Gå til innhold

Driverksklunk?


Matta

Anbefalte innlegg

Siden midten av februar har dette nå skjedd tre ganger:

 

Lav hastighet, f.eks mot et lyskryss, det hakker og klunker og føles ut som om mellomakselen er på vei ned og ut.

Så kjører man inn til siden, setter bilen i fri, puster ut og så kjører videre, symptomene forsvunnet.

 

Før dette skjedde første gang hadde jeg byttet følgende "under bilen"

endeledd, styrestag, paralell og draglink

bolter og muttere mellomaksling bak

a-rammekule

simring svivelhus.

 

Bilen skal på verksted igjen over påske ifm med andre ting som må byttes/sjekkes.

 

Men iogmed at dette skjedde for trdje gang nå imorges så ble jeg nysjerrig/bekymret:unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt klunkelyder på lave hastigheter fra drivlinje så du er nok inne på noe. Skal ha bilen opp på bukk rett over påske og gå over hjullagre  så da er muligheten for nærmere inspeksjon tilstede. Men alltid godt med noen teorier før man iverksetter inspeksjon.:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag kom drivverksraslyden ved igangkjøring fra lyskryss. Samme lyskryss som lyden kom i går, men da ved nedbremsing mot krysset. Kanskje vurdere et annet veivalg? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har kvalifisert mekaniker stilt en diagnose.

 

Hjullagerne har tydeligvis vært jobbet med siden jeg byttet dem sist for 100.000 km siden. For de var ikke låst!

Og for å komme til å inspisere dette måtte det spesialverktøy til, for dette var skrudd sammen så kraftig at det ikke kunne løsnes i egen garasje.

Teorien er at når styrestag ble byttet i februar i år så har det på grunn av ulåste muttere kommet en slakk i stikkaksling/cv ledd og denne gjør seg tidvis gjeldende i lave hastigheter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, nå har jeg vurdert tilfellet gjennom påsken og konstantert at det er to forskjellige lyder.;)

 

Den dramatiske drivverkslyden tror jeg skyldes at jeg prøvde å starte i tredje gir istedet for første, men clutchet som om jeg startet i første.......:wacko:

-har prøvd å starte i tredje med vilje for å se om den drivverkskaklelyden kom igjen da, det gjorde den.

 

Lyd nr 2 er en flappelyd som kommer både i gir og i fri, avsluttes gjerne av en enkelt klunk før den forsvinner og høres om som den kommer fra høyre forhjul.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett er det vanskelig å finne en årsak. Ofte er det jevn slitasje flere steder, mange bekker små.

 

Men td5 skal normalt kompensere med motorens elektronikk, når du slipper gasspedalen skal motoren ikke kutte diesel umiddelbart, for da vil det smelle i drivlinjen. Den kutter rolig slik at slag unngås. Om feks en sensor er på bærtur er det nok til at du vil oppleve slag i drivlinjen.

 

Så du på slitasje i spora på medbringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clutchen er slitt og står også for tur til å byttes..tar igjen 10 års etterslep mht vedlikehold....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.4.2018 den 11.44, Matta skrev:

Lyd nr 2 er en flappelyd som kommer både i gir og i fri, avsluttes gjerne av en enkelt klunk før den forsvinner og høres om som den kommer fra høyre forhjul.

 

 

På verksted denne uken: CV ledd, hjullager, Drive member, svivelhus, oljenivå (akslinger/girkasser), kryss: kontrollert og korrigert der hvor nødvendig

 

Lyd nr 2 er fortsatt ikke borte, er ikke der hele tiden men kommer sjeldent og plutselig og forsvinner igjen etter et par hundre meters kjøring.

Høres ut som om noe ligger inntill hjul eller bremseskive, øker i frekvens sammen med farten, både i gir og i fri.

 

Lyden er vanskelig å fremprovosere da den bare dukker opp noen ganger. Kan det være bremskiveskjoldet som kommer inntill eller at noe legger seg imellom?

Jeg har "doble" bremseskiver, var dette originalt på Defender 2001? Ser ut som om de ligger veldig tett på bremseskivene.

En annen ting er at lyden dukket først opp etter å ha byttet styrestag og parallelstag.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎07‎.‎04‎.‎2018 at 8:11 PM, Matta said:

 

Lyd nr 2 er fortsatt ikke borte, er ikke der hele tiden men kommer sjeldent og plutselig og forsvinner igjen etter et par hundre meters kjøring.

Høres ut som om noe ligger inntill hjul eller bremseskive, øker i frekvens sammen med farten, både i gir og i fri.

 

Lyden er vanskelig å fremprovosere da den bare dukker opp noen ganger. Kan det være bremskiveskjoldet som kommer inntill eller at noe legger seg imellom?

Jeg har "doble" bremseskiver, var dette originalt på Defender 2001? Ser ut som om de ligger veldig tett på bremseskivene.

En annen ting er at lyden dukket først opp etter å ha byttet styrestag og parallelstag.

 

 

 

Om den kommer på grusvei eller etter å ha kjørt f.eks på en gruset veiskulder så kan du ha dratt inn småstein mellom skiva og bremseskjoldet. Dette forsvinner "brått og uventet", enten av seg selv eller ved rygging.

 

Er skjoldet bøyd litt ekstra - skjer ofte ved jobb - og det er et fremse fremre skjold kan det hende du vil kunne høre det om du kjører rolig med stort rattutslag og vinduene åpne.

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er jo endel grus på veiene nå...

 

Og i dag har jeg kjørt i over en time på små og store veier uten at lyden har kommet.

 

Får inspisere skjold og bremseskiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Verkstedet fant synderen til slutt. Symptomene var et smell og rykk som kom typisk en gang om dagen. Lyden kom aldri når verkstedet prøvekjørte. Men tidlig i mai så ble det daglige smellet/rykket ettefulgt av en subbelyd som ikke ga seg. Endelig hadde jeg en lyd som kunne demonstreres for verksted. Dro tidlig om morgenen og kjørte sakt og pent til verkstedet, varselsblink ble benyttet for å signalisere til andre bilister at jeg hadde en grunn til å kjøre sakte. Fikk også følge av en varebil med gul saftblander som la seg bak meg og hjalp til meg siganlisering, aner ikke hvem det var og han forlot meg like plutselig som han dukket opp.

 

På verkstedet fant man ut, nå som lydene var konstante, at skruene inne i frontdiffen var løsnet helt om det lå rester av både skruer og tenner inne i diffen.

Langt ventetid på ny diff fra England men nå er ihvertfall ny diff på plass og alt rundt kontrollert.

Rare lyder som ikke er konstante er vanskelige å finne årsak til :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...