leiohel Skrevet 30. mars 2018 Del Skrevet 30. mars 2018 Hei tenkte jeg skulle legge opp en ladekrets så batteriene i camperen kan lades når bilen går. bilen er en d2 i camperen står to 60 amp fritidsbatterier fra Biltema. trenger kabelstrekk, kobling bak ved hengerkontakt og skillerele så bilen får strøm først. kom gjerne med forslag på hva jeg bør bruke, og gjerne noe som ikke er så dyrt. ( dyre løsninger er lett å finne, verre med de som er snill mot lommeboka) mvh leif ove Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 30. mars 2018 Del Skrevet 30. mars 2018 Nå går jeg bare og venter på løsningen jeg så i Afrika for mange år siden. Dynamo med kjededrift fra lite slepehjul hengende bak en teltcamper. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leiohel Skrevet 30. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2018 23 minutter siden, gautes skrev: Nå går jeg bare og venter på løsningen jeg så i Afrika for mange år siden. Dynamo med kjededrift fra lite slepehjul hengende bak en teltcamper. Det bygger du sikkert på et par timer. Men blir nok stoppet når du kommer på E6 i 110 med noe slikt hengende bak på hengeren Ser at Biltema har et skille laderele som ikke koster allverdens. Men hvor stort tverrsnitt i kabel bakover? Kan en hente jord bak ved hengerfeste? hvor får en tak i en kontakt som overlever bak der og ikke kortslutter i vannspruten på en god norsk sommer? leif ove Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle Arntsen Skrevet 30. mars 2018 Del Skrevet 30. mars 2018 Hva med å bruke Dc-Dc lader fra feks ctec? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
finnarne Skrevet 30. mars 2018 Del Skrevet 30. mars 2018 Solceller på camperen, så holder det med litt strøm fra bilen til å toppe opp under kjøring. Da trenger du ikke like stort tverrsnitt på jord og tilførsel. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jope Skrevet 30. mars 2018 Del Skrevet 30. mars 2018 Ctek sin dc-dc og evnt lite solcellepanel. Ellers vil Anderson kontakter sikkert fungere. Med strekk helt frem ifra og bak med vanlig lading ville jeg nok ikke valgt noe mindre enn 35mm2 kabel. Ctek koster ca. 2000. Da slipper du skillerelle og tykke kabler. Da kan du evnt. Bruke den ledige kabelen i tilhengerkontakten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
finnarne Skrevet 30. mars 2018 Del Skrevet 30. mars 2018 Skal du ha lading med litt effekt, må du ha tykke kabler. Ellers må du ha høyere spenning en 12volts inn. Hjelper ikke med all verdens finurlige duppeditter(som stjeler effekt de også). Og en sannhet med modifikasjoner. En ctec dc-dc kan ta en innspennning på 12 volt, og gi en utspennning på 14,4, men det hjelper ikke mye på effekten. Med solcellepanel har du grei spennng på batteriene i utgangspunktet, så trenger du bare å toppe dem med lading fra bilen mens du kjører. Du må nesten ta en avveiing om hvor mye og hvor langt du kjører, og hvor mye du står stille. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 30. mars 2018 Del Skrevet 30. mars 2018 Har du litt greier liggende å slenge kan man jo prøve litt. Jeg satte en omformer til 230V ac ved batteriet, skjøteledning bakover og en 25A lader i campingvogna. Laderen stod i vogna fra før. Funker flott på tur det Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jope Skrevet 30. mars 2018 Del Skrevet 30. mars 2018 6 timer siden, finnarne skrev: Skal du ha lading med litt effekt, må du ha tykke kabler. Ellers må du ha høyere spenning en 12volts inn. Hjelper ikke med all verdens finurlige duppeditter(som stjeler effekt de også). Og en sannhet med modifikasjoner. En ctec dc-dc kan ta en innspennning på 12 volt, og gi en utspennning på 14,4, men det hjelper ikke mye på effekten. Med solcellepanel har du grei spennng på batteriene i utgangspunktet, så trenger du bare å toppe dem med lading fra bilen mens du kjører. Du må nesten ta en avveiing om hvor mye og hvor langt du kjører, og hvor mye du står stille. ctek sin lader har også egen "inngang" for å koble til solsellepanel.. mener den gir 20A ut.. og det er vel i camperen ampere som teller og ikke volt... https://www.ctek.com/se/products/ombord/d250s-dual Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leiohel Skrevet 30. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2018 (endret) Når jeg står stille er det gjerne på camping med strøm, eller pokkerivoll og da har jeg et lite 900watt aggregat , til å toppe opp batteriene. Det blir mange timer på veien når en skal Feks til Nordkapp. Solcellepaneler med litt effekt koster mer enn hva jeg har å bruke nå. Så skillerele med 16mm2 kabel bakover til kontakt, hente jord bak ved kontakt og så 2x16mm2 bak til batterier i camperen er ikke noe å satse på? Endret 30. mars 2018 av leiohel Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 30. mars 2018 Del Skrevet 30. mars 2018 (endret) reise til et fint, stille, uforstyrret sted, for å kjøre aggregat, må være oppskriften på å ha gått seg litt bort. Din skisserte løsning med 16mm2 bakover, høres helt OK ut for meg. Mål spenningstapet, er det for høyt, kan du for noen tikroner skaffe deg en step-up. Evt montere regulator med ekstern sense kabel, og sette denne til å sense i enden av kretsen. Da KAN ladespenningen på bilen bli et snev høy, så følg med Jeg kjørte Island rundt i sommer, og koblet rett og slett det ene startbatteriet i bilen som forbruksbatteri, via vinsjkontakta bak på bilen.. Et biltema skillerele koblet sammen kretsene når bilen var igang ( spenning over X volt, husker ikke innslagspunktet i hue ) og når motoren stanser, er det ene til start, og det andre til forbruk. Veldig enkelt system, kablet opp på 1 time utpå gårdsplassen. Med litt strikt regime på f.eks å lade telefoner og pader KUN når vi kjørte, ALDRI når vi sto stille, funket dette veldig greit. Vi kjøpte 220V der vi fikk tilgang, og blåste i det ellers, en natt med både webasto igang i camperen + kjøleboks som surra og gikk, fungerte fint. Lite annet som trakk strøm. Dette kommer til å bli supplert med 2 store solpaneler med tilhørende regulator. Mer forbruksbatteri vil jeg ikke ha, alt for mye vekt å drasse på. Da er sånne moderne lithium-batterier et bedre alternativ syns jeg.... Endret 30. mars 2018 av JokerS30 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jope Skrevet 30. mars 2018 Del Skrevet 30. mars 2018 Poenget mitt var at hvis du skulle kjøpe skillerelle, 35mm2 kvadrat kabler og Anderson kontakt så er du på god vei til den ctek salen. Solcellepanel er bare opsjon på den. Du kan da kjøre strøm på den ledige ledningen i 7 polet kontakten, ta den it igjen fra ledningsnettet i campen og koble til på ctek, så gir den 20A ut igjen. Dvs kjører du med den ladingen i 5-6 t, så bør du få på mye strøm på forbruksbatteriet ditt. Alternativet er f. Eks skillerelle og Anderson kontakter Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 30. mars 2018 Del Skrevet 30. mars 2018 Åja, ja, enig der. Påenget mitt var: gjør det du kan for å unngå aggregat. Stramt forbruks-regime og litt lure løsninger, så er du der. Den Ctec-en er innmari fin, tenkte få meg en sånn selv. Det er jo en grom utgave av en step-up som jeg nevnte over. De fleste ledige kurser fra 7-polkontakter er vel ikke sikret med 20A dog.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jope Skrevet 30. mars 2018 Del Skrevet 30. mars 2018 3 minutter siden, JokerS30 skrev: Åja, ja, enig der. Påenget mitt var: gjør det du kan for å unngå aggregat. Stramt forbruks-regime og litt lure løsninger, så er du der. Den Ctec-en er innmari fin, tenkte få meg en sånn selv. Det er jo en grom utgave av en step-up som jeg nevnte over. De fleste ledige kurser fra 7-polkontakter er vel ikke sikret med 20A dog.... Det er ut effekt som er 20A. Og der kan du jo sikre med 20a sikring... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 30. mars 2018 Del Skrevet 30. mars 2018 Nja, men effekt inn må jo også være tilnærmet 20A. Har ikke lest skjemaet, men antar den henter rimelig stor del av de 20A fra startbatteriet, om IKKE solpanel er tilkoblet. Klarer den lade 20A ved å tilføres 10A; bør du snarest selge patentet til MDG Det finnes fler andre leverandører også, men jeg har som Jope veldig gode erfaringer med CTEK produkter... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jari Skrevet 1. april 2018 Del Skrevet 1. april 2018 På 30.3.2018 den 8.55, gautes skrev: Nå går jeg bare og venter på løsningen jeg så i Afrika for mange år siden. Dynamo med kjededrift fra lite slepehjul hengende bak en teltcamper. Eller en sånn vindmøllesak som alle seilbåter har Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 1. april 2018 Del Skrevet 1. april 2018 Veldig anvendelig de steder vi frekventerer i Danmark. Mulig det blir Sibir-kulde i kjølen fort vekk da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 1. april 2018 Del Skrevet 1. april 2018 de der vindgeneratorene bråker så man kan bli sinnsyk av halvparten. Solceller er veien å gå, husk at fler paneler kan kombineres om økonomiske hensyn gjør at du heller vil kjøpe ett og ett litt mindre panel... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dan-Ove Skrevet 1. april 2018 Del Skrevet 1. april 2018 Før i tiden kjøpte eller laget vi en strømbegrenser på inntaket til batteriet i campingvogna. Med 7-8 ampere eller mindre kunne du trygt ta ut strøm fra tilhengernkontakten. Regner med at kyndige enkelt bygger dette om ikke ferdig kit finnes. Spør ev de som selger vogner. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leiohel Skrevet 24. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2018 Ser at flere selger rimelige og brukte regulatorer fra solcelle anlegg. Kan dette brukes for å regulere spenning? Noe slikt Jeg har lagt opp 12 volt kontakt på støtfangeren. Ledning med kontakt inn i batterirommet på hengeren. Sette opp regulator inne i batterirommet hvor ledningene fra kontakten går inn der solcelle strømmen skulle blitt koblet på. funker dette tro? Mvh Leif Ove som kan for lite om slik finelektronikk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 24. juni 2018 Del Skrevet 24. juni 2018 Bilens dynamo regulerer strømmen. Vanlig campingvogn har også lading fra bilen. Man slår av en bryter i vogna som bryter all forbruk og batteriet lades. Hvorfor montere enda en regulator? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leiohel Skrevet 24. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2018 4 timer siden, lafterolf skrev: Bilens dynamo regulerer strømmen. Vanlig campingvogn har også lading fra bilen. Man slår av en bryter i vogna som bryter all forbruk og batteriet lades. Hvorfor montere enda en regulator? Tenkte at det var nødvendig da jeg ikke har strekt kabel fra dynamo eller batteri, men fra strømuttaket i bagasjerommet. Leif ove Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 24. juni 2018 Del Skrevet 24. juni 2018 (endret) Med så tynne kabler som er lagt opp vil aldri batteriet i hengeren bli oppladet. Bilens dynamo vil aldri ta hensyn til ett batteri i andre enden av sløyfen. Derfor en oppregulering, og justering av ladespenning. Jeg ville nok hatt egen lader til hengeren, uavhengig av bilen. Endret 24. juni 2018 av YMK Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svesol Skrevet 24. juni 2018 Del Skrevet 24. juni 2018 Kjøp en dc/dc omformer og monter i camper. Da kan en la spenning økes, dog noe lavere strøm, og batteriet lades med riktig spenning. Har selv 10amp omformer som gjør dette. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjetil97dse Skrevet 24. juni 2018 Del Skrevet 24. juni 2018 2 minutter siden, svesol skrev: Kjøp en dc/dc omformer og monter i camper. Da kan en la spenning økes, dog noe lavere strøm, og batteriet lades med riktig spenning. Har selv 10amp omformer som gjør dette. Hvilken dc/dc omformer er det du har? Tenker på å gjøre en løsning i min vogn. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.