Gå til innhold

Elektrisk sykkel


gautes

Anbefalte innlegg

Jeg har muligheten til en fra BT for halv pris og vel så det.

Og så er det litt usikkerhet om hvordan kroppen tåler dette over litt tid.

Men funker det blir det nok sjekket litt nøyere ang selvbygg på en trike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lånt en dyr en , men værgudene har ikke vært helt på min side nå .

Som den skaukjører jeg er sikles det litt på en fatbike på steroider med ditto effekt.

Men det var det med kroppen da . Slakk i hengslene gir mye pes .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som pendlerredskap er el-sykkel helt genial! Bygde min egen for et års tid tilbake og har brukt denne til jobb 2-3 dager i uka siden da (18km hver vei). Hva som er brukbar og god el-sykkel diskuteres i det vide og brede. BT syklene får som oftest slakt på folkemunne, men hvis du ser på pris pr.km over levetiden på sykkelen så tenker jeg BT sykkelen kan komme ganske bra ut. Ser du bort fra motor og batteri, så er jo slitedelene til BR sykkelen ganske rimelige og enkle å bytte.

Snu det litt rundt, Hvor mye sparer du egentlig på å kjøpe en el-sykkel til 30.000?? Ikke sikkert levetiden på disse er 3 ganger lenger enn BT sykkelen. Du kan kjøre ganske langt for 30000 medregnet bompenger og diesel. Som oftest så står jo bilen klar til bruk, og jeg har enda ikke hørt om noen som selger bil nr.2 for å bytte den ut med el sykkel. Dette var jo da i et økonomisk perspektiv sett mot nytteverdi som jobbpendling. Om en ser på det som et leketøy, så vil jo ting bli helt annerledes :D:D 

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklet ca 2000km på selvbygd elsykkel i 2017 og gleder meg til å dra den ut i år.

Utgangspunktet var en Merida hybrid til 4000,- og monterte et bafang 750w kit. Resultatet ble litt så som så, da orginalkjedet var det første som røyk. Det holdt ca 30km.

Nå har den fått nye felger og dekk da de orginale ble rett og slett for skeive til å rettes opp. Bremsene er oppgradert til shimano 180/160mm,

og montert et Lekkie tannhjul forran da kjedet stadig vekk hoppet av.

Men fytti katta å morro å kjøre. 50 km/t på flatmark uten å tråkke hvis jeg vil. 25 km/t opp de værste bakkene hjem fra jobb.

Totalpris ca 14-16k. Anbefaler å bruke en litt bedre sykkel som utgangspunkt hvis man skal bygge selv. Er stort sett bare ramma og sete/styre som er igjen fra Merida på min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Kikker og leser til øyet blir stort og vått og litt til.

Folk er like enige om elsykkel som vi er om dekk.

Selvbygg ble ikke veldig mye rimeligere hvis jeg regner sykkel med i prisen.

 

Ballongdekk,dempet forgaffel og hevet styre satser jeg på for ryggens skyld.

Har skjønt at krankmotor er tingen. Både innvendig og utvendig på ramma.

Lurer på om man kan bytte ut feks 250 wattern til en større når behovet melder seg.

Noen som vet ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min gamle Gaute ! 

Den dro greit hjemover, med pedalkraft i tillegg. Den du viser har samme motorfabrikat, men er etter min mening basert på en ALT for dårlig base-sykkel. 

Altså - utgangspunktet er for dårlig. For sånne som meg, som er litt ekstra glad i mat, og sjelden står over et måltid, blir det for veikt over tid er jeg redd.

 

 

29_1151400799.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, gautes skrev:

Ballongdekk,dempet forgaffel og hevet styre satser jeg på for ryggens skyld.

Har skjønt at krankmotor er tingen. Både innvendig og utvendig på ramma.

Lurer på om man kan bytte ut feks 250 wattern til en større når behovet melder seg.

 

Drit i dempegaffel, hevet styre og litt lav rompestilling er jeg helt enig i, da blir det en cruiser.

Krankmotor fungerer fint. Ettermonterte Bafang-kit fungerer fint. 250, 500 og 750W er like utseendemessig og festemessig ( var iaf det når jeg lekte med det der sist ) 

750W utgaven går som et skolda troll på speed, ganske morsomt. 

 

Det driver en kar som heter Fjuk på Strømmen, han har gått peilingskolen hva elsykler angår. Selger kit og modder for andre, driver butikk på gamle stasjonen tror jeg.

Ellers fins det mye god nerde-forum-ekspertise på terrengsykkel.no

 

Jeg solgte min, da kona mente jeg trengte trimmen. Ikke uenig egentlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shimano brems og gir ,Bafang motor , Samsung batteri.

Alle kjente navn for meg og samtidig en butikk jeg kan gå til og klage...

På den annen side pleier jeg å gi mine leker god service med jevne mellomrom.

Utseende på dem derimot, tilsvarer eierens holdning til eget .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble en med midtmotor , nok watt til gubbe i godt hold og dårlig kondis .

Ekstra gasshåndtak for kriser og ønske om vind i håret. :rolleyes:

Selvfølgelig øste det ned når jeg kom hjem...

 

Takk for alle gode råd.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruktsak med ettermontert motor.

Alle deler fra Bafang .

Kosta like mye som en gammel  LR.

Kan sende bilde på sms.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Jepp. Såpass at jeg sliter med bremseknurr, skvik og pip med sinnsykt volum.

Skremmer plattfote sålegjengere høyt opp i trærne ved brems.

Noen tips om løsning? Bremsefett for bil hjalp ikke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nye klosser og skikkelig rens av skive er det eneste som hjelper mot skvikinga du opplever. Fett på baksida av klossene har jeg aldri hatt noe særlig hell med, spesielt siden mange bremseklosser for sykkel har høl i bakplata slik at fettet trekker gjennom bremsebelegget når klossene blir varme.

 

Med de spesifikasjonene du antyder burde du for øvrig holde deg laaangt unna hvor fotgjengere ferdes. Det er både ulovlig og farlig å blande slikt med fotgjengere (ulovlig er den forsåvidt uansett, men i veibanen skader du i hvert fall bare deg selv). Det er ikke uten grunn at mange sykkelverksted har som policy å be politiet komme og hente slike sykler om de blir levert inn til service.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips.

Som med alt annet er måtehold viktig.

DVS full pedal på Karl Johan 17.mai er dumt. :P

I mitt tilfelle er det skogen som lokker med svært moderate hastigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...