Gå til innhold

Dieseltilsetninger


Velocette

Anbefalte innlegg

Noen tanker rundt dieseltilsetninger:

 

I følge reklamen er hensikten å:

-    gi renere forbrenning og avgasser

-    gi renere:  tank, drivstoffledninger, dieseldyser, ventiler og ventilseter

-      gir renere motor, smører drivstoffsystemet, gir lettere kaldstart og reduserer drivstofforbruket.

 

 

1 flaske 400 ml koster fra kr.120.- til kr.150.-

 

Holder reklamen hva den lover ? 

Har noen erfaringer med bruk av dieseltilsetning ?

Endret av Velocette
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like mange meninger om denslags som der finnes folk...

På mine 2 tungstartede Volvo Penta AQAD41A hadde jeg godt merkbar effekt av å tilsette Hammerdown i dieselen selv om dette stoffet var vitenskaplig bevist at ikke hadde noen som helst effekt iflg diverse eksperter. I litt minusgrader var røykmaskinene nesten umulige å starte med ren diesel men gikk i gang rimelig greit med Hammerdown så får nå vitenskapen tro hva de vil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en magefølelse om at noe kan virke på noen gamle , nedgrodde og slitne motorer.

Bygdas gamle luftkjølte tømmerbil som var fullstendig utslitt fikk en hele flaska med noe lurium

som jeg ikke ville helle på noe annet. Den røyk ihvertfall litt mindre etterhvert.

 

Eneste måten å få startet den var å nappe i en ståltråd som kom ut av motoren et sted. Dieseltilskudd , tror jeg.

Så stakk man ett stykk "Busken" (Drammens Tidende og Buskerud Blad) i full fyr inn i innsuget .

Etterpå var det sveiv eller i beste fall strøm nok og nesten ihjelslått starter i godlune som raklet motor i gang.

Hvis ikke var det slep etter traktor til det startet. Kun on/off brems på ene forhjulet ga litt ekstra spenning.

Den og hengeren ligger i Lågen nå.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt 2takts olje smører systemet, fikk også en anbefaling om atf gearolje noe som ga motoren en roligere gange og en rensende effekt, synes den går litt bedre også:wub: (muligønsketenking)

OG den ryker merkabart mindre.......

Endret av Kenneth
kom på noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kenneth skrev:

Litt 2takts olje smører systemet, fikk også en anbefaling om atf gearolje noe som ga motoren en roligere gange og en rensende effekt, synes den går litt bedre også:wub: (muligønsketenking)

OG den ryker merkabart mindre.......

 

Spennende, men hva menes med litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, HenningT skrev:

 

Spennende, men hva menes med litt?

2 takts oljen ga jeg vel et par strek fra flaska på full tank, atf fikk ho første gangen en halv liter men har moderert meg litt^_^

Siste tanken har kun rein Finsk diesel... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

to takt olje har je brukt i alle år på mine:wub: disel doninger husk at olje Norge har Europas tøreste og simple disel som kan lages litt flaut spør du meg men bruk to takt olje for påhengs motorer den er best har forska på dette jeg og har meget god respons bruker 3dl på full tank på rrc god påske vh Reidar :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norskprodusert autodiesel holder akkurat samme standard som diesel i resten av EU/EØS (untatt tilsettninger for lavtemperaturbruk).

Om du får norskprodusert i pumpa på din lokale bensinstasjon er en helt annen sak, internasjonalt marked dette hvor det trades over en lav sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok men er ikke helt enig med dei i det men det får så være tøøør og fæl ern uansett 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette reguleres av en EU-standard som heter EN590.

 

At dieselen er "tørr" skyldes det ekstremt lave svovelinnholdet (max grensen er i dag 10ppm mot 0,2%/2000ppm når standarden ble innført først på 90tallet). Svovel har smørende egenskaper.

 

For virkelig storforbrukere av gassolje/diesel (skipsfart, offshore) var det stort fokus på bruk av smørende tilsettninger når 10ppm grensen ble innført, i dag er det svært få som bruker slikt.

Det største problemet ved overgangen og en periode etter var blokkering av filter, boringer og dyser. Den nye gassoljen har betydelig bedre detergente (oppløsende-rensende) egenskaper og all gammel moro løsnet i rør og utstyr. De fleste hadde også en runde med bytte av div tettninger av samme grunn, gammle avleiringer som hjalp til å holde ikke helt perfekte forbindelser tette løsnet og forsvant.

Det var spådd dommedag for de som skulle bytte fra tungoljedrift til gasolje, i virkeligheten gikk hele greia tilnærmet smertefritt.

 

Mvh

En som bruker ca 65.000liter av stoffet per dag når han er på jobb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biodiesel er hygroskopisk, som i tar opp vann fra omgivelsene og holder den i løsning.

Har ikke opplevd det med gassolje uten at det betyr det ikke skjer, om separatorene kjøres riktig merker vi ikke vann før det blir mye av det. Skal prøve å huske å spørre en luring om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

norsk disel er mye tørere en disel ellers i Europa pronto sant har sjekka jeg påstår at 200 og 300 tdi går pumpa alt for tør uten lit atf eller autbord 2 takst olje i fylling så får alle andre gjøre hva de vil jeg fortsetter med litt miks på mine har helt annen gange og slipper å ha ont i magan god påske til dere alle fra totens åsen bor i porten til åsen je og har det alletiders .det er lov å stoppe på og talas litt for den som drar forbi og om vintern bruker je 2 l bensin i til legg ikke farlig har gjort det i mange år har aldri hat ras 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt denne ett par år .

Tanken var at om den renser og smører dyser etc . Så er det vel anvendte penger .

Har merket en liten nedgang i forbruket også . Om det skal tilskrives stoffef eller at man har blitt bedre til å kjøre bilen mere økonomisk kan eg ikke svare på . 

Har også brukt ceratec  i oljen . 

 

 

DSC_8791.JPG

DSC_8792.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Biltema dieseltilsetning. Fylte en flaske på min P38 2.5 DSE.

Tidligere forbruk Arendal - Oslo har vært 0.85.

Med Biltema dieseltilsetning gikk forbruket ned til 0.75 l/mil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan et slikt produkt gi renere ventiler og ventil seter?

Jeg skjønner at ventilene blir "renere" hvis motoren er bygget slik at dysene sprøyter inn "suppe" i unnsuget og det renner ned forbi innsugsventilene, da ser jeg at seter og veniler blir renset / Vasket, noe som den gjør uansett.  problemet er vek koksing mellom ventilene og ventil setene og oppover ventil stammen.

I moderne biler jeg det jo dirrrrrrrrrekte injeksjon i forbrennings kammeret og ventilene ser jo ikke snurten av rense stoffer.

Eller tenker jeg helt riv ruskende feil+

 

Mr.P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...