Gå til innhold

Kjøpe Range Rover td8 2007+, råd og tips.


gimo

Anbefalte innlegg

Har veldig god tid, kanskje år, men starter å kikke etter en velholdt td8, foreløpig er det ikke så mange i det norske markedet til grei pris men antar det kommer flere etterhvert. Må dog innrømme at jo mer jeg leser desto mer skeptisk blir jeg, eksempelvis denne fra et land med langt hyggeligere verkstedpriser enn vi har her i gamlelandet. https://www.youtube.com/watch?v=FvJCCoLoKRA

 

Litt kostnader til dekk, service og vedlikehold er det jo med alle biler og det skal budsjetteres. Med kjørelengde ca 20+Tkm i året så regner jeg i dag 10-20T gjennomsnittlig pr år med en 10 år gammel Audi A6. Hva tror folket, blir det forskrekkende mye mer med en td8?

 

Også glad for råd og tips om hva en bør se etter. Leser jo selv gjennom brukererfaringer men det skader ikke å få råd fra flere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikser du ting selv så sparer du veldig mye penger. Han sutrete fyren i videoen nevner flere ganger at samme delene går i stykker om igjen. Høres ut som om han burde bytte verksted.

Kjempegod bil å kjøre, skal du dra tungt eller kjøre noe offroad er den vanvittig bra(med passende dekk).

 

Jeg ville tatt den med til et land rover verksted for å få en tilstandsrapport og pris på å sette den i stand før jeg hadde kjøpt. Har selv en sport SC fra 05 som kan sammenlignes i vedlikehold- 25-50k pr år i service. Ca 120 -140k i året for å eie med søkk og snøre.(bensin, bom, parkering, service osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte min for ca 2 år siden men fant fort ut at det var feil bil for mitt bruk etter å ha lest tråder i inn og utland vedr. TDV8 motoren.  Hva som var feil var at denne bilen trives kun med langkjøring og må ha en god motortemperatur under alle kjøreturer. Jeg kjører lite lange turer med bilen da mitt arbeide er max 15 minutter fra hjemstedet. Det er først og fremst turboene jeg tenker på her og som jeg har lest meg inn på samtlige forum. Jo, jeg skrur bil selv men på disse motorene med all den elektronikken tør jeg rett og slett ikke i fare for å tulle det til enda mer. Bilen hadde nettopp fått ny turbo på venstre side og det lå en faktura på 56.000 kr i bilen som forrige eier hadde betalt Motorpool for. Det første jeg gjorde

etter jeg kjøpte bilen var å bytte alle oljer. Etter en tid da jeg fikk problemer med at bilen "hoppet" ut av gear ble oljen i gerarkassen også byttet ut på RATS i Trøgstad. Jeg bytter olje og filter 1 gang i året grunnet veldig lav årlig kjørelengde. Jeg har kjørt kun 2000 km på 2 år hittil så oljen er jo som ny da jeg skifter den ut men tenker på motoren og turboene først som får god og ny olje slik at motoren kan rense seg skikkelig.

Jeg bruker annen bil på jobb så TDV8n står i garasjen mesteparten av tiden. :rolleyes:

Bilen er jo selvfølgelig en drøm å kjøre med nok av krefter og komfort. Dette var min drømmebil men gjorde for dårlig forundersøkelse før jeg kjøpte bilen. Jeg går nå og lurer litt på om jeg skal bytte den ut med en lik bil i SC bensin grunnet mitt kjøremønster og bruk av denne bilen.

Jeg synes du gjør lurt i å spørre litt rundt om denne bilen før du går til innkjøp.

 

Tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doug demuro har jo gjort et poeng av å reparere absolutt alt på den medkjøpte garantien. Da blir det jo kostbart. 

 

Jeg har kjørt min Tdv8 15.000 km på snart 8 mnd. Den har fått en service ved kjøp og nye luftbelger. De var originale med bilen så det er helt greit. Jeg opplever dette som veldig greit og problemfritt bilhold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også VELDIG keen på å bytte ut min disco 3 med enten disco 4, eller RR. Er det slik at man helst bør gå for bensin når det blir mest småkjøring? (Finnes jo en og annen RR Sport med V8 bensin.) Har flyttet og byttet jobb, så nå er det veldig lite mil per måned. Det vil si at liter per mil godt kan være skyhøyt - jeg bruker uansett mindre enn en som pendler 50min hver dag i en menneskebil. TDV8 virker mye bedre enn V6, og har hørt at girkasseproblemene er mindre med TDV8, men mulig det bare er min egen ønsketenking :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 4.4 bensin. Nydelig motor men sykt tørst. Brukte det dobbelte på bensin som jeg nå gjør på diesel. 

 

Girkassen på Tdv8 og bensinvariantene er bra. Du finner noen som ryker, men ikke mer enn på alle andre premiumbiler. Td6 har en unormal statistikk her og minst 30 prosent av kassene må overhales på et tidspunkt. 

 

Turboen undersøkte jeg ganske godt før kjøp og det er seff dyrt å bytte men bilene er ikke kjent for spesielle turboproblemer. Det er også bekreftet av flere verksteder jeg har snakket med om dette som har skrudd mye på bilene før. Men bilene liker godt vedlikehold oh en bil som har byttet olje på 10-15k intervaller. La også bilen stå litt på tomgang etter hard kjøring så turboen rekker å roe ned. Tips fra fullfat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...