Gå til innhold

D2 automatkasse


rtin

Anbefalte innlegg

Jeg holder en stor knapp på at det er skamfiling av ledninger som gir deg m og s. Når du sjalter endres stillingen på xyz bryteren. En ledning som ligger mot gods får strøm og ecu får feil signal og går i m og s modus. 

 

Prøv følgende: legg deg under bilen og følg ledingene fra xyz bryteren bakover og over girkassa. Der ledningene går gjennom metallringen ( ledningene er inne i en strømpe som beskytter dem mot varmen) prøver du å flytte litt på ledningene.  Dra de litt den ene eller andre veien. 

Prøv å starte opp. Funker det har du funnet feilen. 

 

Mvh Leif Ove 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, leiohel skrev:

Jeg holder en stor knapp på at det er skamfiling av ledninger som gir deg m og s. Når du sjalter endres stillingen på xyz bryteren. En ledning som ligger mot gods får strøm og ecu får feil signal og går i m og s modus. 

 

Prøv følgende: legg deg under bilen og følg ledingene fra xyz bryteren bakover og over girkassa. Der ledningene går gjennom metallringen ( ledningene er inne i en strømpe som beskytter dem mot varmen) prøver du å flytte litt på ledningene.  Dra de litt den ene eller andre veien. 

Prøv å starte opp. Funker det har du funnet feilen. 

 

Mvh Leif Ove 

Takk for svar. Skal ta en økt under bilen i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎18‎.‎04‎.‎2018 den 21.27, gautes skrev:

Klarer du å se om converter roterer med motoren i gang?

Synes å huske det er mulig.

Har du prøvd å bruke stetoskop / skrutrekker og lytte deg fram til skillet mellom bevegelse og ikke?

Hvor holder du til hen ?

Kan være en voksen i området som kan bidra litt fysisk.

 

Holder til på Gjøvik :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg endelig fått lest av feilkoder - det vil si, ingen feil koder. Når jeg flytter girspaken fra P til R - eller for den saks skyld, til D,3,2, eller 1, så skjer det svært lite. Normalt skal man kjenne at giret slår inn. Likevel hører jeg at det er forandringer i lydbildet når jeg sjalter gjennom. I dag oppdaget jeg en lekkasje foran, på venstre side - litt i området der slangen til oljekjøleren går. Kan det være lekkasje på denne? Det må jeg finne ut av i morgen?

 

Et spørsmål: Hvis det er for lite olje på kassa - vil en lekkasje i oljekjølerslangen føre til at kassa ikke suger til seg olje - når jeg forsøker å etterfylle? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, rtin skrev:

Da har jeg endelig fått lest av feilkoder - det vil si, ingen feil koder. Når jeg flytter girspaken fra P til R - eller for den saks skyld, til D,3,2, eller 1, så skjer det svært lite. Normalt skal man kjenne at giret slår inn. Likevel hører jeg at det er forandringer i lydbildet når jeg sjalter gjennom. I dag oppdaget jeg en lekkasje foran, på venstre side - litt i området der slangen til oljekjøleren går. Kan det være lekkasje på denne? Det må jeg finne ut av i morgen?

 

Et spørsmål: Hvis det er for lite olje på kassa - vil en lekkasje i oljekjølerslangen føre til at kassa ikke suger til seg olje - når jeg forsøker å etterfylle? 

Slangene til oljekjøleren går vel på høyre side av motoren og frem til kjøleren som sitter ved radiatoren. Men mener du fremme venstre side av girkassa så er det lett å se om det lekker fra der rørene starter. 

Er det lite olje så vil kassa ta i mot olje, tenker jeg. Og når du starter opp og går gjennom girene har du fylt opp kjøler med rør og interne ganger, og det blir plass til mer olje. 

 

Forsøkte dere, med diagnose å se på verdier fra kassa når dere byttet gir? 

 

Ikke til å bli klok på denne kassa 

 

nå er det heldigvis ikke mange dagene til at det er treff i Elvedalen og vi blir mange som gjerne ville tatt en titt på den bilen.

 

leif ove

 

 

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, leiohel skrev:

Slangene til oljekjøleren går vel på høyre side av motoren og frem til kjøleren som sitter ved radiatoren. Men mener du fremme venstre side av girkassa så er det lett å se om det lekker fra der rørene starter. 

Er det lite olje så vil kassa ta i mot olje, tenker jeg. Og når du starter opp og går gjennom girene har du fylt opp kjøler med rør og interne ganger, og det blir plass til mer olje. 

 

Forsøkte dere, med diagnose å se på verdier fra kassa når dere byttet gir? 

 

Ikke til å bli klok på denne kassa 

 

nå er det heldigvis ikke mange dagene til at det er treff i Elvedalen og vi blir mange som gjerne ville tatt en titt på den bilen.

 

leif ove

 

 

Mener fremme ved kjøleren. Deler ikke de to rørene seg, slik at det går et rør inn på vestre side av kjøleren og et rør inn på høyre side av kjøleren?  En inngang og en utgang.

Vi målte noen trykkverdier i kassa når vi sjaltet gjennom girene. Etterpå - for sammenligningens skyld, gjorde vi det samme på en annen D2 - og fikk så og si samme verdier. 

Hadde vært veldig fint å fått bilen på veien igjen snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, rtin skrev:

Mener fremme ved kjøleren. Deler ikke de to rørene seg, slik at det går et rør inn på vestre side av kjøleren og et rør inn på høyre side av kjøleren?  En inngang og en utgang.

Vi målte noen trykkverdier i kassa når vi sjaltet gjennom girene. Etterpå - for sammenligningens skyld, gjorde vi det samme på en annen D2 - og fikk så og si samme verdier. 

Hadde vært veldig fint å fått bilen på veien igjen snart :)

Du har helt rett. En på hver side. 

Beklager. Fikk for meg at begge gikk inn på høyre side.

 

skjønner godt at du vil ha bilen på veien igjen. Har sendt deg PM

 

Leif ove

 

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innsatsen i dag Leif Ove. 

Selv om vi ikke fant ut av det, ble jeg litt klokere på automatkasser.

 

Status pr. i dag.

Automatkassa vil altså ikke gå i gir. Den stoppet plutselig å virke, uten forvarsel på gårdsplassen hjemme. Det blir forandring i lydbilde til motoren når jeg sjalter fra P til R, eller fra P til D, samt 3, 2 og 1. Det tyder på at kassa ikke er helt død. Kassa suger ikke til seg ny olje.

 

Lav/høyserie er OK

Fleksplata synes å være OK .

Alle deler - når vi titter inn gjennom inspeksjonsluka, synes å gå rundt. 

Ingen feilmeldinger med diagnose.

Oljetrykk på kasse - verdier målt og samsvarer med referansebil som fungerer perfekt.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare tenker høyt, om kassa virke til å være i orden. Hvordan er det med fordelingskassa? Av med akslinger å prøve å dreie/se om det går rundt med motor i gang? 

Men igjen, automaten tar ikke til seg olje. Forstår det slik at oljetrykk er samme på ref bil når det sjaltes gjennom gir? Kan være pumpen som ikke klarer å levere nokk olje selv om trykket er der eller en solenoid som ikke åpner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du ikke olje inn i en automatkasse, så vil den ikke virke. Rart at oljetrykket er høyt nok om du ikke får fylt mere olje mens motor går, så jeg velger å tro at enten så har du sjekket oljetrykk på feil sted, eller så eller så kommer det inn mere olje. Jeg tappet ned girkasse for olje, og fylte på ny. Startet opp, men fikk ikke fylt på mer. Dvs med motor igang og etter at jeg hadde dratt gjennom girene, så rant det bare ut olje. Skjer det samme hos trådstarter (rtin), så tror jeg enten at oljepumpa ikke går rundt (knekt flexplate/converter), eller at oljepumpa er ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, KCVarvik skrev:

Bare tenker høyt, om kassa virke til å være i orden. Hvordan er det med fordelingskassa? Av med akslinger å prøve å dreie/se om det går rundt med motor i gang? 

Men igjen, automaten tar ikke til seg olje. Forstår det slik at oljetrykk er samme på ref bil når det sjaltes gjennom gir? Kan være pumpen som ikke klarer å levere nokk olje selv om trykket er der eller en solenoid som ikke åpner. 

Takk for innspill.

Fordelingskassa er Ok. Selv om den hadde vært defekt, så skulle vi hatt innslag i automatkassa - når vi sjalter oss gjennom de ulike girene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Status - tre siste tester.

1) Med motor i gang har jeg tittet inn i den berømte inspeksjonsluken. Her snurrer startkrans og smultring rundt :). Det betyr vel at flexplata ikke er gåen.

2) Med motoren i gang og giret i D - så snurrer ikke mellomakslingen. Da er det ikke stikkaksling.

3) Skrudd av oljetempmåler - startet bilen, null oljesprut.

 

Null oljetrykk er vel en foreløpig konklusjon. Siden jeg ikke er en ekspert på automatkasser, så må jeg bare spørre. Hvis en slange til oljekjøleren er sprukket, hoppet av, eller lignende - ville oljepumpa da ha virket optimalt? Altså: Er pumpa avhengig av et tett system for å virke optimalt? Tenker høyt her. Det er nummeret før kassa forsvinner ut av bilen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Takk for svar alle sammen.

Hvis det ikke er noe på "utsiden" - som kan være årsak til manglende oljetrykk - så går det sakte men sikkert mot girkassebytte. Vurderer å kjøpe en brukt kasse.

 

Er automatkassa fra D2 V8 identisk med automatkassa i TD5?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, rtin skrev:

Ok. Takk for svar alle sammen.

Hvis det ikke er noe på "utsiden" - som kan være årsak til manglende oljetrykk - så går det sakte men sikkert mot girkassebytte. Vurderer å kjøpe en brukt kasse.

 

Er automatkassa fra D2 V8 identisk med automatkassa i TD5?  

Kassene er ikke like.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen.

Det blir girkassebytte, men ikke automat. Jeg gjør som "finnarne", bygger om til manuell. Har kjøpt girkasse, clutch, clutchsylinder, slavesylinder, svinghjul, svinghulskrans, pedalsett, konsoler, girspaker, ledningsnett og ecu fra en delebil. Regner med at det skal gå bra :) . Jobben blir gjort i juni. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, rtin skrev:

Takk for svar alle sammen.

Det blir girkassebytte, men ikke automat. Jeg gjør som "finnarne", bygger om til manuell. Har kjøpt girkasse, clutch, clutchsylinder, slavesylinder, svinghjul, svinghulskrans, pedalsett, konsoler, girspaker, ledningsnett og ecu fra en delebil. Regner med at det skal gå bra :) . Jobben blir gjort i juni. 

 

Da er det bare å ønske lykke til. 

 

Leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På ‎18‎.‎05‎.‎2018 den 19.33, rtin skrev:

Takk for svar alle sammen.

Det blir girkassebytte, men ikke automat. Jeg gjør som "finnarne", bygger om til manuell. Har kjøpt girkasse, clutch, clutchsylinder, slavesylinder, svinghjul, svinghulskrans, pedalsett, konsoler, girspaker, ledningsnett og ecu fra en delebil. Regner med at det skal gå bra :) . Jobben blir gjort i juni. 

 

Selger er litt forsinket med deleleveransen/demontering - og da passer det godt med en liten kontroll. Er delelisten komplett, mangler det noe? Girkasse, clutch, clutchsylinder, slavesylinder, svinghjul, svinghulskrans, pedalsett, konsoler, girspaker, ledningsnett og ecu. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har enda ikke byttet ledningsnett, koblet bare ryggelysbryter inn i det gamle ledningsnettet.

 

Hva gjør du med hydraulikken til clutchen ? Den skal egentlig gå fra clutchmaster, over til kontakt på høyre side, så tilbake til venstre side, og ned til clutchslave.

Det er mulig å koble en mekanisk bryter på pedalkonsol for clutchen, det var planen min, men så langt har jeg ikke kommet. Lurer på om det er derfor motor ruser litt når vi trykker in clutchen for å gire. Med mindre vi er påpasselige, og slakker godt av før vi girer. Jeg regnet med at det hadde noe å si i forbindelse med cruiseControl, men den fungerer uten problemer. Trykker vi inn clutchen, så kobler den ut CC av seg selv. Tror heller ikke den ruser nevneverdig da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei igjen. Litt forsinket, men nå ligger det en manuell girkasse med nødvendig tilbehør på gårdsplassen :). Dessverre har jeg ikke egnet plass eller nødvendig utstyr til å få tatt ned den gamle automatkassa - samt satt inn den "nye" manuelle kassa. Trenger derfor hjelp til dette. Montering av clutchsylinder, samt slave, pedalsett, starter, girspaker, konsoller, mellomakslinger etc. kan jeg klare selv.

 

Er det noen som vet om et egnet verksted i Gjøvikregionen som kan bistå til en fornuftig pris?

 

Det handler om å ta ut den gamle kassa hvor det meste av omkringliggende komponenter er demontert, samt:

1) Demontere det gamle svinghjulet.

2) Bytte simring på veiv.

3) Montere nytt svinghjul med clutch og trykkplate.

4) Bytte simring på aksling girkasse.

5) Montere kasse.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satte 2 støttebukker under fremakselen, og brukte garasjejekken til å ta ned automatkassen. Ser at det står at fordelingskasse og girkasse taes ned som en enhet, men jeg valgte å dele dem, dvs ta ned fordelingskasse for seg først. Koble ifra og ta bort kjølerøret som ligger bak motoren, over girkassen.

Mener at jeg tok opp og ned girkassene alene, men det er mulig jeg hadde litt hjelp. Jeg hadde ihvertfall hjelp til å få løsnet converter fra flexplate, mulig jeg da fikk hjelp til å ta ned girkassen også.

Det ble gjort i en garasje med 50-100cm tilgjengelig på en side av bilen, og 30-50 cm tilgjengelig foran bilen. Jeg har betonggulv i garasjen, det letter jobben betraktelig, Men har også gjort tilsvarende jobb ute, først med grus (fordelingskasse som ble byttet), så med belegningsstein  (fordelingskasse og manuell kasse som ble tatt ut av delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...