Gå til innhold

Hydrauliske bremser på tilhenger


Ranger

Anbefalte innlegg

Når jeg bygde min tilhenger, var det veldig viktig at påløp og bremser stod som en godkjent kombinasjon i listen deres. 

 

Tror du vil slite med å få tilhenger godkjent med en «vilkårlig» aksling og en påløpsbrems som du selv finner, men det er mye som kan gå med god dokumentasjon.selv med hydrauliske bremser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er skeptisk til hydraulikk på en henger som brukes et par ganger i året.

Kanskje også med så lite last at bremsene ikke blir aktivisert i det hele tatt.

Hydrauliske bremser må brukes jevnlig for å fungere over tid.

Mekaniske bremser står seg sjeldnere i hjel .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja der fikke jeg vel den kalddusjen jeg forventet :P

Skjønner argumentet om at godkjente kombinasjoner av akslinger og påløpsbrems gjør det enklere for BT å kontrollere.

Hvorfor en hydraulikk løsning skal være dårligere mht vedlikehold og lite bruk, skjønner jeg ikke. :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ranger skrev:

Hvorfor en hydraulikk løsning skal være dårligere mht vedlikehold og lite bruk, skjønner jeg ikke. :huh:

Mjo, men ser du f.eks noen av trådene som finnes på nett om lastsikring, så blir det kjapt klart at SNITTET av hengerbrukere ikke nødvendigvis ramla oppi gryta når vett & forstand ble utdelt.

Et hydraulisk system er mer komplisert enn et rent mekanisk, og krever mer aktsomhet ved bruk. Hvordan tester du f.eks et hydraulisk system  som privatperson ?
Et rent mekanisk system er det jo enkelt å teste, dra på brekket og prøv å kjør framover  med bilen er jo en variant...

 


Tipper dette egentlig har sammenheng med at det ikke finnes rutiner for PKK kontroll av tilhengere....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, gautes skrev:

Den dagen PKK kommer for tilhengere blir det

1 rush på skroten.

2 kjøpsboom av nye

 

At det ikke er, er ikke det samme som at det ikke burde vært.

Jeg tror min egen tilhenger er den eneste jeg har sett siste 6mnd, der jeg ikke har biti meg merke i at lys og reflekser er helt totalt på bærtur.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Klart at mangel på vedlikeholde er avgjørende. Oljelekkasje = null bremser. 

Men manglende vedlikehold på påløpsdemper og bremsesko fører også til unormal oppførsel.   Har leid noen bilfraktere opp gjennom årene som har hatt sine skavanker.  

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2.2 Påløpsbremseanlegg skal være godkjent av Vegdirektoratet. Godkjente påløpsbremseanlegg er listeført i Merknad 11 til kap. 26.
1 Gjengis ikke her, men forskriften i sin helhet med merknader kan anskaffes fra forlaget Last og buss A/S, Waldemar Thranes gate 98 B, 0175 Oslo, tlf. 23234750, http://www.lastogbuss.no .
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har svidd av noen hengerbremser pga mange og lange utforbakker gjennom årenes løp.

Vestlandet topper statistikken.

På mekanisk merker man at de gradvis svikter.

Hydraulisk vil gi plutselig-borte sjokk.

(Når jeg husker det kobler jeg fra bremsene på hengeren og rir på bilens gir nedover)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.3.2018 den 8.48, JokerS30 skrev:

Hydrauliske påløp er ikke godkjente i Norge.

Noen få unntak finnes, blandt annet flyttegodsimporterte greier, men i praksis  er dette løsning som ikke lar seg godkjenne.

Overføringsinnretning: De deler som ligger mellom betjeningsinnretningen og bremseinnretningen og som forbinder disse med hverandre. Overføringsinnretningen kan være mekanisk, hydraulisk, pneumatisk, elektrisk eller en kombinasjon av disse. Energireservoar som tjener til å forsterke eller erstatte førerens muskelarbeid ved bremsing, regnes som en del av overføringsinnretningen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, clausen skrev:

Overføringsinnretning: De deler som ligger mellom betjeningsinnretningen og bremseinnretningen og som forbinder disse med hverandre. Overføringsinnretningen kan være mekanisk, hydraulisk, pneumatisk, elektrisk eller en kombinasjon av disse. Energireservoar som tjener til å forsterke eller erstatte førerens muskelarbeid ved bremsing, regnes som en del av overføringsinnretningen.

 

 

Og påenget er ?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, JokerS30 skrev:

 

Og påenget er ?
 

Så god til å regne er du at du greier regnestykket selv.

 

På 23.3.2018 den 8.48, JokerS30 skrev:

Hydrauliske påløp er ikke godkjente i Norge.

Noen få unntak finnes, blandt annet flyttegodsimporterte greier, men i praksis  er dette løsning som ikke lar seg godkjenne.

 

Det må da være fint om hydrauliske bremser er godkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, lafterolf skrev:

Så god til å regne er du at du greier regnestykket selv.

Det må da være fint om hydrauliske bremser er godkjent.

 

Ja, da regner jeg med det kommer eksempler på aksler med hydrauliske og pneumatiske bremser som lar seg godkjenne i Norge i bøtter og spann.

 

Bare så det ikke er noen misforståelse ute å går: jeg snakker utelukkende om bremseanlegg til person og varebiler, altså vanlige bremsesystemer for tilhengere som kobles med 50mm kule.

For traktor, lastebil, buss osv gjelder helt andre regler, nær sagt åpenbart

 

Forøvrig var innlegget tåpelig, og misvisende: ja, man kan ha HYDRAULISK overføring, men selve bremseinretningen må være mekanisk likevel. 
Et mekanisk-hydraulisk påløp har jeg aldri sett, og vet ikke om NOEN som produserer dette seriemessig og med typegodkjenning.


At Per på Toten eller Arne i Bjugn har fått flyttegodsimportert en litt sær regler, endrer ikke faktum at påløp skal være typegodkjent, og typegodkjente hydrauliske påløp er like enkle å finne som ærlige bruktbilselgere.

 

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JokerS30 skrev:

 

Ja, da regner jeg med det kommer eksempler på aksler med hydrauliske og pneumatiske bremser som lar seg godkjenne i Norge i bøtter og spann.

 

Ja. Eksempler på produsent av godkjent henger eller akslinger med drag hadde vært fint B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...