leiohel Skrevet 27. april 2018 Del Skrevet 27. april 2018 Jeg holder en stor knapp på at det er skamfiling av ledninger som gir deg m og s. Når du sjalter endres stillingen på xyz bryteren. En ledning som ligger mot gods får strøm og ecu får feil signal og går i m og s modus. Prøv følgende: legg deg under bilen og følg ledingene fra xyz bryteren bakover og over girkassa. Der ledningene går gjennom metallringen ( ledningene er inne i en strømpe som beskytter dem mot varmen) prøver du å flytte litt på ledningene. Dra de litt den ene eller andre veien. Prøv å starte opp. Funker det har du funnet feilen. Mvh Leif Ove Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rtin Skrevet 27. april 2018 Forfatter Del Skrevet 27. april 2018 2 timer siden, leiohel skrev: Jeg holder en stor knapp på at det er skamfiling av ledninger som gir deg m og s. Når du sjalter endres stillingen på xyz bryteren. En ledning som ligger mot gods får strøm og ecu får feil signal og går i m og s modus. Prøv følgende: legg deg under bilen og følg ledingene fra xyz bryteren bakover og over girkassa. Der ledningene går gjennom metallringen ( ledningene er inne i en strømpe som beskytter dem mot varmen) prøver du å flytte litt på ledningene. Dra de litt den ene eller andre veien. Prøv å starte opp. Funker det har du funnet feilen. Mvh Leif Ove Takk for svar. Skal ta en økt under bilen i morgen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rtin Skrevet 2. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2018 På 18.04.2018 den 21.27, gautes skrev: Klarer du å se om converter roterer med motoren i gang? Synes å huske det er mulig. Har du prøvd å bruke stetoskop / skrutrekker og lytte deg fram til skillet mellom bevegelse og ikke? Hvor holder du til hen ? Kan være en voksen i området som kan bidra litt fysisk. Holder til på Gjøvik Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rtin Skrevet 6. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2018 Da har jeg endelig fått lest av feilkoder - det vil si, ingen feil koder. Når jeg flytter girspaken fra P til R - eller for den saks skyld, til D,3,2, eller 1, så skjer det svært lite. Normalt skal man kjenne at giret slår inn. Likevel hører jeg at det er forandringer i lydbildet når jeg sjalter gjennom. I dag oppdaget jeg en lekkasje foran, på venstre side - litt i området der slangen til oljekjøleren går. Kan det være lekkasje på denne? Det må jeg finne ut av i morgen? Et spørsmål: Hvis det er for lite olje på kassa - vil en lekkasje i oljekjølerslangen føre til at kassa ikke suger til seg olje - når jeg forsøker å etterfylle? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leiohel Skrevet 6. mai 2018 Del Skrevet 6. mai 2018 (endret) 1 time siden, rtin skrev: Da har jeg endelig fått lest av feilkoder - det vil si, ingen feil koder. Når jeg flytter girspaken fra P til R - eller for den saks skyld, til D,3,2, eller 1, så skjer det svært lite. Normalt skal man kjenne at giret slår inn. Likevel hører jeg at det er forandringer i lydbildet når jeg sjalter gjennom. I dag oppdaget jeg en lekkasje foran, på venstre side - litt i området der slangen til oljekjøleren går. Kan det være lekkasje på denne? Det må jeg finne ut av i morgen? Et spørsmål: Hvis det er for lite olje på kassa - vil en lekkasje i oljekjølerslangen føre til at kassa ikke suger til seg olje - når jeg forsøker å etterfylle? Slangene til oljekjøleren går vel på høyre side av motoren og frem til kjøleren som sitter ved radiatoren. Men mener du fremme venstre side av girkassa så er det lett å se om det lekker fra der rørene starter. Er det lite olje så vil kassa ta i mot olje, tenker jeg. Og når du starter opp og går gjennom girene har du fylt opp kjøler med rør og interne ganger, og det blir plass til mer olje. Forsøkte dere, med diagnose å se på verdier fra kassa når dere byttet gir? Ikke til å bli klok på denne kassa nå er det heldigvis ikke mange dagene til at det er treff i Elvedalen og vi blir mange som gjerne ville tatt en titt på den bilen. leif ove Endret 6. mai 2018 av leiohel Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rtin Skrevet 7. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2018 8 timer siden, leiohel skrev: Slangene til oljekjøleren går vel på høyre side av motoren og frem til kjøleren som sitter ved radiatoren. Men mener du fremme venstre side av girkassa så er det lett å se om det lekker fra der rørene starter. Er det lite olje så vil kassa ta i mot olje, tenker jeg. Og når du starter opp og går gjennom girene har du fylt opp kjøler med rør og interne ganger, og det blir plass til mer olje. Forsøkte dere, med diagnose å se på verdier fra kassa når dere byttet gir? Ikke til å bli klok på denne kassa nå er det heldigvis ikke mange dagene til at det er treff i Elvedalen og vi blir mange som gjerne ville tatt en titt på den bilen. leif ove Mener fremme ved kjøleren. Deler ikke de to rørene seg, slik at det går et rør inn på vestre side av kjøleren og et rør inn på høyre side av kjøleren? En inngang og en utgang. Vi målte noen trykkverdier i kassa når vi sjaltet gjennom girene. Etterpå - for sammenligningens skyld, gjorde vi det samme på en annen D2 - og fikk så og si samme verdier. Hadde vært veldig fint å fått bilen på veien igjen snart Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leiohel Skrevet 7. mai 2018 Del Skrevet 7. mai 2018 (endret) 4 timer siden, rtin skrev: Mener fremme ved kjøleren. Deler ikke de to rørene seg, slik at det går et rør inn på vestre side av kjøleren og et rør inn på høyre side av kjøleren? En inngang og en utgang. Vi målte noen trykkverdier i kassa når vi sjaltet gjennom girene. Etterpå - for sammenligningens skyld, gjorde vi det samme på en annen D2 - og fikk så og si samme verdier. Hadde vært veldig fint å fått bilen på veien igjen snart Du har helt rett. En på hver side. Beklager. Fikk for meg at begge gikk inn på høyre side. skjønner godt at du vil ha bilen på veien igjen. Har sendt deg PM Leif ove Endret 7. mai 2018 av leiohel Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rtin Skrevet 9. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2018 Takk for innsatsen i dag Leif Ove. Selv om vi ikke fant ut av det, ble jeg litt klokere på automatkasser. Status pr. i dag. Automatkassa vil altså ikke gå i gir. Den stoppet plutselig å virke, uten forvarsel på gårdsplassen hjemme. Det blir forandring i lydbilde til motoren når jeg sjalter fra P til R, eller fra P til D, samt 3, 2 og 1. Det tyder på at kassa ikke er helt død. Kassa suger ikke til seg ny olje. Lav/høyserie er OK Fleksplata synes å være OK . Alle deler - når vi titter inn gjennom inspeksjonsluka, synes å gå rundt. Ingen feilmeldinger med diagnose. Oljetrykk på kasse - verdier målt og samsvarer med referansebil som fungerer perfekt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KCVarvik Skrevet 11. mai 2018 Del Skrevet 11. mai 2018 Bare tenker høyt, om kassa virke til å være i orden. Hvordan er det med fordelingskassa? Av med akslinger å prøve å dreie/se om det går rundt med motor i gang? Men igjen, automaten tar ikke til seg olje. Forstår det slik at oljetrykk er samme på ref bil når det sjaltes gjennom gir? Kan være pumpen som ikke klarer å levere nokk olje selv om trykket er der eller en solenoid som ikke åpner. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
finnarne Skrevet 11. mai 2018 Del Skrevet 11. mai 2018 Får du ikke olje inn i en automatkasse, så vil den ikke virke. Rart at oljetrykket er høyt nok om du ikke får fylt mere olje mens motor går, så jeg velger å tro at enten så har du sjekket oljetrykk på feil sted, eller så eller så kommer det inn mere olje. Jeg tappet ned girkasse for olje, og fylte på ny. Startet opp, men fikk ikke fylt på mer. Dvs med motor igang og etter at jeg hadde dratt gjennom girene, så rant det bare ut olje. Skjer det samme hos trådstarter (rtin), så tror jeg enten at oljepumpa ikke går rundt (knekt flexplate/converter), eller at oljepumpa er ødelagt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rtin Skrevet 11. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2018 5 timer siden, KCVarvik skrev: Bare tenker høyt, om kassa virke til å være i orden. Hvordan er det med fordelingskassa? Av med akslinger å prøve å dreie/se om det går rundt med motor i gang? Men igjen, automaten tar ikke til seg olje. Forstår det slik at oljetrykk er samme på ref bil når det sjaltes gjennom gir? Kan være pumpen som ikke klarer å levere nokk olje selv om trykket er der eller en solenoid som ikke åpner. Takk for innspill. Fordelingskassa er Ok. Selv om den hadde vært defekt, så skulle vi hatt innslag i automatkassa - når vi sjalter oss gjennom de ulike girene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rtin Skrevet 11. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2018 Status - tre siste tester. 1) Med motor i gang har jeg tittet inn i den berømte inspeksjonsluken. Her snurrer startkrans og smultring rundt :). Det betyr vel at flexplata ikke er gåen. 2) Med motoren i gang og giret i D - så snurrer ikke mellomakslingen. Da er det ikke stikkaksling. 3) Skrudd av oljetempmåler - startet bilen, null oljesprut. Null oljetrykk er vel en foreløpig konklusjon. Siden jeg ikke er en ekspert på automatkasser, så må jeg bare spørre. Hvis en slange til oljekjøleren er sprukket, hoppet av, eller lignende - ville oljepumpa da ha virket optimalt? Altså: Er pumpa avhengig av et tett system for å virke optimalt? Tenker høyt her. Det er nummeret før kassa forsvinner ut av bilen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
finnarne Skrevet 11. mai 2018 Del Skrevet 11. mai 2018 Virker ikke som den trenger tett system. Hopper en slange av, spruter det olje. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rtin Skrevet 17. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2018 Ok. Takk for svar alle sammen. Hvis det ikke er noe på "utsiden" - som kan være årsak til manglende oljetrykk - så går det sakte men sikkert mot girkassebytte. Vurderer å kjøpe en brukt kasse. Er automatkassa fra D2 V8 identisk med automatkassa i TD5? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 17. mai 2018 Del Skrevet 17. mai 2018 Konverteren er ikke lik hvis jeg husker riktig. Vil tro elektronikken er forskjellig. Sjekk også: https://www.ashcroft-transmissions.co.uk/miscellaneous/torque-converters/td5-heavy-duty-torque-converter.html Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smejan Skrevet 18. mai 2018 Del Skrevet 18. mai 2018 Var det ikke noe med en bolt til oljepumpen på disse kassene? Hva med en telefon til RATS? Disse har jo en del erfaring og har kanskje noe å bidra med. Se rats.no Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
finnarne Skrevet 18. mai 2018 Del Skrevet 18. mai 2018 Det var bolt til oljepumpen på td5, dvs motoren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smejan Skrevet 18. mai 2018 Del Skrevet 18. mai 2018 2 timer siden, finnarne skrev: Det var bolt til oljepumpen på td5, dvs motoren. Akkurat, ja :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
clausen Skrevet 18. mai 2018 Del Skrevet 18. mai 2018 19 timer siden, rtin skrev: Ok. Takk for svar alle sammen. Hvis det ikke er noe på "utsiden" - som kan være årsak til manglende oljetrykk - så går det sakte men sikkert mot girkassebytte. Vurderer å kjøpe en brukt kasse. Er automatkassa fra D2 V8 identisk med automatkassa i TD5? Kassene er ikke like. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rtin Skrevet 18. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2018 Takk for svar alle sammen. Det blir girkassebytte, men ikke automat. Jeg gjør som "finnarne", bygger om til manuell. Har kjøpt girkasse, clutch, clutchsylinder, slavesylinder, svinghjul, svinghulskrans, pedalsett, konsoler, girspaker, ledningsnett og ecu fra en delebil. Regner med at det skal gå bra . Jobben blir gjort i juni. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leiohel Skrevet 19. mai 2018 Del Skrevet 19. mai 2018 22 timer siden, rtin skrev: Takk for svar alle sammen. Det blir girkassebytte, men ikke automat. Jeg gjør som "finnarne", bygger om til manuell. Har kjøpt girkasse, clutch, clutchsylinder, slavesylinder, svinghjul, svinghulskrans, pedalsett, konsoler, girspaker, ledningsnett og ecu fra en delebil. Regner med at det skal gå bra . Jobben blir gjort i juni. Da er det bare å ønske lykke til. Leif ove Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rtin Skrevet 29. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2018 På 18.05.2018 den 19.33, rtin skrev: Takk for svar alle sammen. Det blir girkassebytte, men ikke automat. Jeg gjør som "finnarne", bygger om til manuell. Har kjøpt girkasse, clutch, clutchsylinder, slavesylinder, svinghjul, svinghulskrans, pedalsett, konsoler, girspaker, ledningsnett og ecu fra en delebil. Regner med at det skal gå bra . Jobben blir gjort i juni. Selger er litt forsinket med deleleveransen/demontering - og da passer det godt med en liten kontroll. Er delelisten komplett, mangler det noe? Girkasse, clutch, clutchsylinder, slavesylinder, svinghjul, svinghulskrans, pedalsett, konsoler, girspaker, ledningsnett og ecu. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
finnarne Skrevet 29. juni 2018 Del Skrevet 29. juni 2018 Jeg har enda ikke byttet ledningsnett, koblet bare ryggelysbryter inn i det gamle ledningsnettet. Hva gjør du med hydraulikken til clutchen ? Den skal egentlig gå fra clutchmaster, over til kontakt på høyre side, så tilbake til venstre side, og ned til clutchslave. Det er mulig å koble en mekanisk bryter på pedalkonsol for clutchen, det var planen min, men så langt har jeg ikke kommet. Lurer på om det er derfor motor ruser litt når vi trykker in clutchen for å gire. Med mindre vi er påpasselige, og slakker godt av før vi girer. Jeg regnet med at det hadde noe å si i forbindelse med cruiseControl, men den fungerer uten problemer. Trykker vi inn clutchen, så kobler den ut CC av seg selv. Tror heller ikke den ruser nevneverdig da Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rtin Skrevet 2. august 2018 Forfatter Del Skrevet 2. august 2018 Hei igjen. Litt forsinket, men nå ligger det en manuell girkasse med nødvendig tilbehør på gårdsplassen . Dessverre har jeg ikke egnet plass eller nødvendig utstyr til å få tatt ned den gamle automatkassa - samt satt inn den "nye" manuelle kassa. Trenger derfor hjelp til dette. Montering av clutchsylinder, samt slave, pedalsett, starter, girspaker, konsoller, mellomakslinger etc. kan jeg klare selv. Er det noen som vet om et egnet verksted i Gjøvikregionen som kan bistå til en fornuftig pris? Det handler om å ta ut den gamle kassa hvor det meste av omkringliggende komponenter er demontert, samt: 1) Demontere det gamle svinghjulet. 2) Bytte simring på veiv. 3) Montere nytt svinghjul med clutch og trykkplate. 4) Bytte simring på aksling girkasse. 5) Montere kasse. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
finnarne Skrevet 2. august 2018 Del Skrevet 2. august 2018 Jeg satte 2 støttebukker under fremakselen, og brukte garasjejekken til å ta ned automatkassen. Ser at det står at fordelingskasse og girkasse taes ned som en enhet, men jeg valgte å dele dem, dvs ta ned fordelingskasse for seg først. Koble ifra og ta bort kjølerøret som ligger bak motoren, over girkassen. Mener at jeg tok opp og ned girkassene alene, men det er mulig jeg hadde litt hjelp. Jeg hadde ihvertfall hjelp til å få løsnet converter fra flexplate, mulig jeg da fikk hjelp til å ta ned girkassen også. Det ble gjort i en garasje med 50-100cm tilgjengelig på en side av bilen, og 30-50 cm tilgjengelig foran bilen. Jeg har betonggulv i garasjen, det letter jobben betraktelig, Men har også gjort tilsvarende jobb ute, først med grus (fordelingskasse som ble byttet), så med belegningsstein (fordelingskasse og manuell kasse som ble tatt ut av delebil) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.