Gå til innhold

D2 girkasse


Andersmh

Anbefalte innlegg

Hei.

På min discovery 2 har jeg i det siste plagdes litt med girkassen, tror jeg det er iallefall.

Hvis jeg kjører i bakken klarer jeg så vidt holde 70kmt, og gir jeg mer gass girer kassen seg ned og jeg MISTER fart. Når jeg skiftet olje på girkassen ble den betraktelig bedre, og kunne faktisk kjøre litt fortere i oppoverbakker. Men nå er den lik som tidligere igjen.. Noen som har opplevd dette tidligere? Kan det være tett filter i girkasse?

 

Gammel olje luktet ikke svidd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, lafterolf skrev:

Kan ikke det like godt være dårlig effekt på motor?

 

Har du smurt wastegateventilspjeldet?

Har ikke smurt nei, men går lett. Synts det skulle være rart da den funket fjell etter jeg skiftet oljen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at du har fått på nok olje på kassa. Skal renne ut en tynn stripe olje av påfyllingshullet. Husket du å kjøre igjennom alle girene, for så å fylle siste rest? Skjeldent en hører om girkasseproblemer.  Lite olje gir lite fremdrift. 

 

jeg ville tatt ut map sensor på innsug manifoilen og gjort den ren med elektro spray . Ikke stikk noe inn i hullet.

så ville jeg fått målt med diagnose luftmengdemåleren. Du kan eventuelt ta ut pluggen og prøve å kjøre uten for å se etter endring i krefter.

er luftfilteret ditt gammalt.

får den nok diesel. Gammelt filter eller sliten pumpe i tanken.

sjekk for sikkerhets skyld den røde pluggen til Ecu. Er der olje, så rengjør og bytt kabelmatta til injektorene.

 

nå vet jeg ikke hvor bratt bakke du snakker om, men ligger du i 4 gir og du mister fart, skal du kunne øke farta når den girer ned i tredje og får høyere turtall. Du kan jo prøve å sette kassa i 3 og øke til ca 71 hvor kassa går i 3 lockup. Og se om du holder farten opp bakken. Slipper den lockup så er det bratt bakke og du må gi på.

 

kanskje noen i nærheten med lik bil som kan sammenligne.

 

mvh

leif ove

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, leiohel skrev:

Er du sikker på at du har fått på nok olje på kassa. Skal renne ut en tynn stripe olje av påfyllingshullet. Husket du å kjøre igjennom alle girene, for så å fylle siste rest? Skjeldent en hører om girkasseproblemer.  Lite olje gir lite fremdrift. 

 

jeg ville tatt ut map sensor på innsug manifoilen og gjort den ren med elektro spray . Ikke stikk noe inn i hullet.

så ville jeg fått målt med diagnose luftmengdemåleren. Du kan eventuelt ta ut pluggen og prøve å kjøre uten for å se etter endring i krefter.

er luftfilteret ditt gammalt.

får den nok diesel. Gammelt filter eller sliten pumpe i tanken.

sjekk for sikkerhets skyld den røde pluggen til Ecu. Er der olje, så rengjør og bytt kabelmatta til injektorene.

 

nå vet jeg ikke hvor bratt bakke du snakker om, men ligger du i 4 gir og du mister fart, skal du kunne øke farta når den girer ned i tredje og får høyere turtall. Du kan jo prøve å sette kassa i 3 og øke til ca 71 hvor kassa går i 3 lockup. Og se om du holder farten opp bakken. Slipper den lockup så er det bratt bakke og du må gi på.

 

kanskje noen i nærheten med lik bil som kan sammenligne.

 

mvh

leif ove

Skal se nærmere på dette :)

 

 

takker begge for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, motom skrev:

Det er en sjekk du kan ta for å finne ut om konverteren er slitt eller ikke. Mener man holder bremsene inne og gir gass, da skal den nå et visst turtall. 

Er vel det  som heter stalltest. Goggle vet hvordan og turtall

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, leiohel skrev:

Får du opp turtall, feks 3000? Trekker den normalt opp til 2200 og lite krefter over?

Trekker ikke godt på 3000 nei

 

som nevt tidligere gikk bilen som bare f**n etter jeg skiftet olje i girkasse, 7-8 mil senere er den likens som før igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lockup har du i 4 gir fra 81 kmt. Ved forsiktig pedal ned til nesten 70. Når den går i locup faller turtallet til ca 1800

 

Så har du lockup i 3 gir over 71 kmt eller ved turtall over 3000. Turtallet faller til ca 1800.

Min klarer rimelig lange bakker i 70 i 3 lockup

 

Hvilken olje brukte du når du skiftet?

 

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, leiohel skrev:

Lockup har du i 4 gir fra 81 kmt. Ved forsiktig pedal ned til nesten 70. Når den går i locup faller turtallet til ca 1800

 

Så har du lockup i 3 gir over 71 kmt eller ved turtall over 3000. Turtallet faller til ca 1800.

Min klarer rimelig lange bakker i 70 i 3 lockup

 

Hvilken olje brukte du når du skiftet?

 

Atf dextron 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være sikker- når du byttet olje på kassa, du fylte helt opp, startet motor og sjaltet rolig gjennom alle girene. for så, med motoren fremdeles på tomgang, å fylle til det rant litt ut av påfyllingshullet.

 

Mvh

Leif Ove 

 

 

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, leiohel skrev:

For å være sikker- når du byttet olje på kassa, du fylte helt opp, startet motor og sjaltet rolig gjennom alle girene. for så, med motoren fremdeles på tomgang, å fylle til det rant litt ut av påfyllingshullet.

 

Mvh

Leif Ove 

 

 

Jupp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg tom for ideer. Du får skrive hvor du bor og håpe noen kan bistå deg med et diagnose apparat.  

 

Jeg holder en knapp på motor da jeg skjelden leser om gir problemer på den bilen. Selv å bli kjørt tom for olje tåler den kassa ( jeg har klart det) 

 

Leif Ove 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har hatt lignende problem på min d2. Mistet kraft i oppoverbakker og ved pådrag på flatmark. Nedoverbakker og forsiktig gass på flatmark gikk bilen fint. Det viste seg at dieselpumpa i tanken var synderen. 

Sindre

Endret av sindres
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sindres skrev:

Hei.

Har hatt lignende problem på min d2. Mistet kraft i oppoverbakker og ved pådrag på flatmark. Nedoverbakker og forsiktig gass på flatmark gikk bilen fint. Det viste seg at dieselpumpa i tanken var synderen. 

Sindre

Pumpen er ny, kanskje jeg må klage på den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vist jeg ikke husker helt feil, skal man ikke høre pumpen ganske greit når man vrir om nøkkelen???

 

har også sett litt rundt på nett og hørt noe om wastegate control valve-en, har bestilt ny i tilfelle det kan være den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Andersmh skrev:

Vist jeg ikke husker helt feil, skal man ikke høre pumpen ganske greit når man vrir om nøkkelen???

 

har også sett litt rundt på nett og hørt noe om wastegate control valve-en, har bestilt ny i tilfelle det kan være den.

Den er det ikke, men en reserve er kjekt å ha liggende til bilen får kengurufakter.

 

En annen på forumet slet med samme problem for en tid siden. Der var det katalysatoren som var potte tett.

 

På en td5 er det så mange ting som gir samme symptom. Derfor må alle tips brukes som tips og ikke fasit.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, lafterolf skrev:

Den er det ikke, men en reserve er kjekt å ha liggende til bilen får kengurufakter.

 

En annen på forumet slet med samme problem for en tid siden. Der var det katalysatoren som var potte tett.

 

På en td5 er det så mange ting som gir samme symptom. Derfor må alle tips brukes som tips og ikke fasit.

 

Har ikke katalysator på min.

 

ja ser den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...