Gå til innhold

Lade batteri i camperen fra bilen


leiohel

Anbefalte innlegg

På 30.3.2018 den 9.22, leiohel skrev:

Det bygger du sikkert på et par timer. Men blir nok stoppet når du kommer på E6 i 110 med noe slikt hengende bak på hengeren :)

 

Ser at Biltema har et skille laderele som ikke koster allverdens. Men hvor stort tverrsnitt i kabel bakover? 

Kan en hente jord bak ved hengerfeste?

hvor får en tak i en kontakt som overlever bak der og ikke kortslutter i vannspruten på en god norsk sommer?

 

leif ove

 

Der har dere et kickstarter prosjekt. 

det burde være " enkelt" å få bygget det inn i selve akslingen på en tilhenger.......eh...kremt blush:blink:

Kanskje noe lignende en sykkel dynamo som har et lite hjul på innsiden av felgen. Man kommer jo langt med mellom 10 & 20 amp i lade strøm. 

 

Event bygge om en av disse små 12 volts vindmøllene, med litt mindre vifte på, så kan den henge  under vogna, og dra litt luft til lading. forbruks batteri

 

Tror man kommer langt med 16mm kabler bakover. Og skillerelè foran.  Skal jo ikke lade med flere hundre amps. 

Sålenge det blir en slags vedlikeholds lading av forbruks batt. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, kjetil97dse skrev:

Hvilken dc/dc omformer er det du har? Tenker på å gjøre en løsning i min vogn.

Jeg har en Dometic DC08. Det er en 8amp versjon og kan brukes på alle tilhengerkontakter. Men den finnes i større versjoner, men krever da bedre kabling.

Det fin da mange andre produsenter også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, svesol skrev:

Jeg har en Dometic DC08. Det er en 8amp versjon og kan brukes på alle tilhengerkontakter. Men den finnes i større versjoner, men krever da bedre kabling.

Det fin da mange andre produsenter også.

Takk for opplysningene. Sjekker ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Har dere bilder etc på løsningene nevnt her inne? 

Tenker å gå for et sol panel på taket og mppt lader /controller. Om man bruker solcelle lader med flere innganger, kan vel bilens lade spenning brukes på ene inngangen. 

Ser det er regulatorer som har inngang for panel, vindmølle osv. 

 

Men rart ikke vogn produsenter har integrert en liten generator på akslingen for lading av vogna. Men blir gjerne for dyrt... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generator på akslingen blir dyrt og unyttig for mange. Ikke alle drar vogna i øst og vest, de fleste står i ro 

Tror ikke det blir en effektiv løsning heller. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da kjøpte vogna sist sommer, mente selger at man ikke burde kjøre med kjøleskap gående på 12 volt, da det kunne knekke dynamoen. 

Eg fester ikke helt lit til det da. 

 

Pleier folket kjøre med skap på slått? 

Er jo eneste muligheten for kjøling. Gass drift er vel ikke tema mens alt er i bevegelse.... 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nok stemne. 

Har lest meg opp litt på temaet. 

Noen bruker lade booster, som det kalles. 

Men eg må bygge om til 13 pins på vogna også. 

Så skal det gå. 

Da er det laget slik med 13 pins, at kjøleskap får 12 volt direkte under kjøring. 

Lading av batteri krever antageligvis elektronikk i mellom for å begrense strømmen til batteri, er begrenset hvor mye 1,5 mm kabel kan levere. 

 

Så da mangler man ikke arbeid neste fri periode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I beste fall, har Du 2,5mm2 bak  i tilhenger kontakt på bilen. Ser ikke for meg at Du får presset inn større kvadrat på de tynne pinnene. 

D3``n ser ut til å ha egen modul, med sikringer som skiller henger fra bilens system, hva som er trekt fram dit vet eg ikke, men sikkert ikke mere enn 4mm2. 

 

Vil Du ha mere strøm, må Du nok koble opp en slik anderson plugg. 

 

Blir litt dobbel posting i forh til den andre tråden eg lagde, før eg fant denne. 

Men nå går eg for en 13 pins ombygging på vogna, installerer en slik solcelle lader, som kan vedlikeholde batteriet under kjøring 

Samtidig får man laget seg direkte kobling til kjøleskapet mens bilen går. 

Slik soom det, antagelig, er på Vogner med 13 pins kontakt. 

 

Så får eg mulighet til ryggelys på camping vogna også. Noe eg synes er veldig greit å ha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det skulle vært laget en egen camping vogn/ tilhenger tråd. Med tekniske spørsmå, modifikasjoner, anbefalinger til utstyr osv... blush

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg bruker en slik: 2

 

Montert tett på batteriet i bilen.  Tykk kabel 5kvadrat? bakover til camperen og en egen kontakt (jeg bruker en tilhengerkontakt) for å koble camper til bil.  På innsiden av camperen er det lagt opp slik at kjøleskapet får 12 v styrt av styrespenning fra bilen - for min del hentet fra bilens baklys.  Dermed kan det lades og drives kjøleskap uten fare for at bilen - eller forbruksbatteriet i camperen tappes ned.  Ellers er det solpanel som gir max 80w ladestrøm i camperen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...