Gå til innhold

D2 automatkasse


rtin

Anbefalte innlegg

Automatkassa sluttet brått å virke (på alle girene), uten forvarsel. Den er altså helt død, også når det gjelder evnen til å ta til seg ny olje. Hva kan være feil? 

Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg opplevde akkurat det samme. Det kom også en metallisk subbelyd nå motoren gikk.

Flexplata var gnekka i tre deler.

Aschroft har Heavy duty plate til 65 englandsdaler.

Ta med 8mm pipe og lommelykt under bilen, så har du svaret ila 10 min. (rund plate med tre skruer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Sorry. Da har jeg tatt av dekselet under. Kan ikke se at det er noen sprekk i flexplata. Prøvde nylig å etterfylle mer olje, men oljen kommer bare ut igjen. Har latt bilen stå på tomgang i 45 minutter i håp om at kassa skulle bli litt varm. Forsøkte med litt turtall på motoren når jeg sjaltet gjennom girene etter oljepåfyll. Det resulterte i at S + M begynte å lyse - samt at D begynte å blinke.  Kan det være noe elektronikk som tuller med meg? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, rtin skrev:

Sorry. Da har jeg tatt av dekselet under. Kan ikke se at det er noen sprekk i flexplata. Prøvde nylig å etterfylle mer olje, men oljen kommer bare ut igjen. Har latt bilen stå på tomgang i 45 minutter i håp om at kassa skulle bli litt varm. Forsøkte med litt turtall på motoren når jeg sjaltet gjennom girene etter oljepåfyll. Det resulterte i at S + M begynte å lyse - samt at D begynte å blinke.  Kan det være noe elektronikk som tuller med meg? 

 

Som skrevet over. Har du sjekket at girspaken til fordelingskassa ikke står i nøytral eller ikke helt i gir. Prøv å skifte mellom høy og lav for sikkerhetsskyld.

 

turtall ved girskifte er ikke noe lurt. 

 

Samsvarer lys på girvelgeren med det som vises i displayet?

 

Du skriver at girkassa sluttet å virke brått. I fart eller ?

 

Ulyder når du setter kassa i gir?

 

 

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, leiohel skrev:

Som skrevet over. Har du sjekket at girspaken til fordelingskassa ikke står i nøytral eller ikke helt i gir. Prøv å skifte mellom høy og lav for sikkerhetsskyld.

 

turtall ved girskifte er ikke noe lurt. 

 

Samsvarer lys på girvelgeren med det som vises i displayet?

 

Du skriver at girkassa sluttet å virke brått. I fart eller ?

 

Ulyder når du setter kassa i gir?

 

 

- Skal sjekke høy og lavspaken mer inngående i morgen.

- Turtall ved girskifte var noe jeg prøvde i farten, for å se om det kunne hjelpe kassa med å ta til oljen som jeg forsøker å gi den. Sliter med å få etterfylt kassa.

- Lys på girvelger samsvarer med det som vises i displayet.

- Girkassa sluttet å virke på gårdsplassen hjemme. Rygget bort til en tilhenger, satte bilen i P, koblet på hengeren, satte meg inn i bilen - og ingen gir virket.

- Ingen ulyder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som kan hjelpe er å legge seg under bilen. På oversiden av girkassa går en strømpe med kabler inni. De går fra xyz bryteren, over kassa i bakkant og gjennom en metallring. Prøv å flytt litt på den strømpe der den går gjennom ringen. Typisk årsak til elektrisk feil på kassa at det er gnagd hull i strømpe og isoleringen slik at du får jord til noe som ikke skal ha det. Jeg fikk m og s innimellom inntil jeg fikset det skikkelig.

 

bilde av strømpe over kassa og ring i bakkant

 

20171218_171408.jpg

 

Leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke girkassa vil ta til seg olje, så skjønner jeg ikke hvordan XYZ-bryter kan være involvert. Det samme skjedde hos meg.

- tok olje og filterskift, alt var OK og brukte bilen 3-4 dager

- Så forsvant fremdriften, uten at det kom feilmeldinger eller spesielle ulyder.

- Tappet olje av girkassa, sjekket filter igjen, men det hjalp lite. (tenkte det var noe utett, og det ble sugd luft)

- Fylte på igjen olje, men klarte bare å fylle opp bunnpanna. Det ble ikke sugd inn olje mens motor gikk.

- Prøvde flere ganger, også med lurium.

- Etter å ha forsøkt flere ganger, så kom det etterhvert ulyder fra girkassa.

 

 

Når jeg skulle demontere, så var 2 av 3 "hjørner" på flexplata knekt, og ett feste på konverter. Som et resultat så har ikke oljepumpa klart å suge olje. Nå står det manuell kasse i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fikk kanskje ikke M+S når det skjedde? 

 

Hvis trådstarter bekrefter at det ikke er lavserie spaken som har hoppet ut av gir så høres det ut som kanskje oljepumpen i girkassen er gåen ettersom fleksplaten ikke er årsaken?? Litt uklart om girkassen har riktig mengde olje eller ikke. Det skal jo renne litt ut av den ved riktig temp/nivå...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste feilmelding som jeg fikk, var via telefon:

 "Den girer litt rart".

 

Reiste ned og møtte fruen. La meg ned ved siden av bilen for å se etter evt lekkasjer. mens jeg lå på bakken ga hun gass, og på ett elelr annet tidspunkt så ble det nok trykk til at den ville gå i gir. Heldigvis var jeg fortsatt ved siden av bilen, og ikke under.

 

Måtte opp i ca 3000 rpm før den ville gire. Bestillte Falck, og fikk bilen hjem. Resten er historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, motom skrev:

Det er ikke lavseriespaken. Bilen står i H.

Det kommer ikke opp feilmeldinger i displayet når bilen går rolig på tomgang. Men av en eller annen grunn har M+S dukket opp hvis bilen har stått lenge på tomgang - samt ved at jeg har sjaltet gjennom girene en rekke ganger (med litt turtall - i håp om å få på litt olje). Neste dag, når bilen har blitt kald igjen, så er m+s borte. Når jeg girkassa sluttet å virke, så trodde jeg det var på grunn av for lite olje på kassa (det var ingen ulyder, bortsett fra at jeg synes å ha hørt noe blafring i forkant). Når jeg skulle etterfylle olje, så lot jeg bilen stå på tomgang, slik at kassa skulle få litt lunk. (Kassa skal vel opp i en viss temperatur før man kan etterfylle olje?). Når jeg etter en stund gikk under bilen og skrudde opp nivåpluggen, fosset det olje ut. Tror at jeg mistet et par liter olje på bakken. Mye søl, men oljen var fin og rød.  

Kanskje det bare er skaffe seg en ny kasse?

 

 

19 timer siden, motom skrev:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal renne en tynn stråle fra påfyllingshullet ved varm motor. Er du alene så kan du sette i pluggen og så sjalte mellom girene rolig. Med motor i gang (håndbrekk på, bilen i P eller N kanskje, klosser foran hjulene) så åpner du fyllepluggen igjen og renner det ikke ut noe olje fyller du på, og renner det mye så tapp av til det bare renner litt. 

 

Hvis du ikke har fyllt på noe olje i det siste og det fosset ut så er det muligens pumpen (jeg er ingen girkasse ekspert). Hvis du har fyllt på nylig kan det være at du har fylt på for mye.

 

Uten å vite feilkodene så er det litt vanskelig å vite om M+S skyldes elektrisk feil eller en faktisk feilmelding fra girkassen. Selv med M+S så skal du i teorien ha litt framdrift på bilen så hvis du ikke har det så kan det jo være kassen...

 

finnarne byttet til manuell kasse men han er over snittet nevenyttig :D 

 

Skrur du selv er det demontering/montering av kassen som tar tid. Sjelden det er noe kritiske feil på disse ZF kassene så burde ikke være så vanskelig å finne en byttekasse. Vurder forsterket flexplate og heavy duty konverter så blir veldig fornøyd etter bytte!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sjekk - om du tar av dekselet over(under?) tittehullet og dreier på motor starter motor,går flexplata rundt da ? Ikke putt noe opp der når motoren går. Er usikker på om jeg ville ha kikket inn der, (med motor igang). Om ting går rundt inni der, og noe er løst, så kan det komme ting ut. Bedre å dreie motoren for hånd, men litt jobb å komme til bolten på veiva for å dreie motor rundt.

Endret av finnarne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig på tynn is, men her er et forslag til å sjekke om oljepumpa i automaten virker:

 

med motor i gang løsner du på en av røra som går frem til girkasseradiatoren fremme. Det er klikk koblinger. Eventuelt løsne litt på termostatgiver på samme sted. Pøser det ut med olje så virker pumpa. Stopp motor fort. Sikkert en jobb for to.

 

voksne må gjerne fraråde dette hvis det er tullskap.

 

mvh

leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Klarer du å se om converter roterer med motoren i gang?

Synes å huske det er mulig.

Har du prøvd å bruke stetoskop / skrutrekker og lytte deg fram til skillet mellom bevegelse og ikke?

Hvor holder du til hen ?

Kan være en voksen i området som kan bidra litt fysisk.

 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei igjen. Venter på diagnoseverktøy, siden jeg ikke har det selv. Ordner seg kanskje i forbindelse med treffet i Elvedalen. I mellomtiden forsøker jeg å få et overblikk over oljekjølerør og det elektriske (lurte litt på om en lekkasje i et oljekjølerør/slange kunne være årsaken til at kassa ikke klarte å suge olje). 

 

Lenger opp i tråden nevnte jeg at M+S begynte å lyse, men at dette ga seg ved stop/start av motor.

 

Litt oppdatert informasjon om M+S feilmeldingen.

 

Nå slår M+S inn hver gang jeg ruser motoren litt og sjalter gjennom girene. Stopper jeg motoren og starter igjen, så blir M+S borte igjen, men altså, begynner å lyse når jeg ruser litt og sjalter. 

 

Displaylys og girspaklys er synkront og i orden i P, R, N - i D derimot blinker det både i display og ved girspak. 3.2.1 er helt døde. Dette skjer hver gang M+S slår inn.

 

Noen som har opplevd akkurat det samme?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...