Gå til innhold

Freelander 2 2009 automat - Reduced engine performance


Bruningen

Anbefalte innlegg

Var på hengertur her i uka - ca 360 km. Halve turen med tom henger (ca 1000 kg), og returen lasta (ca 2300 kg - jada litt overlast)

Etter få km fikk jeg den først "Limp Mode", ingen feilmelding bortsett fra et glimt av "Redueced engine performance" akkurat når jeg stopper motoren. Resatte seg ved stopp/start - men gjentok seg ca 10 ganger over hele turen (som også inkluderte 4 fergeturer og en heftig opp og nedkjøring til en fjellgard uten/med last).

Eneste sammenheng mellom stoppene jeg fant er at de skjedde i lett motbakke. 

Hadde en følelse av at den ikke skiftet gir som den skulle, men fikk samme feilen når jeg kjørte i "manuell" også.

Har kjørt uten henger flere dager etterpå uten at feil oppstod.

Sjekket i dag, men ingen feilkoder ligger inne.

 

Hvor skal man begynne?

(gått ca 200', flushet gearkasse på ca 100', drar mye henger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les feilkoder, og ta det derfra. 

Kan også være at du får noe høyt turbotrykk i perioder, da vil du også få "limp"modus av diverse slag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nå tok jeg sjauen, skifta bakdiff, logget difftrykk over partikkelfilter og fått påfyllt 2xflasker lurium for å prøve å brenne den ut, registerreim og vannpumpe. Samt bremseskive som hadde delt seg. 

Så det var mottrykk/partikkelfilter som var årsaken til limpingen ved høy belastning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
På 2018-4-18 den 16.48, Bruningen skrev:

Nå tok jeg sjauen, skifta bakdiff, logget difftrykk over partikkelfilter og fått påfyllt 2xflasker lurium for å prøve å brenne den ut, registerreim og vannpumpe. Samt bremseskive som hadde delt seg. 

Så det var mottrykk/partikkelfilter som var årsaken til limpingen ved høy belastning...

Gammel post men jeg prøver. Byttet du partikkelfilter eller fikk du den renset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Her var noen kapittel til på denne historien.

Feilen kom tilbake så det holdt. Og verkstedet kom tuslende og fortalte at de måtte skifte sensor før filteret, pga ledningsbrudd ..... (hadde spurt de flere ganger om de var sikre på at det ikke var noe slikt, for partikkelfilteret på en bil som drar mye, ofte og langt har optimale forhold)

Så skiftet av  partikkelfilteret var waste.

Så jeg har liggende et fullt fungerende filter om noen trenger....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...