Gå til innhold
LRforum
  • Bli medlem
atau

Forslag til kobling av 12V utstyr til AUX-battery

Recommended Posts

Hello folkens

 

Mulig at jeg nå stiller tidenes teiteste spørsmål, siden jeg kan lite om bilelektrisk.. Min norsk er heller ikke ypperlig når det gjelder det aktuelle fagområdet, beklager...

Så: jeg har klart å montere dual battery (type National Luna) på min Defender 110, og skjemaet nedenfor viser hvordan tingene er koblet nå.

 

image.png

 

Det jeg vil gjøre, er å lage meg et par 12V-strømuttak i bakre del av bilen: Jeg trenger nemlig ett uttak til et arbeidslys (LED) montert bekerst på takgrinden, som jeg kun skal bruke ifb. matlaging (derfor vil jeg ikke koble det til bilens lys, som bare funker når tenningen er på). Og så vil jeg ha ett uttak til, der jeg skal koble en liten 12V-kjøleboks. Min kjøleboks har stikkontakt som passer i sigarettlighter-port. Jeg kan jo trolig montere en slik kontakt i enden av ledninga til LED-lyset også. Derfor tenker jeg at 2 strømuttak av type sigarettlighter er nok.

 

Skjemaet til min dual battery viser egentlig hvor jeg skal hente strøm, dvs. på Aux-batteriet. Men jeg lurer på følgende:

 

- hvor tykke ledninger trenger jeg? (lengden blir trolig 2-3 m)

- hvor stor sikring trenger jeg? (der viser de 15A, men avhenger ikke det av hva man skal koble til den ledninga?)

- kan jeg like gjerne kjøpe en ferdig dings som dette eller dette, så klipper jeg den originale stikkontakten og kobler direkte på batteriet, evt. med en sikring?

- bedre forslag?

 

Takker på forhånd!

 

Andrea

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lengden og forbruket ( watt / ampere) bestemmer tykkelsen på kabelen.

Ville lagt opp 2,5 kvadrat med en gang.

Begynn med 15 amp sikring (tåler 180 watt ) og evt. øk opp litt hvis den ryker.

Du vil nok kjøpe det uttaket som ikke har lys på ....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hvordan det ser ut bak i Defenderen din, men jeg har kjøpt og montert flere "universale sigarett-tenneruttak" bak i biler, mener jeg kjøpte de på Bilextra og betalte småpenger for de. Meget ryddig og ingenting som stikker seg ut eller synes noe særlig når ingenting er tilkoblet.

Ville også som Gaute sier kjørt på med tykk ledning, du vet jo aldri hva som evt skal kobles på der i fremtiden så jeg ville gått for så tykk som mulig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ett annet alternativ kan være å legge grov ledning (16mm2 eller 35mm2) fra batteriet og bak.

Sette opp egen sikringsboks bak for tilkobling av det du trenger pluss litt til.

Husk sikring ved batteriet for å beskytte mot kortslutning/ overbelastning. For eksempel denne med sikring i passende Ampere.

Da har du gjort jobben med å legge ledning bak en gang og har fleksibilitet til å 

endre etter hvert som behovet endrer seg.

Jeg ville lagt 2 ledninger (+ og -) for å sikre best mulig kontinuitet og minst mulig spenningsfall.

Sikringsholder velger du etter behov og plass. For eksempel denne eller denne.

Uttak velger du ut fra plass du har til innfelling eller utenpåliggende i kapsling.

 

Nå får du flere løsninger og det blir vanskeligere å velge.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når man legger opp så avansert som Jarle ville jeg lagt opp en tynn kabel til fra tenning .

Da kan du legge inn et rele ved noen uttak som kun får strøm ved kjøring.

 

Sitat: Nå får du (ennå)flere løsninger og det blir (ennå)vanskeligere å velge. :P

 

 

Endret av gautes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For hovedstrøm bakover så ville jeg lagt så tykk kabel du kan ta deg råd til. Spenningsfallet øker for hver meter og hvis kjøleboksen kutter ved f.eks 11,3v kan det hende det er nærmere 12v på batteriet hvis kabelen har lite tverrsnitt. Det kan utgjøre mange timer med kjøling.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke sikker på om 2-3 meter med 2,5 kvadrat gir så mye spenningsfall her ,

men det er selvfølgelig avhengig av strømforbruk og kvalitet på kabelen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Støtter Jarle F. Ikke store kostnaden å "future-proof'e" opplegget med egen sikringsboks bak. Trekker du strøm fra aux-batteriet er det overkill i mine øyne å lage tenningsstyrt kurs(er). Men hadde du kun hatt ett batteri, hadde jeg vært enig med Gaute.

 

El-mekka for biler - nettopp fått julegave derfra selv.

Endret av krokansjefen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forsåvidt enig med krokansjefen , aux-batteriet var ikke i mine tanker da jeg skrev det.

Forbruket på moderne kjøleskap har vel også gått ned de siste årene.

Har friskt i minnet et par over-natta-tømte batterier pga dette en gang i tiden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for mange gode råd hittil! Jeg sjekket forbruket til min kjøleboks: 12V - 48W, om det betyr noe for forslagene gitt ovenfor.

 

Klart at en sikringboks med flere koblingsmuligheter er en bedre løsning, men et ferdig-kjøpt dobbelt sigarettuttak er nok enklest. Hvis jeg bare skjønner hvordan sikringsboksen kobles, mulig at det blir noe slik. For eksempel dette. Kobler man den røde ledninga fra Aux-batteriet til mutteren med "+", og så "+ledningen" av opptil 6 ulike EL-dingser til skruene ved siden av de enkelte sikringene (som må velges etter dingsen koblet til hver av dem)? Og hva med den svarte "-ledninga" da? Dvs. den svarte ledninga til arbeidslyset, til kjøleboksen osv? Direkte til karrosseriet, hver for seg der det er mest praktisk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøleboksen din bruker da 4 ampere. En grei tommelfingerregel er å gange med 1,5 for å få sikringsstørrelsen, dvs 6 A. Nærmeste du kommer i flatstift er vel 5 eller 7,5. Sigartennere i biler har ofte 10 eller 15 A. Sjekk om strømuttaket du velger, er merket med hvor mye strøm det tåler. Så velger du sikring etter det.

 

Litt teori om ledninger og spenningsfall, samt en grei kalkulator for spenningsfall:

https://www.12voltplanet.co.uk/cable-sizing-selection.html

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppfølgingspørsmål: Mitt ekstrabatteri er på 95 Ah. Betyr det at min en kjølebøks som "suger" 4A, kan gå på det batteriet i nesten et helt døgn før batteriet er helt tomt?

Jeg ser for meg ideelt at kjøleboksen bør kunne gå på det batteriet i 12 - 16 timer, før neste etappe på flere timer kjøring får ladet batteriet igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Atau: I teorien, ja. det blir nesten nøyaktig 24h.

 

Men du må ta høyde for at batteriet ikke leverer 100% av det oppgitte i praksis, litt å gå på når det blir eldre og ikke fungerer så bra, osv osv.

 

Men tallet ditt på 12-16 timer høres realistisk ut, om batteriet er på 100% når du begynner å tappe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nyere kjølebokser slår seg vel av når det er kaldt nok? dvs. den går ca 50% av tiden (Ref. det jeg har i båten) og da dobler du tiden det kan være på.

I disse USB tider ville jeg kanskje hatt det også men den du linket til har max 5 amp. og det er dumt å ligge oppunder maks hele tiden

Gubbdagis har noen helt greie: sigarettenner og USB

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
13 timer siden, atau skrev:

.....Hvis jeg bare skjønner hvordan sikringsboksen kobles, mulig at det blir noe slik. For eksempel dette. Kobler man den røde ledninga fra Aux-batteriet til mutteren med "+", og så "+ledningen" av opptil 6 ulike EL-dingser til skruene ved siden av de enkelte sikringene (som må velges etter dingsen koblet til hver av dem)? 

Helt riktig.

 

13 timer siden, atau skrev:

..... Og hva med den svarte "-ledninga" da? Dvs. den svarte ledninga til arbeidslyset, til kjøleboksen osv? Direkte til karrosseriet, hver for seg der det er mest praktisk?

Kjøp den tilhørende minus skinnen og sett den sammen med sikringsboksen. Biltema

Svart ledning fra batteri til stor bolt med mutter.

Fra hver av EL-dingsene legger du en svart ledning til hver sin skrue.

Da får du enkelt oversikt over tilkoblinger og vet at du har kontroll på hvor strømmen går.

 

Hold deg til standard størrelse på sikringene.

Standard er samme størrelser som finnes i bilens originale el-nett.

Da blir det færre småting å ha kontroll på. 7,5A/10A/15A/20A er vel de mest brukte.  

Lednings størrelse velges ut fra strøm og lengde.

Korte lengder (inntil 2-3m) 1,5mm2/1,5mm2/ 2,5mm2/ 4mm2 , om du følger sikrings størrelsene over.

Ved lengre lengder økes lednings størrelsen opp en størrelse for hver 5m. Sånn ca.

Dette kan det bli stor diskusjon rundt, men det har fungert for meg i båt og bil, så da velger jeg å foreslå jeg den løsningen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

55 minutter siden, Jarle F skrev:

Korte lengder (inntil 2-3m) 1,5mm2/1,5mm2/ 2,5mm2/ 4mm2 , om du følger sikrings størrelsene over.

Ved lengre lengder økes lednings størrelsen opp en størrelse for hver 5m. Sånn ca.

Dette kan det bli stor diskusjon rundt, men det har fungert for meg i båt og bil, så da velger jeg å foreslå jeg den løsningen.

Dette er en god og praktisk fasit. Ikke minst godt skrevet.

Legger du opp systematisk og logisk er det lettere å feilsøke når den tid kommer.

Jeg er blitt tilhenger av å bruke Fluid Film (Lanolin) på kabelsko og kontakter etter montering.

Det holder korrosjon unna er min erfaring. Andre midler finnes sikkert også.

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biltemasikringsboksen trenger tilførsel av bare en plussledning. Du har deretter pluss på alle sikringer og kan enkelt hente strøm ettersom du trenger til andre ting.

 

Jeg har brukt ledninger fra billige startkabler for å få tilstrekkelig tverrsnitt.

 

Jeg tror sikringsboksen er laget slik at du kan bygge videre med lik boks for å doble antall sikringspunkt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 minutter siden, lafterolf skrev:

Biltemasikringsboksen trenger tilførsel av bare en plussledning. Du har deretter pluss på alle sikringer og kan enkelt hente strøm ettersom du trenger til andre ting.

 

Jeg har brukt ledninger fra billige startkabler for å få tilstrekkelig tverrsnitt.

 

Jeg tror sikringsboksen er laget slik at du kan bygge videre med lik boks for å doble antall sikringspunkt.

 

Ja, nettopp. Derfor spurte jeg ovenfor hvor jeg henter min minusledning fra. Den kommer fra batteriet den og, men den også må fordeles mellom alle EL-dingsene mine. Hvordan gjør jeg dette hvis sikringsboksen bare har pluss-side??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kjøper en sånn. Kobler den sammen med sikringsboksen og Bob's your uncle... Vel, nesten, du må jo koble litt også da. Husk også maks amperetrekk på skinna, 100A.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ah, I see. Nå gir alt mening :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal i gang med tilsvarende jeg og, Andrea. Vi kan diskutere litt og dele noen ideer, tegninger osv over en tekopp neste gang :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×