Gå til innhold

Freel2 2008 2,2 diesel man Hard reset/LTB-00093


Ioman95

Anbefalte innlegg

Hei alle !

Jeg har en Freel2 2008/2007 som har gått 250000 km som jeg har hatt fra den var nesten ny. De siste 7-8 mndr har det vært problemer med å starte, den siste tiden oftere og oftere.

Når dette har skjedd har jeg koblet fra batteriet og tatt tilkoblingene mot verandre og ventet en stund før batteriet tilkobles igjen. ( Hard reset). 

Som sakt har dette skjedd alt for ofte den siste tiden og det er ettervært mye styr å få start på bilen. Har lest om dette problemet på det engelske forumet og det blir nevnt  en teknisk bulletin som LR har sendt ut for å fikse saken. LTB-00093 omhandler diesel og bensinmotorer i win området H000200 til H063923 og min bil er i dette området.

LTB-00093 omhandler: "Reprograming the instrument cluster control module, body control modul and solar sensor module".

Er det noen som har erfaring med dette , event anbefaling om hvem som kan fikse dette i østfold/østlandsområdet ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

 

Hvordan problemer er det du opplever? 

 

Innslaget på starteren på disse kan noen ganger slites fortere enn de burde, og da vil du oppleve at starteren ikke slår inn i blant og desto oftere jo mer kontaktene i innslaget blir slitt. Mulig dette er tilfelle hos deg for alt jeg vet?? I så fall så finnes et rimelig rep. kit tilgjengelig fra england. Koster rundt 200 inkl. frakt. Starteren må ut for å montere dette, men det er en relativt kurrant jobb for en som er litt hendt. Går vel 1-2 timer på en slik jobb. Verksted i her til lands vil nokk bytte hele starteren og det koster jo det samme som en liten baksmell eller noe.. :)

 

Rep kit her om dette er tilfelle: https://www.ebay.co.uk/itm/LAND-ROVER-FREELANDER-2-2-2-TD4-STARTER-MOTOR-SOLENOID-REPAIR-KIT-6G9N-11000-NB/292146970861?_trkparms=aid%3D111001%26algo%3DREC.SEED%26ao%3D1%26asc%3D50980%26meid%3Dad361fca8af04d61a84291fb4c4559fb%26pid%3D100675%26rk%3D1%26rkt%3D15%26sd%3D292146970861%26itm%3D292146970861&_trksid=p2481888.c100675.m4236&_trkparms=pageci%3A8eaea425-3965-11e8-94d1-74dbd18044f9|parentrq%3A99b069b51620ab6ab6686c15fffd9b43|iid%3A1 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skiftet rep set og starteren er helt fin, problemer er at ved trykk på startknappen skjer det ingen ting borset fra lys i display ,radioe etc. Så kan jeg koble fra batteriet

og koble +og - klemmer mot verandre en stund ,koble på batteriet og den starter som normalt. Nesten hver gang . Hvis jeg ikke får startet gjentas frakobling av batteriet og den starter. Ser at i UK er det en del som har akkurat samme problem, men det har blitt fikset med " software upgrade" som nevt i LTB-00093. Det jeg lurer på om det er noen med de eldste Freel 2  som har gjort denne oppgraderingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Mulig softwareoppdatering er løsningen for alt jeg vet. Har du kontaktet ditt lokale LR verksted og forhørt deg om dette?

Jeg var i kontakt med mitt lokale LR verksted i vinter med spørsmål om det var sluppet en oppdatering for glødeprogrammet til min (-07). Fikk til svar at de ikke kunne finne noen spesifikt om glødeprogrammet, men generell software oppdatering var tilgjengelig og muligens var glødeprogrammet en del av det. Muligens litt på villspor, men konklulsjonen fra verkstedet var at de ville unngå oppdatering hvis ting fungerte noenlunde tilfredsstillende da det alltid innebar en viss risiko med en slik oppdatering. I ditt tilfelle så høres det kanskje ut som eneste alternativ hvis du har prøvd alt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎06‎.‎04‎.‎2018 at 2:30 PM, Ioman95 said:

Har skiftet rep set og starteren er helt fin, problemer er at ved trykk på startknappen skjer det ingen ting borset fra lys i display ,radioe etc. Så kan jeg koble fra batteriet

og koble +og - klemmer mot verandre en stund ,koble på batteriet og den starter som normalt. Nesten hver gang . Hvis jeg ikke får startet gjentas frakobling av batteriet og den starter. Ser at i UK er det en del som har akkurat samme problem, men det har blitt fikset med " software upgrade" som nevt i LTB-00093. Det jeg lurer på om det er noen med de eldste Freel 2  som har gjort denne oppgraderingen.

Når dette skjer... har du prøvd å ta ut nøkkelen og så sette den inn og forsøke å starte på nytt?

 

Mr. Free hikker innimellom under start (kjører tenningsprosedyre, men ikke start og blir stående med "alt av lamper" i dashboardet). Da er det bare å få ut nøkkelen og så prøve på nytt.

 

Når det gjelder gløding så må den kjøres manuelt på vinteren for min del. (Start tenning, men ikke "start" bilen før glødecoilen i dash har slokket. Idiotisk at ikke bilen er programmert med tilfredsstillende automatisk gløding, men det er nå så... )

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 9.4.2018 den 10.39, yarnslayer skrev:

Når dette skjer... har du prøvd å ta ut nøkkelen og så sette den inn og forsøke å starte på nytt?

 

Mr. Free hikker innimellom under start (kjører tenningsprosedyre, men ikke start og blir stående med "alt av lamper" i dashboardet). Da er det bare å få ut nøkkelen og så prøve på nytt.

 

Når det gjelder gløding så må den kjøres manuelt på vinteren for min del. (Start tenning, men ikke "start" bilen før glødecoilen i dash har slokket. Idiotisk at ikke bilen er programmert med tilfredsstillende automatisk gløding, men det er nå så... )

Oppdatering om startvansker .

 Etter å ikke ha fått start på bilen i det hele tatt måtte jeg bite i det sure eplet og tilkalle Viking for transport til forhandler S.borg.

De har gjort div oppgraderinger og lastet inn programmer på nytt . Felilen var vistnok  feilkode på imobilisser og feil mellom inst. og motor så startsperra la inne hele tiden.

Anyway , nå starter bilen og fortsetter med det håper jeg...

Foresten hyggelige folk i Bilbutikk 1, ikke kostet det skjorta heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...