Gå til innhold

2.25 bensin high torque kamaksel


Kristian Kvart

Anbefalte innlegg

Jeg husker jeg slet med opplagring av kamaksel på en 2,25 for noen årtier siden.

Da slet jeg med kam og lagertilpasning . Ny dieselkam og nedslitt bensinkam.

Ble nye lagerringer og linjeboring for å få det perfekt.

Men ytelsesforskjellen var verdt jobben ifølge bileier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.4.2018 den 21.26, paul hofseth skrev:

Positive subjektive fornemmelser som følger større utgifter er langtfra pålitelige, men trekkraften ved lave turtall er det ikke noe å si på.

 

Ja det er vel ikke så lett å merke noen få hester til eller fra på de 69 som skal trekke en så tung bil, noe racer blir det ikke uansett. Målet mitt er å gjøre det litt enklere å bruke den i hverdagen. Jeg tar i alle fall sjansen - ny kam er bestilt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi torque kammer, stjeler som oftest fra ett annet sted. Dvs dårligere tomgang osv,  ofte mindre holdbar pga hardere press på ventilfjærene/ vippearmer så den slites fortere.

De er jo som oftest lagd ved å dreie ned lukkepunktet( baksiden av kammen, om du vil ) slik at den derfor løfter mer når den er på topp + lengre åpning kanskje.

 

I en seriebil kan jeg liksom ikke forestille meg at det er så mye å hente, men har absolutt ingen erfaring med de.

 

En ny original kam er ihvertfall mye bedre enn en utslitt original kam. Det som er bra med originalt, er at du vet det virker....

Mvh Brage 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriebiler pleier ikke å gå som daily biler lengre, er noen som gjør det, men er få. så til hobby bruk tror jeg selv at høyt løftende kam ikke skal være noe problem med slitasje med det første. 
Jeg har ikke noe erfaring med det selv, er bare hva jeg tenker^_^
Jeg har en dreimoments kam til RRCen min liggende enda som kan hende kommer inn i motoren en vakker dag. 
Så lenge den ikke blir kjørt veldig mye hele tiden så tror jeg det skal gå greit. tror kammen min har gått snart 300 000km, så om høyt løftende varer 150 000 så er jeg veldig fornøyd ^_^
Måtte bare ta et eksempel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå tatt sjansen jeg da. Kamaksel er på vei i posten og motoren snart ute av bilen. ( fant ut at det var lettere enn å dille med dette med motoren i bilen). 

Spent på om det blir noe særlig forskjell eller om det er masse jobb for «ingenting» og at det bare er kvalitetstid i garasjen jeg sitter igjen med. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du først tar runden så får du jo en oversikt over hva som ser greit ut og ikke også ;) 
pakninger og slanger, stempelriinger og olje kanaler. støtstenger og toppakning også :)
Splitter du kløtsj og motor ? da får du sjekka kløtsjen :D uten ekstra arbeid ;)
Så helt bortkasta kan det neppe være :) for trygghets følelsen man får når man ser at alt er ok telles også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte hele pakken fra ACR for noen år siden....(cam, su-forgasser, osv)

Litt merkbart ble det, sånn i oppoverbakker når det var kjøttkaker Til middag, medvind, sola i ryggen..:lol:

 

Men størst forskjell var når jeg byttet toppen, elektronisk fordeler, og nytt efektanlegg.

Men det er fortsatt ikke racerbil, og skal vel ikke bli racerbil heller.

Men nå holder jeg følge med trafikken i oppoverbakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt å bygge en slik motor jeg også. Har en med SU-forgasser allerede, som går betraktelig bedre enn den med original forgasser. Og begge bilene er Light Weight, så de er sammenlignbare. Den motoren med original forgasser er femlagret, så det er den som kanskje står for tur til oppfriskning.

 

Og, skal ikke bygge racerbil. Som Anders skriver er det artig å følge trafikken.

 

I 1990 hadde jeg satt sammen en motor, enkle modifiseringer, litt sliping i innsug og sprillandes ny original forgasser. Litt åpnere eksos. Det var det jeg tok meg råd til. Ellers helt original motor med nye lager, nye stempelringer og honede sylindre. Slipte ventiler. Helt ny Overdrive montert på ny girkasse. Trondheim til Fredrikstad og videre ned i Sverige, nordover via Landstreff på Hunderfossen. Holdt fint følge med trafikken, med campingvogn bak 88-tommeren og familien og all nødvendig bagasje i bil og vogn. Tok det litt pent opp fra Dombås, men der er det krabbefelt og jeg trengte ikke presse motoren. Uten vogn gikk den bilen skikkelig bra, 32-tommers hjul.

 

Toogenkvartmotoren har potensiale. En total overhaling vil gjøre underverker på en sliten motor. Litt oppskremte komponenter montert gir en motor man trives med, samtidig slipper man å søke Vegvesenet om motorbytte osv.. Det enkle er ofte det beste.

 

Til helga henter jeg et nytt LR-projekt, med toogenkvartmotoren i deler. Lurer på hva jeg finner på med den :). Har også en toogenhalv liters 5-lagret dieselblokk stående på lageret, det kan bli en fresk bensinmotor. Smidde Mahle-stempler.

 

Ønsker alle en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva? Må jeg ha fordeler også? ^_^

 

Det har jeg ikke sett på. Ikke tenkt på det en gang.

 

Men trenger jeg fordeler da? Kan sette en føler på remhjul på veivakselen og kjøre signalet inn på en svart boks som gir signal til de forskjellige coiler. Har tenkt på dette i mange år, så hvis det tvinger seg fram at jeg må gjøre dette kan jeg gjøre det på et prosjekt. Har allerede slik system liggende i skapet, for å bygge på firesylindret motorsykkelmotor. Har få tommeltotter, bør få det til på bilmotor også.

 

Ville uansett vært fint med slik løning. Slipper slakk i fordeler og aksel og drev. Og vil slippe feil i fordeleren når det kommer fuktighet inn der. Motor har stoppet, og  jeg har hatt utfordringer, under elvekryssinger eller kryssing av myrer inne på fjellet. Akkurat det er ikke problem lengre, har jo sluttet med slike aktiviteter. Kanskje ;).

 

H A :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2.5 nad har vel vakuum pumpa der fordeleren er på bensin?

 

Men må vel finne på noe med register dekselet på ombygging fra diesel til bensin. 

 

Passer det fra 2.25 besnin?

Passer 2.25 topp?

 

 

Spør for en venn... Som har en 2.5 nad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny kamaksel fra Automotivecomp.com kom i posten etter 2 dager og ligger på vent. 

Ser det er noen over som har positive erfaringer med dette så jeg gleder meg til å se - i mellomtiden blir det å prøve å få tid til jobben. Motor er ute og dra er det like greit å ta en overhaling med det samme...og da tar det jo enda litt mere tid.

Har noe snacks på bilen allerede og noe mer på hylla så vi for se hvordan det blir til slutt. Oppdaterer status i Prosjekttråden til "Land Roger Part 3" underveis.

Takk for tilbakemeldinger så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Thoma_s skrev:

Skifter du forgasser og?

Vi kan starte en ny 2.25 bensin extravaganza tråd.

 

He-He, var inne på tanken om å bestille SU forgasseren nevnt over også. Jeg synes den er litt dyr så jeg prøver de andre tingene først, for en ny gasser er jo betraktelig lettere å montere senere enn en ny kam. 

Såvidt jeg husker har vel du allerede den ekstravaganza vi andre savner med dine 6 sylindre :D?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ising i forgasser og damplås i bensintilførsel er ikke ukjente problemer.

Noen er mer ømfintlige enn andre.

Men dette er kurerbart bare man finner fram til riktig diagnose.

Det kan bli en lengre feilsøkningsrunde først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...