Gå til innhold

Moderne stereo i P38


Anbefalte innlegg

Jeg drodler på en øvre midtkonsoll tilpasset 10" CarJoying eller tilsvarende Android bilstereo for min 99MY 4.6 HSE som jeg håper å få på veien igjen om ikke så altfor lenge.  Innfestningsdetaljer er ikke helt ferdig modellert enda og ikke vist på bildene. 

Konsollen blir 3D printet (SLS).  Sannsynligvis hvit "Strong and Flexible" PA 2200 Nylon hos Shapeways. 

Jeg satser på Water transfer print av valnøtt lik Vogue.  Ekte finér ville vært toppen men jeg tror det er urealistisk - med mindre jeg finner noen som behersker håndverket uten at det koster altfor mye.

 

P38 10in Center Console 1.jpg

 

P38 10in Center Console 2.jpg

 

P38 10in Center Console 3.jpg

 

Om flere er interessert vurderer jeg å få laget flere men den blir ikke billig.  Regner med at den fort kommer på 3000,- uten overflatebehandling.  Printkostnaden slik den er i dag er 2200,-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det er samme tre design som jeg har i min MY2000, hvis prosjektet er reelt og du er villig til å samarbeide litt med en som meg om å få ett fullt ferdig fungerende system, så er jeg med.

 

Så printed midtkonsoll i valnøtt design( alternativt as original black ). pris?

10" car joying / Android system. pris?

Plug and play connectors for fungerende ratt betjening. pris?

 

Totalen er spennende.

Mvh Brage

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan selvfølgelig ikke love at prosjektet blir realisert.  Det er jo hobby dette men jeg er innstilt på å fullføre.  Ingen skal betale for noe de ikke får.  Velger jeg Shapeways legger jeg modellen opp i butikken deres og da kan print bestilles derfra og bli sendt direkte til bestiller.

 

Overflate er en utfordring som ikke er løst.  Med litt research regner jeg med å finne Valnøtt mønster som er rimelig lik treimitasjonen i Vogue modellen.  Det er bl.a. en kar som selger slike "restaurerte" deler på eBay.  For orignal mørk grå er det to alternativer.  Tidlige biler er vel bare lakkert med matt lakk mens senere biler har en "soft touch" overflate.  Denne er vanskeligere men det finnes slik lakk å få tak i.  Evnetuel tror jeg fargetilpasse PlastiDip sprøytet i tynne lag kan fungere.  Selv skal jeg ha enten i treimitasjon eller i sort pianolakk.

 

Prisen i første innlegget er kun printet, ubehandlet del i hvit plast.  Mener prisen fra Shapeways var inkludert alle kostnader levert på døra sist jeg fikk en del derfra.  Overflatebehandling kan jeg ikke si noe om enda.  Jeg har ikke noen spesiell ambisjon om serieproduksjon hjemme.

 

Joying radioen koster 3-4000,- et sted.  Den har inngang for rattstyring og kan programmeres så den saken skal være grei.  Det er samme enhet nevnt under "Moderne stereo i Discovery 2" tråden.  Der er det dog 8" som er brukt.  Jeg har både 8" og 10" enhet på hobbybenken hjemme.  8" skal inn i Auda'en...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte ikke helt over det før nå:huh:

Ser du har droppet interiørsensor og klokke. Klokken er en ting du kan hente frem på stereon, men interior sensoren er jo ett -må ha- for at air condition skal virke  tilfredstillende.

Noen tanker rundt dette?

 

Mvh Brage 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temperatursensor for HVAC må selvfølgelig med.  Jeg vurderer å legge den inn som en del av mekanismen som skal holde skjermen på plass.  Luft suges fra undersiden av panelet gjennom en kanal og kan til slutt kjøle skjermen. (Det siste sannsynligvis ikke nødvendig...)  Den behøver ikke sitte så "synlig" som originalt.

 

Original klokke er droppet.  Den er unødvendig i dette oppsettet da det er klokke i toppen av skjermen og noe må ofres for å få plass til en brukbart stor skjerm. 

 

Ellers er jeg absolutt mottakelig for alle innspill som bedrer funksjonalitet og/eller utseende eller andre idéer.  Men jeg vil at resultatet skal se ut som om det kunne vært originalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppkobling mot bilens originale høyttalere og eventuelt forsterkere (Booster) blir som for all annen ettermontert stereo og vil avhenge av utstyrsnivå. 

Det er ikke tilkobling for CD-skifter på Joying radioene og det skulle ikke være nødvendig heller da man kan bruke minnepinne, streaming fra telefon eller nettet.

 

Skulle det dukke opp en annen stereo med løs ca. 10" skjerm og bedre egenskaper er det en smal sak å endre designet til å passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Modellen av selve konsollen er nå i grunn ferdig.  Festeører m.m. har økt størrelsen så mye at den kun kan printes i hvit nylon.  Pris for printing som den fremstår nå er 2330,-.

Det som gjenstår er fester for skjermen og HVAC temp sensor.

 

P38 10in Center Console 4.jpg

 

P38 10in Center Console 5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...   Ikke hva jeg har sett tilgjengelig så langt, men jeg tar gjerne konkrete tips om bedre/printeteknikker og firmaer som leverer tjenester.  Modellen er stor.  41x31x7cm og det er ingen plane flater som kan hvile mot et underlag.

Etterbehandling av overflater blir det uansett.

Endret av Tore Kjernmoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er HVAC temp sensor på plass.  Kanal for luft til sensoren kombinert med "bjelke" som holder skjermen på plass.

Sensoren sitter plassert som originalt men stikker 15mm lenger inn i dashbordet.  Håper det er plass...

 

P38 10in Center Console 6.jpgP38 10in Center Console 7.jpg

Endret av Tore Kjernmoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bygget meg en printer som har 42x42cm byggeflate. Diagonalt er det plass til større. Problemet er at den ikke er helt 100% ferdig enda da jeg begynte på restaurering av en cnc fres for et halvt år siden så fritiden har gått der.. Jeg har noen bekjente som også sikkert kan kjøre ut en prototyp for en kurrant sum om det haster. 

 

Man kan generere support materiale av vann oppløselig plast så den har noe å støtte seg i så det er ikke noe problem om den ikke har flater å hvile på. Det går også å lage slike som er designet for å bryte av. Om du vil så kan jeg ta inn 3D modellen i sliceren min å se hvor printbart det er. 

C6C6782D-CD2F-40C0-84C9-FDE088FC77BF.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kostnaden for filament alene vil nok ligge nede på noen hundre kroner.  Modellen er på 334cm3.  

Det tar erfaringsmessig litt tid med prøving og feiling før man får god kvalitet på printene.  Når tror du at du vil være klar til en eventuell test på en stor modell som denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at densiteten på PLA er på ca 1.25gr/cm3 så da blir det 400gram plast, men jeg ville ikke printet den solid siden den. Blir sterkere (og lettere) med en form for honeycomb mønster innvendig om veggene er tykke nok til å tillate det. Siden det også blir svært varmt i en bil på sommerstid bør også noe som er mer varmebestandig brukes. Kanskje ploycarbonate, ABS eller PETG kan være bedre kandidater. Til prototype er uansett PLA fint til 250kr/kg. 

 

Printeren har igrunnen stått slik at det kun gjenstår noen dagers arbeid i altfor lang tid så det er vanskelig å love noe :P Jeg kan høre med en kamerat som har sin oppe å går om han kunne laget en prototype. Har du «box» målet på hva den måler om du skulle puttet den i en firkantet eske bare for å vite hvor stort areale den krever nøyaktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette leder ut i en "tjeneste" som gir gode nok print til lavere pris enn proff tjenester vil det være utrolig bra.  Tegning med maksmål for alle delene nedenfor.  

Godstykkelse er 4mm for det utvendige skallet.  Hovedsaklig 3mm innenfor og noe ned mot 2mm.  1mm forekommer på et område på ø3.

 

P38 10in Center Console 8.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir et par cm glippe mellom dette nye panelet og HVAC panelet.  Her har jeg lagt inn en bit for å fylle opp.  Har også lagt inn en USB A og C hub + minnekortleser.  Andre idéer?

 

P38 10in Center Console 9.jpg

 

For å få korrekte dimensjoner på denne siste biten, kan noen hjelpe med å måle avstand og høydeforskjell fra toppen av utsparring for radio og ned til HVAC panelet.  Min bil er byggesett for tiden...

Endret av Tore Kjernmoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atle:  Helt korrekt målt.  Takk for hjelpen.

 

Brage:  Det er en linjeinngang på Joying radioen i form av to phono plugger på baksiden.  Er bare avhengig av å finne en mini jack plugg med fornuftig utseende egenet for panelmontasje.  Den USB++ HUBen jeg har brukt er for MacBook .  Jeg må finne noe som fungerer med Android og helst uten Thunderbolt, HDMI osv.

 

Jeg tror denne siste panelbiten skal få være en separat "bolt on" del.  Da kan den lages i flere utgaver og byttes ut etter behov.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare tenker litt høyt nå, men hva med å dele opp konsollen i flere mindre deler som klipses/limes eller monteres sammen på et vis og så legger en opp til en form for vinyltrekking/foliering over det hele etterpå? Da er det enklere å få printet det også siden det er mange flere som har små printere. Det blir også kortere print så om noe feiler underveis så ødeleges  ikke en hel del. Tror ikke jeg skal love noen dato for når jeg klarer å få min store produksjonsklar, men jeg har en med 250x140x170mm område som er klar i dag.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprinnelig var det var det oppdeling i flere biter som var planen.  Og da kunne jeg printe på min egen printer.  Men jeg valgte det bort fordi det er så mye enklere med SLS .  Det eneste man må tenke på er at man ikke kan lage lukkede hulrom.  Så får man en komplett del med jevn overflate og god målnøyaktighet.  Men det koster...

 

Jeg skal tenke litt på det igen.  Basert på den målsatte tegningen.  Hvordan ville du delt opp modellen?  Bortsett fra byggevolumet er det vel behov for støttestruktur som styrer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt mer på dette:huh:;)

 Det blir knallbra, drøye 2 lapper for rammen er jo helt greit.

Bare det blir så enkelt at selv jeg klarer å få teknikken til å virke:D

Det som er litt nøye er jo å få vogue valnøtt treverket til å matche. Kjør på Tore, dette er spennende...

 

Mvh Brage 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overflaten blir nok det vanskeligste å få på plass.  Særlig om det kreves perfekt match med original.  I Vogue er listene i dørene og dashbordet i ekte tre mens midtkonsollen er fake.  En løsning er å bruke hydrographics på alt som sitter inntil hverandre i midtkonsollen.  Det finnes mye i folie også.  Men jeg har ingen planer om å lever ferdig overflatebehandlede deler.  Det tror jeg ikke jeg har tid til.  Det har tatt veldig mange timer bare å lage 3D-modellen.

Det blir sannsynligvis en siste kvalitetssjekk av modellen nå i helgen og så kjører jeg en bestilling fra Shapeways. 

Endret av Tore Kjernmoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...