Gå til innhold

FL1 bruker vann


Anbefalte innlegg

Jeg har vært sprø nok til å kjøpe en Freelander 1999 diesel til fruen. Hun er veldig fornøyd med å ha Land Rover, hun også. Men jeg har selvsagt også påført meg selv noen (bagatellmessige) bekymringer.

 

På noen dager har det vært startmotor, glødeplugger, dørlåser som ikke åpner utenfra, bakdør som ikke åpner, radio som ikke slår seg på, bakvindu som vil ned men ikke opp igjen, ristelyd, gnisselyd, klonkelyd i forstilling, speil som faller av... jaja. Småplukk. Sånt kan vi leve med.

 

Men en ting lar seg bare ikke fikse. Bilen ser ut til å bruke vann, men jeg klarer bare ikke å forstå hvordan. Man kjører 10-20 mil, og så begynner enten webastoen å bråke, eller varmeapparatet blir kuldeapparat, uansett: det er altså så lavt kjølevæskenivå at det ikke kommer varme til varmeregister og/eller webasto. Så slipper man ut ganske heftig trykk fra ekspansjonstanken, venter litt, fyller på en liter eller to og kjører videre.

 

I starten trodde vi det var lokket til ekspansjonstanken. Det var nemlig vått rundt der. Nå er det ikke det lenger, men vannet blir likevel borte... et sted.

 

Jeg mistenker vel dessverre at det er toppen som er synderen, men håper i det lengste at det ikke er det. Så jeg tyr til dette formuet, som har reddet meg mang en gang før med både seriebil og Defender...

 

- Er det noen spesiell teknikk for å lufte systemet? Kan det være at det er luft inni der et sted som skaper overtrykk og gjør at vannet forsvinner inn i et annet univers, for eksempel?

- Er det noen kjente årsaker til at vannet blir borte? Noe som bare lekker under kjøring, for eksempel, siden jeg ikke ser noe under bilen når jeg har stoppet?

 

Utover dette (som sikkert også mange andre ville vurdere som bittesmå filleting akkurat som meg) oppfører bilen seg veldig fint. Eksempelvis kan jeg alltid stole på at den er rød metallic når vi skal bruke den. Det er da noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekkasje i registeret vil gi svært mye dugg innvendig og en sur ekkel eim av varm frostvæske.

 

Trykksett kjølesystemet for å se om du finner lekkasjen. Kjører du til det blåser kaldt er det stor sjangse for varmkjøring og sprekk i topp. Tempraturføleren vil ikke lese for høy tempratur om det står luft rundt den. Den leser bare væsketempratur og ikke lufttempratur.

 

Biltema har verktøy til dette, men et verksted kan nok bistå da de har verktøy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det ikke registerert ihvertfall. Ikke bare er den like rød metallic hver eneste morgen. Den er også (foreløpig) fri for rare lukter. Skal sjekke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykkprøving får sjekket lekkasjer utvendig og større innvendige.

En co-test i ekspansjonstanken mens motor går vil fortelle deg om kompresjon går i kjølevannet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner med det enkleste her... er det noen som kan fortelle meg hvor luftinga til kjølesystemet på FL1 sitter? Jeg finner en lufteskrue på vei inn til varmeregisteret, men det er den eneste jeg finner. Skal det ikke være en til, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var det jeg også tenkte. Men alle de høyeste punktene er sjekket, og jeg finner ingen skruer som ikke er til noe annet. Kan det være at det bare er en, da? Det eneste logiske jeg finner er temperatursensoren, men en engelsk ingeniør ville vel ikke brukt den som lufteskrue, vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sitter en lufteskrue på metallrøret som går "rundt" motoren omtrent rett over svinghjulet. Luft her + på slangen inn til varmeregisteret.

 

Edit:

Dette gjaldt jo selvfølgelig K-motoren..... såg plutselig at du har en Diesel....

 

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎24‎.‎03‎.‎2018 at 1:15 PM, olehenrikfjeld said:

Ja, jeg skal se om jeg får tak i en Haynes-manual. Det er en lufteskrue på slangen inn til varmeregisteret, men det er alt jeg klarer å finne.

Kjøp deg en pdf-nedlasting av workshop manual.

Ikke like bra som Haynes, men gull for å se skjema på "alt", oljespecs etc.

https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2380057.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xfreelander+1+worksop.TRS0&_nkw=freelander+1+worksop&_sacat=0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Mens man leter etter lekkasjer i kjølesystemet er det greit å overvåke kjølevannsnivået. Det har vært skrevet på LRforumet om en alarm basert på 2 skruer i ekspangsjonstanken, koblet til en alarmenhet, men frykter at spenning på elektrode i kjølevæske kan føre til galvanisk tæring inne i motoren.

 

Foreslår heller en giver i tanken i form av en flottørbryter (reedrele´) koblet til en lysdiode. Kobles slik at det lyser når nivået er ok, da får man samtidig kontrollert systemet.

Monterte nettop en slik løsning og den fungerer helt perfekt, slippe å åpne panseret for å sjekke nivået.

Flottørbryteren kjøpes hos ELFA: norge@elfadistrelec.com

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Friday, April 13, 2018 den 9.00, torem skrev:

 

Monterte nettop en slik løsning og den fungerer helt perfekt, slippe å åpne panseret for å sjekke nivået.

Flottørbryteren kjøpes hos ELFA: norge@elfadistrelec.com

 

Hei. har du delenummeret på den flottørbryteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved lekkasje kommer det luft i kjølesystemet. Luft vil stå i motoren, ikke stige til ekspansjonstanken. Nivået vil derfor se bra ut selv om det mangler flere liter kjølevæske. Jeg tviler på at elektrisk nivåvakt i ekspansjonstanken vil gjøre jobben den er tenkt til.

Gamle range rovere med VM-diesel hadde dette, det forhindret ikke havari, tvert imot, for man kjørte til toppen sprakk istedet fordi man stolte nivåvakten.

 

Ved mistanke om luft/lekkasje er det kun reprasjon som forhindrer følgeskader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei, alle sammen og takk for gode tips.

 

Jeg gir opp. Bilen har nå stått på et verksted i to måneder. De renoverte dieselpumpa og når alt var satt sammen igjen gikk motoren i et par minutter før det sa pang. Knekt kamaksel, ventiler som står opp og sylinder 3 og 4 lekker. Verkstedets konklusjon: 1) vi har ikke gjort noe galt og 2) motor må byttes.

 

1) jeg vet ikke. kan ikke bevise noe. De virker egentlig ganske redelige.

2) eneste byttemotor jeg har fått tilbud på koster 33000, pluss 10-15 lapper for å bytte. Helt utenkelig.

 

Noen forslag? Pokker heller, jeg likte den bilen - trass feil. Noen som har noen forslag eller er interessert i bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til å finnes noen billigere bruktmotorer her https://www.nbfbildeler.no/nbf/Søk/?disassemble_no=&q=&type=&brand=Rover&models=Freelander&partgroup=Motor&mileage=&haspictures=false&fromyear=&toyear=&orderby=

 

Du har jo fin garasje synes jeg å huske, så da er det bare et par dager med skruing så er bilen i orden ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...