Gå til innhold

Bakspeil lager blindsone


leiohel

Anbefalte innlegg

Jeg er ca 195 høy og bakspeilet i min D2 skaper en kjempe blind sone fremover. Selv med setet helt nede. Føler at jeg må ta grep i å få flyttet det ut av synsfeltet. Ønsker å beholde speilet.

 

Ser at å løsne speilet er å dra det rett ned i samme vinkel som ruta. 

Det jeg har tenkt på som en løsning er å løsne festebraketten som er limt på ruta. Snu den 90 grader og lime den på igjen. Da vil armen til speilet gå mot høyre og ikke nedover. Håper da å få speilet helt opp mot taktrekket og bedre sikt fremover.

 

har noen erfaringer med å løsne og lime på igjen festebraketten til frontruta?

 

mvh

leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ikke bidra for mye så syns jeg du skal gå for en baguette-alpelue-eiffeltårn løsning med speil på dashen.

 

 

EVENTUELT bittelite kamera bak og digital overføring.

 

Selv om det er et lite problem med en enkel løsning KAN man gjøre det mer innviklet vettu:):):):):)

9C1F9AD0-33D5-4204-B2DC-1E6D5CFAE742.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo det som er gøy Oskar. Finne vanskelige løsninger på enkle problemer, å få det til. 

Og på dasjen står telefon og GPS. 

 

Herlig bilde. Padda ? Sinnsykt kult ratt med bare en eike. 

 

Loh

 

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problem men ikke vurdert noen løsning ennå.

 

Tror ikke det er så lett å løsne det fra vindu men kanskje ett nytt feste ved siden av eller en forlenger som gir mer bevegelse kan fungere. Skulle ønske jeg hadde en 3d printer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er klossen festet ordentlig , trenger man ny rute etter løsningsforsøk.

Kjøp ny kloss og fest der du synes det passer deg.

Eller vent til neste ruteskift.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruta mi er den fra bilen var ny så sikkert fabrikkmontert kloss som er limt med verdens tynneste limfuge. 

Ryggekameraløsningen vokser på meg jo mer jeg tenker på det. Er ikke spesielt flink til å beregne bakover ved lukeparkering og rygger mye opp mot henger for åfå den på med minst mulig styr.

 

snart bursdag så kanskje jeg vet hva jeg ønsker meg :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag tok jeg av speilet. Det var lett. Det er et plast deksel på hver side som må av. Så er det bare å lirke det nedover og fjerne kontakten. Med speilet av fikk jeg prøvd ulike posisjoner for å se om det ville bedre sikten med å flytte speilet. Armen til speilet gjorde de fleste posisjoner vanskelig, så jeg heller sterkt mot forslaget om permanent ryggekamera. 

 

Uten speil er sikten fremover helt gull. En enorm forandring og gir et mye bedre bilde av trafikken, spesielt fra høyre sidegater.

 

leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Bil skal ha minst tre speil, hvorav ett skal være plassert innvendig og ett på hver side utvendig. Innvendig speil kreves dog ikke dersom bilen på grunn av bruksområde eller nødvendige konstruktive hensyn er bygd slik at speilet aldri kan brukes.»

 

 

 

 

0BFF132B-D007-414A-A874-8B6103612DED.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Oskarsaelid skrev:

«Bil skal ha minst tre speil, hvorav ett skal være plassert innvendig og ett på hver side utvendig. Innvendig speil kreves dog ikke dersom bilen på grunn av bruksområde eller nødvendige konstruktive hensyn er bygd slik at speilet aldri kan brukes.»

 

 

 

 

0BFF132B-D007-414A-A874-8B6103612DED.png

Som om jeg skulle skrevet loven selv. 

 

Tusen takk

 

Leif Ove 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Gikk for permanent ryggekamera.

kjøpte ryggekamera på Biltema. Kom best ut i test av billig versjoner. Digitalt og mulig for 2 kamera. Digital og trådløs til knappe 1300,-

 

monterte kamera på takstativet med en liten regnskjerm i alu. Strakk strømkabel ned til venstre lykt. Kabel går gjennom et hull i taket som jeg tettet med tech7. Og som dere ser så har jeg verdens styggeste stige. Vurderer å ta av hele stigen da jeg rekker fint opp på taket ved å stå på bak fangeren.

20180420_102706.jpg

 

 

20180420_102629.jpg

 

Skjermen ble plassert i taket der jeg også har en dab/blåtann ting. Brukte ikke sugekoppen som følget med. Boret hull i klips festet og i dekk plata som står i tak konsollen. Boltet sammen. Den dekkplata er litt slapp i festet, men et par runder med tape på klips festene, gjorde den trang nokk til å tåle vekten av skjermen.

Strøm hadde jeg lagt opp tidligere fra radio i dasjen.

 

godt fornøyd med løsningen

 

mvh

leif ove

 

 

 

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.4.2018 den 15.01, vanilla_ninja skrev:

Ser ut som en bra løsning. 

Hvordan fungerer det med billys bakfra? 

Har du varenummeret på kameraet du valgte?

På dagtid er bilys bakfra uproblematisk. Når det er mørkt ute blir billys på avstand som en diffus lyskilde. Når de er nærmere ser jeg greit to lys. Litt som kamera litt ut av fokus.

funker helt greit.

 

leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...