Gå til innhold

Nye bremserør


jakobsen

Anbefalte innlegg

Jeg må bytte bremserør fra midten foran og til begge sider og tenker da at jeg like greit tar hele linja med en gang. Det svetter litt bak også. Er dette overkommelig for en som ikke har gjort det før? Ser også at de over dammen selger ferdig sett med rør og slanger, er det ok, eller kan man like greit ta en tur på Biltema og handle løst rør, nipler osv. I såfall, noen som har en slags handleliste til hva som trengs? Både rør, niper og det som ellers måtte treges. Kobber eller ikke? Det er snakk om en TD5 110 fra 2004

 

Vet at dette har vært oppe før på forumet, fant bare ikke akuratt de svarene jeg var ute etter.

 

Takker og bukker for svar

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig lager jeg rør selv.

Deleliste har jeg ikke , men kjøp mer enn nok .

De passer til andre steder på bilen også.

Veldig glad i dette settet fra E-bay

 
 
  • HAND-HELD-BRAKE-PIPE-FLARING-TOOL-3-16-034-SAE-ON-CAR-FLARE-BY-POWERHAND-PH-BFT-316
  • HAND-HELD-BRAKE-PIPE-FLARING-TOOL-3-16-034-SAE-ON-CAR-FLARE-BY-POWERHAND-PH-BFT-316

HAND HELD BRAKE PIPE FLARING TOOL 3/16" SAE ON CAR FLARE BY POWERHAND PH-BFT-316

Når bremserørene din er såpass rustne er det vel på tide å tenke på ramma også ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp rør på BT som ikke er rene kobberrør, husker ikke hva legeringen heter. De er greie og jobbe med og krever ikke så mye fester til ramma som kobberrør.

En eller annen form for dings til endene som Gaute referer må du ha. Kjøp en som kan benyttes på rør som er montert på bilen, og ikke ett som festes i skrustikka. Mye kjekkere. 

Det går fort mange meter rør. 

Det er ganske kurant å bytte rør og fikse dette som førstereis. Bruk litt tid på å få det rett og pent, og sørg for greit oppheng til ramme etc. 

Lufte systemet mener jeg lettest gjøres med en lufter fra Gasolin.no. Den koster rundt 400 kroner og er gull når man er alene om luftigen.

Dimensjon er 3/16 på rørene. Det er noe tomme dim på nipler mener jeg å huske. BT har! 

Lykke til!  

Endret av telindnor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdigbøyde rør er lettvint og kjekt, men dessverre som regel i stål. Kobbernikkel er som nevnt tingen, da slipper du å bytte rør til hver eu-kontroll. Sjekk google og youtube for greie instruksjoner i hvordan du lager kon. Brake pipe flaring heter det på utaskjærsk. Så får du selv bedømme om du vil ta oppgaven selv, eller sette det bort. Øvelse gjør mester. Les også om forskjellen på DIN/ISO- og SAE-kon. Vet ikke hva som er på Defender, muligens begge?

 

Fra Biltema kan jeg nevne:

191261 bruker jeg på rør som allerede er montert på bilen. Kan også brukes i skrustikka på løse rør.

191260 er min favoritt på løse rør, funker dårlig uten skrustikke.

19837 er mye brukt pga prisen. Krever litt mer av brukeren, enn de to over.

66499 kobbernikkelrør nederst på siden.

66403 nipler i sett. Du trenger sannsynligvis ikke mer enn en eller to typer fra dette, så kanskje litt brutalt å kjøpe hele settet.

Her finner du nipler i løs vekt, eller ihvertfall i par. Synes utvalget har blitt mindre der, så mulig du må andre steder for å få riktig.

191221 eller 191220 trenger du for å kutte rørene rett.

12118121181 og 121182 er kjekke å ha når du skal bøye rør i forskjellige radier.

 

Bremselufter fra Gasolin. Jeg klipte av dekknippelen på min, og satte på luftkobling for kompressor i stedet. Husk å stille ned regulatoren om du gjør det samme. Gasolin selger forresten også rør og verktøy.

 

Og som alltid etter en bremsejobb, start motoren og trø så hardt du klarer på bremsepedalen, med begge skoene. Se så over alle koblinger om det er noe som lekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for veldig bra og utfyllende svar, tenker jeg gir meg i kast med dette så fort jeg kommer ned fra fjellet. 

 

Er det greit å komme til, få løsnet gamme rør og festet nye? Håper jo og kunne bruke de gamme som mal når jeg skal lage de nye?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også ang ramma. Har fått oljebehandling annethvert år i mitt eie, så tror ramme er ok, litt vanskelig å se siden den er dekt av et tykk lag, men begynner å se litt rust bak på traversen og i en del fester. Nå skal den få ny behandling i vår så akkurattt nå er den også litt tørr.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...