Gå til innhold

Lade batteri i camperen fra bilen


leiohel

Anbefalte innlegg

Hei

tenkte jeg skulle legge opp en ladekrets så batteriene i camperen kan lades når bilen går.

bilen er en d2

i camperen står to 60 amp fritidsbatterier fra Biltema.

 

trenger kabelstrekk, kobling bak ved hengerkontakt og skillerele så bilen får strøm først.

 

kom gjerne med forslag på hva jeg bør bruke, og gjerne noe som ikke er så dyrt. ( dyre løsninger er lett å finne, verre med de som er snill mot lommeboka)

 

mvh

leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, gautes skrev:

Nå går jeg bare og venter på løsningen jeg så i Afrika for mange år siden.

Dynamo med kjededrift fra lite slepehjul hengende bak en teltcamper.

Det bygger du sikkert på et par timer. Men blir nok stoppet når du kommer på E6 i 110 med noe slikt hengende bak på hengeren :)

 

Ser at Biltema har et skille laderele som ikke koster allverdens. Men hvor stort tverrsnitt i kabel bakover? 

Kan en hente jord bak ved hengerfeste?

hvor får en tak i en kontakt som overlever bak der og ikke kortslutter i vannspruten på en god norsk sommer?

 

leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solceller på camperen, så holder det med litt strøm fra bilen til å toppe opp under kjøring. Da trenger du ikke like stort tverrsnitt på jord og tilførsel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ctek sin dc-dc og evnt lite solcellepanel. Ellers vil Anderson kontakter sikkert fungere. Med strekk helt frem ifra og bak med vanlig lading ville jeg nok ikke valgt noe mindre enn 35mm2 kabel. 

 

Ctek koster ca. 2000. Da slipper du skillerelle og tykke kabler. Da kan du evnt. Bruke den ledige kabelen i tilhengerkontakten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha lading med litt effekt, må du ha tykke kabler. Ellers må du ha høyere spenning en 12volts inn. Hjelper ikke med all verdens finurlige duppeditter(som stjeler effekt de også). 

 

Og en sannhet med modifikasjoner. En ctec dc-dc kan ta en innspennning på 12 volt, og gi en utspennning på 14,4, men det hjelper ikke mye på effekten. Med solcellepanel har du grei spennng på batteriene i utgangspunktet, så trenger du bare å toppe dem med lading fra bilen mens du kjører. Du må nesten ta en avveiing om hvor mye og hvor langt du kjører, og hvor mye du står stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du litt greier liggende å slenge kan man jo prøve litt. 

 

Jeg satte en omformer til 230V ac ved batteriet, skjøteledning bakover og en 25A lader i campingvogna. 

Laderen stod i vogna fra før. 

Funker flott på tur det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, finnarne skrev:

Skal du ha lading med litt effekt, må du ha tykke kabler. Ellers må du ha høyere spenning en 12volts inn. Hjelper ikke med all verdens finurlige duppeditter(som stjeler effekt de også). 

 

Og en sannhet med modifikasjoner. En ctec dc-dc kan ta en innspennning på 12 volt, og gi en utspennning på 14,4, men det hjelper ikke mye på effekten. Med solcellepanel har du grei spennng på batteriene i utgangspunktet, så trenger du bare å toppe dem med lading fra bilen mens du kjører. Du må nesten ta en avveiing om hvor mye og hvor langt du kjører, og hvor mye du står stille.

 

 

ctek sin lader har også egen "inngang" for å koble til solsellepanel.. mener den gir 20A ut.. og det er vel i camperen ampere som teller og ikke volt...

 

https://www.ctek.com/se/products/ombord/d250s-dual

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg står stille er det gjerne på camping med strøm, eller pokkerivoll og da har jeg et lite 900watt aggregat , til å toppe opp batteriene. Det blir mange timer på veien når en skal Feks til Nordkapp. 

 

Solcellepaneler med litt effekt koster mer enn hva jeg har å bruke nå.

 

Så skillerele med 16mm2 kabel bakover til kontakt, hente jord bak ved kontakt og så 2x16mm2 bak til batterier i camperen er ikke noe å satse på? 

 

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

reise til et fint, stille, uforstyrret sted, for å kjøre aggregat, må være oppskriften på å ha gått seg litt bort.

 

Din skisserte løsning med 16mm2 bakover, høres helt OK ut for meg. Mål spenningstapet, er det for høyt, kan du for noen tikroner skaffe deg en step-up.

Evt montere regulator med ekstern sense kabel, og sette denne til å sense i enden av kretsen. Da KAN ladespenningen på bilen bli et snev høy, så følg med

 

Jeg kjørte Island rundt i sommer, og koblet rett og slett det ene startbatteriet i bilen som forbruksbatteri, via vinsjkontakta bak på bilen.. Et biltema skillerele koblet sammen kretsene når bilen var igang ( spenning over X volt, husker ikke innslagspunktet i hue ) og når motoren stanser, er det ene til start, og det andre til forbruk.

Veldig enkelt system, kablet opp på 1 time utpå gårdsplassen.

Med litt strikt regime på f.eks å lade telefoner og pader KUN når vi kjørte,  ALDRI når vi sto stille, funket dette veldig greit. Vi kjøpte 220V der vi fikk tilgang, og blåste i det ellers, en natt med både webasto igang i camperen + kjøleboks som surra og gikk, fungerte fint. Lite annet som trakk strøm.
Dette kommer til å bli supplert med 2 store solpaneler med tilhørende regulator. Mer forbruksbatteri vil jeg ikke ha, alt for mye vekt å drasse på. Da er sånne moderne lithium-batterier et bedre alternativ syns jeg....

 

 

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt var at hvis du skulle kjøpe skillerelle, 35mm2 kvadrat kabler og Anderson kontakt så er du på god vei til den ctek salen. Solcellepanel er bare opsjon på den.  Du kan da kjøre strøm på den ledige ledningen i 7 polet kontakten, ta den it igjen fra ledningsnettet i campen og koble til på ctek, så gir den 20A ut igjen. Dvs kjører du med den ladingen i 5-6 t, så bør du få på mye strøm på forbruksbatteriet ditt. 

 

Alternativet er f. Eks skillerelle og Anderson kontakter 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, ja, enig der.


Påenget mitt var: gjør det du kan for å unngå aggregat. Stramt  forbruks-regime og litt lure løsninger, så  er du der.

 

Den Ctec-en er innmari fin, tenkte få meg en sånn selv. Det er jo en grom utgave av en step-up som jeg nevnte over.
 

De fleste ledige kurser fra 7-polkontakter er vel ikke sikret med 20A dog....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, JokerS30 skrev:

Åja, ja, enig der.


Påenget mitt var: gjør det du kan for å unngå aggregat. Stramt  forbruks-regime og litt lure løsninger, så  er du der.

 

Den Ctec-en er innmari fin, tenkte få meg en sånn selv. Det er jo en grom utgave av en step-up som jeg nevnte over.
 

De fleste ledige kurser fra 7-polkontakter er vel ikke sikret med 20A dog....

 

Det er ut effekt som er 20A. Og der kan du jo sikre med 20a sikring... 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, men effekt inn må jo også være tilnærmet 20A. Har ikke lest skjemaet, men antar den henter rimelig stor del av de 20A fra startbatteriet, om IKKE solpanel er tilkoblet.

 

Klarer den lade 20A ved å tilføres 10A; bør du snarest selge patentet til MDG :)

 

Det finnes fler andre leverandører også, men jeg har som Jope veldig gode erfaringer med CTEK produkter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.3.2018 den 8.55, gautes skrev:

Nå går jeg bare og venter på løsningen jeg så i Afrika for mange år siden.

Dynamo med kjededrift fra lite slepehjul hengende bak en teltcamper.

 

Eller en sånn vindmøllesak som alle seilbåter har

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de der vindgeneratorene bråker så man kan bli sinnsyk av halvparten. Solceller er veien å gå, husk at fler paneler kan kombineres om økonomiske hensyn gjør at du heller vil kjøpe ett og ett litt mindre panel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før i tiden kjøpte eller laget vi en strømbegrenser på inntaket til batteriet i campingvogna. Med 7-8 ampere eller mindre kunne du trygt ta ut strøm fra tilhengernkontakten.

Regner med at kyndige enkelt bygger dette om ikke ferdig kit finnes. Spør ev de som selger vogner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Ser at flere selger rimelige og brukte regulatorer fra solcelle anlegg. Kan dette brukes for å regulere spenning? 

 

Noe slikt

Jeg har lagt opp 12 volt kontakt på støtfangeren.

Ledning med kontakt inn i batterirommet på hengeren. 

Sette opp regulator inne i batterirommet hvor ledningene fra kontakten går inn der solcelle strømmen skulle blitt koblet på.

 

funker dette tro? 

 

Mvh

Leif Ove som kan for lite om slik finelektronikk

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, lafterolf skrev:

Bilens dynamo regulerer strømmen. 

Vanlig campingvogn har også lading fra bilen. Man slår av en bryter i vogna som bryter all forbruk og batteriet lades.

 

Hvorfor montere enda en regulator?

Tenkte at det var nødvendig da jeg ikke har strekt kabel fra dynamo eller batteri, men fra strømuttaket i bagasjerommet. 

 

Leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så tynne kabler som er lagt opp vil aldri batteriet i hengeren bli oppladet. 

Bilens dynamo vil aldri ta hensyn til ett batteri i andre enden av sløyfen. 

Derfor en oppregulering, og justering av ladespenning. 

 

Jeg ville nok hatt egen lader til hengeren, uavhengig av bilen. 

 

Endret av YMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, svesol skrev:

Kjøp en dc/dc omformer og monter i camper. Da kan en la spenning økes, dog noe lavere strøm, og batteriet lades med riktig spenning. Har selv 10amp omformer som gjør dette.

Hvilken dc/dc omformer er det du har? Tenker på å gjøre en løsning i min vogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...