Jump to content
LRforum
Sign in to follow this  
leiohel

Lade batteri i camperen fra bilen

Recommended Posts

På 30.3.2018 den 9.22, leiohel skrev:

Det bygger du sikkert på et par timer. Men blir nok stoppet når du kommer på E6 i 110 med noe slikt hengende bak på hengeren :)

 

Ser at Biltema har et skille laderele som ikke koster allverdens. Men hvor stort tverrsnitt i kabel bakover? 

Kan en hente jord bak ved hengerfeste?

hvor får en tak i en kontakt som overlever bak der og ikke kortslutter i vannspruten på en god norsk sommer?

 

leif ove

 

Der har dere et kickstarter prosjekt. 

det burde være " enkelt" å få bygget det inn i selve akslingen på en tilhenger.......eh...kremt blush:blink:

Kanskje noe lignende en sykkel dynamo som har et lite hjul på innsiden av felgen. Man kommer jo langt med mellom 10 & 20 amp i lade strøm. 

 

Event bygge om en av disse små 12 volts vindmøllene, med litt mindre vifte på, så kan den henge  under vogna, og dra litt luft til lading. forbruks batteri

 

Tror man kommer langt med 16mm kabler bakover. Og skillerelè foran.  Skal jo ikke lade med flere hundre amps. 

Sålenge det blir en slags vedlikeholds lading av forbruks batt. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timer siden, kjetil97dse skrev:

Hvilken dc/dc omformer er det du har? Tenker på å gjøre en løsning i min vogn.

Jeg har en Dometic DC08. Det er en 8amp versjon og kan brukes på alle tilhengerkontakter. Men den finnes i større versjoner, men krever da bedre kabling.

Det fin da mange andre produsenter også.

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minutter siden, svesol skrev:

Jeg har en Dometic DC08. Det er en 8amp versjon og kan brukes på alle tilhengerkontakter. Men den finnes i større versjoner, men krever da bedre kabling.

Det fin da mange andre produsenter også.

Takk for opplysningene. Sjekker ut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har dere bilder etc på løsningene nevnt her inne? 

Tenker å gå for et sol panel på taket og mppt lader /controller. Om man bruker solcelle lader med flere innganger, kan vel bilens lade spenning brukes på ene inngangen. 

Ser det er regulatorer som har inngang for panel, vindmølle osv. 

 

Men rart ikke vogn produsenter har integrert en liten generator på akslingen for lading av vogna. Men blir gjerne for dyrt... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Generator på akslingen blir dyrt og unyttig for mange. Ikke alle drar vogna i øst og vest, de fleste står i ro 

Tror ikke det blir en effektiv løsning heller. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da kjøpte vogna sist sommer, mente selger at man ikke burde kjøre med kjøleskap gående på 12 volt, da det kunne knekke dynamoen. 

Eg fester ikke helt lit til det da. 

 

Pleier folket kjøre med skap på slått? 

Er jo eneste muligheten for kjøling. Gass drift er vel ikke tema mens alt er i bevegelse.... 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg trodde det var meningen jeg? At 12V fast i 13pins kontakten bak var nettopp til sånt? 
 

Så kjøleskapet kunne holde kaldt mens man kjører. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan nok stemne. 

Har lest meg opp litt på temaet. 

Noen bruker lade booster, som det kalles. 

Men eg må bygge om til 13 pins på vogna også. 

Så skal det gå. 

Da er det laget slik med 13 pins, at kjøleskap får 12 volt direkte under kjøring. 

Lading av batteri krever antageligvis elektronikk i mellom for å begrense strømmen til batteri, er begrenset hvor mye 1,5 mm kabel kan levere. 

 

Så da mangler man ikke arbeid neste fri periode. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

I beste fall, har Du 2,5mm2 bak  i tilhenger kontakt på bilen. Ser ikke for meg at Du får presset inn større kvadrat på de tynne pinnene. 

D3``n ser ut til å ha egen modul, med sikringer som skiller henger fra bilens system, hva som er trekt fram dit vet eg ikke, men sikkert ikke mere enn 4mm2. 

 

Vil Du ha mere strøm, må Du nok koble opp en slik anderson plugg. 

 

Blir litt dobbel posting i forh til den andre tråden eg lagde, før eg fant denne. 

Men nå går eg for en 13 pins ombygging på vogna, installerer en slik solcelle lader, som kan vedlikeholde batteriet under kjøring 

Samtidig får man laget seg direkte kobling til kjøleskapet mens bilen går. 

Slik soom det, antagelig, er på Vogner med 13 pins kontakt. 

 

Så får eg mulighet til ryggelys på camping vogna også. Noe eg synes er veldig greit å ha. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kanskje det skulle vært laget en egen camping vogn/ tilhenger tråd. Med tekniske spørsmå, modifikasjoner, anbefalinger til utstyr osv... blush

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...