Gå til innhold

forskjell i rullediameter foran og bak


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er på jakt etter nye hjul til min disco 4. Den kom med 19" noe jeg synes blir litt for ballong:P Synes 22" blir for stort igjen, og tenker å kanskje gå for 21" Et sett jeg har funnet har stått på en Range Rover Sport har 285/35 foran og 325/30 bak. Dette vil utgjøre en forskjell i rullediameter med 0,64% 

Vil drivverket tåle dette? 

 

hdaKUxptRfe3b5XbRaIjJA_thumb_10ab.jpg

Endret av Landrev
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ESP systemene vil vel gå bananas om det merker hastighets forskjell på hjul parrene?  bare en tanke.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bilene som tar stryk av forskjellig hjuldiameter på akslene er de med en eller annen form for permanent viskositets- eller friksjonskobling i senterdiffen.   For en åpen diff bør ikke dette være noe problem.  Tenk på at bakhjulene tar innersvingen på framhjulene når vi svinger på vanlig vei.  Riktignok er forskjellen liten men ved manøvrering på parkeringsplasser osv hvor vi gjerne svinger maks av hva bilen kan er forskjellen mellom fram og bakaksel rundt 10%.  Land Rovere kan jo kjøres i terreng også og de tåler det.  Med dette oppsettet ser det ut til at framhjulene er størst og da utlignes hastighetsforskjellen i sving...

 

Når det er sagt.  Jeg ville aldri hatt så brede og lave dekk på en personbil og tenker det må være en grunn til at de selges.  Komfort, støynivå, sporing, vannplaning.  Alt lider og lommeboka vil lide når de er utslitt.  Men så synes jeg nå Land Rovere kler ballonghjul jeg da.  Gikk fra 255/55R20 til 275/60R19 på min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si det er forskjell på å ha 10 % veilengdeforskjell mellom foraksel og bakaksel ved parkering som foregår i lave hastigheter og begrenset tidsrom, og 0,64 % veilengdeforskjell i timesvis i høye hastigheter.  I dimensjonen vi snakker om her, utgjør 0,64 % forskjell i hjulomkrets (og hjuldiameter)  2,25 mm i mønsterdybde med samme dimmensjon på alle dekk. Det høres ikke så mye ut, men jeg har ingen formening om dette er akseptabelt fra bilprodusentens side.  For min bil anbefaler Land Rover lavere dekktrykk foran enn bak, selv uten last i bilen. Jeg vil tro at bilen da er tyngre foran enn bak, slik at den effektive hjulomkretsen er mindre foran. Hvor mye dette utgjør er ukjent.

 

15237905532620.jpg

Endret av Skogsvei
La inn bilde.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode og informative svar. Dekkene er nå lagt på. Min dom er: Helt udramatisk å kjøre med, og null sporing. Veistøyen derimot.... Det er selfølgelig mest bak, og dekkene der er velig slitt i innerkant, Dekkene sto på en RRS og de har vel litt camber bak? I tillegg er dekkene noe budget greier, Jeg skal til en lokal dekkforhandler til uka og forhøre meg om hvilke som hadde fungert bra bak. Foran er det 285 med bra mønster.

Selger på insignia mente jeg måtte kjøpe suv dekk med «ovale» hjørner. Hva mener han med det?

68581E1B-DEB1-400B-92CA-F9530F9910CD.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felgene var nå ihvertfall meget pene:)

Med ovale hjørner, tenker jeg han mener dekk med mønster som er  avrundet i ytter/ innerkant av dekkbanen. Kjøper du helt nye dekk bak, vil du jo også utjevne forskjellen i  dekkstørrelsen.

 

Mvh  Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville beholt ballllllongene je mye bedre dette er jo sportsbil dim og det blir aldri en land rover skjønnheita kan bli dyrt lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...