Gå til innhold

Tilfeldig vibrasjon. FL 2, 2007 2.2 diesel


xlnt

Anbefalte innlegg

3 ganger med ca 1500 km mellomrom har jeg fått en vibrasjon i bilen. Det vibrerer da noe sinnsykt, kjennes nesten likt ut som om ett hjul holder på å falle av. Vibrerer like mye i 30 som 80km/t. Etter noen få kilometer har vibrasjonen gitt seg og bilen går helt fint igjen. 

Det er vibrasjon så lenge bilen ruller, med clutch inne og med lett trykk på brems. Når jeg stopper helt opp er det ingen vibrasjon. 

 

Min tanke går til mellomaksel-oppheng.. Høres det usannsynlig ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen har rullet 222' så kan fint være noe sånt ja. Håndbrekket har ca 20cm frigange før det begynte å stramme. Må på øverste hakk for å få effekt. (Men da virker det ordentlig også). 

Er ingen ulyd i drivverk, verken til vanlig eller når det vibrerer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CV-ledd pleier ikke å lage lyd, ei heller håndbrekk.

 

At det er 20 cm frigang betyr ikke nødvendigvis at bremseskoene til brekket ikke står tett innpå trommelen. Det kan bare bety at wiren er veldig slakk. (Strammer finnes forøvrig under den lille oppbevaringsplassen for baksetene, bak cubby/midtkonsoll). D3/D4 har i alle fall veldig like symptomer når håndbremsen så smått begynner å legge seg på. Vibrasjoner uansett pådrag, og forsvinner når man stopper. Ville ikke overraske meg om FL2 kan få de samme symptomene. 

 

Det går jo an å plukke av brems og skiver og sjekke tilstanden. :)

 

CV-leddene kan du sjekke ved å forsøke å vri litt på leddet som er festet inn mot gearkasse/diffrensial. Er det slark her, så kan det tyde på sliten CV-ledd. Også har du jo mulighet til å sjekke tilstanden på mansjettene både mot CV-ledd og på drivknutene når du først er under der. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet ut at Det må være handbrekket. Da ristingen kun kommer etter bruk av brekk. Og kan fremprovoserer med å dra lett i brekket i fart. 

Blir nok en bremsejobb.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...