbbel :D D2 TD5


suprlite

Anbefalte innlegg

Har (igjen) fikset et ødelagt rør på ACE (rett foran der det går over i slange). -Men samme dag (før) som det røyk denne gangen så opplevdes en ny feil: en bankelyd under bilen ved hump/krenging.

Så når jeg hadde skjøtt røret oppdaga jeg at ACE-armen sto i øvre posisjon; så høyt at bærekula på ACE-armen var dratt ut av socketen den skal hvile i på akslingen. -Og dunkingen jeg har hørt er ACE-armen som slår OPP i bilen. Jeg fikk pressa kula ned i koppen igjen og tok en prøvetur, men den poppa ut igjen etter få meter og slo opp i bilen igjen.

 

-Det virker rett og slett på meg som om ACE presser armen feil vei?! -for dette skal vel igrunn kun presse nedover? -Ikke dra oppover slik at kula dras ut av socketen?

-Kan det være at systemet må luftes?

-Ventilblokk?

-Føler av noe slag?

-Annet?

 

Nå skal det sies at jeg har kjørt noen uker med moderat lekkasje i det reparerte røret  - hvor jeg har fyllt etter med motorolje (jeg vet:FYY) istedetfor servo-olje hver gang gult eller rødt lys har dukka opp ettersom det hadde blitt svindyrt å fylle en liter servoolje hver tredje dag . -Så kanskje noe i ventilblokka har tatt skade av dette?? Uansett: dette er jo ikke bra: det dunker ganske kraftig oppunder bilen når armen klasker opp, så dette må jeg finne ut av fortest mulig..

 

PS: det lyser ikke i noen varsellamper..

Endret av suprlite
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sylinderen aktiveres ved krenging. Over humper, som feks fartshumper, vil akslingen beveges opp og ned helt fritt. Akslingen presser da stabstaget og sylinder opp, og når akslingen beveges nedover vil det slippe om du mangler mutteren på toppen.

Jeg tipper du har mistet mutteren på toppen.

https://www.island-4x4.co.uk/anti-roll-link-front-meyle-rbm100223hd-p-31533.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, lafterolf skrev:

Sylinderen aktiveres ved krenging. Over humper, som feks fartshumper, vil akslingen beveges opp og ned helt fritt. Akslingen presser da stabstaget og sylinder opp, og når akslingen beveges nedover vil det slippe om du mangler mutteren på toppen.

Jeg tipper du har mistet mutteren på toppen.

https://www.island-4x4.co.uk/anti-roll-link-front-meyle-rbm100223hd-p-31533.html

Meeh, jeg skal gå ut å ta bilde så du får se hva jeg mener :)

-PS: dette er på bakakslingen.

Endret av suprlite
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, lafterolf skrev:

Gjør det.

 

1: Kule på ACE-arm og socket

2:Kule øverst på bilde, og socket bøyd mot kamera

3:Hvordan det ser ut på motsatt side

4+5: kule+socket

 

 

 

 

20180407_164206.jpg

20180407_164340.jpg20180407_164246.jpg20180407_164231.jpg20180407_164219.jpg

Endret av suprlite
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, lafterolf skrev:

Den er utslitt. Kula har løsnet fra resten. Motsatsen sitter igjen. Nytt ifølge lenken lengre oppe må til.

Delen du henviser til er jo til fremakslingen. Dette er bak. Og det skulle stor kraft til for å presse dette på plass..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, lafterolf skrev:

Selv om du brukte stor kraft er det blåbær mot kraften som oppstår når bilen krenger i fart.

Ok. Nå hadde jeg ikke stor fart da.. Kanskje 10-15 km/t rett etter jeg hadde forlatt inkjørselen..

 

6 minutter siden, lafterolf skrev:

Jeg får satse på at det er så enkelt som å skifte den da.. Bestiller 2 stk, da den ganske sikkert begynner å bli slitt på andre siden og :) -Takk for hjelpa..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ace link, som du viser til, lønner det seg å kjøpe av god kvalitet. På vår bil har jeg byttet den tre ganger på høyre side bak. Sist med kvalitets del, trippel pris av de billigste. Da ble det en varig reperasjon. Ikke mye arbeide å bytte, men irriterende når de ryker etter kort tid. Kjøp kvalitet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, RR-CLASSIC skrev:

Ace link, som du viser til, lønner det seg å kjøpe av god kvalitet. På vår bil har jeg byttet den tre ganger på høyre side bak. Sist med kvalitets del, trippel pris av de billigste. Da ble det en varig reperasjon. Ikke mye arbeide å bytte, men irriterende når de ryker etter kort tid. Kjøp kvalitet!

Takk for råd. Har allerede bestillt den det var lenket til, så jeg får krysse fingrene for at den holder en viss kvalitet.

 

-Har forresten prøvekjørt noen km med nødreparasjonen min, og det fungerer enn så lenge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...