atau Skrevet 20. mars 2018 Del Skrevet 20. mars 2018 Hello folkens Mulig at jeg nå stiller tidenes teiteste spørsmål, siden jeg kan lite om bilelektrisk.. Min norsk er heller ikke ypperlig når det gjelder det aktuelle fagområdet, beklager... Så: jeg har klart å montere dual battery (type National Luna) på min Defender 110, og skjemaet nedenfor viser hvordan tingene er koblet nå. Det jeg vil gjøre, er å lage meg et par 12V-strømuttak i bakre del av bilen: Jeg trenger nemlig ett uttak til et arbeidslys (LED) montert bekerst på takgrinden, som jeg kun skal bruke ifb. matlaging (derfor vil jeg ikke koble det til bilens lys, som bare funker når tenningen er på). Og så vil jeg ha ett uttak til, der jeg skal koble en liten 12V-kjøleboks. Min kjøleboks har stikkontakt som passer i sigarettlighter-port. Jeg kan jo trolig montere en slik kontakt i enden av ledninga til LED-lyset også. Derfor tenker jeg at 2 strømuttak av type sigarettlighter er nok. Skjemaet til min dual battery viser egentlig hvor jeg skal hente strøm, dvs. på Aux-batteriet. Men jeg lurer på følgende: - hvor tykke ledninger trenger jeg? (lengden blir trolig 2-3 m) - hvor stor sikring trenger jeg? (der viser de 15A, men avhenger ikke det av hva man skal koble til den ledninga?) - kan jeg like gjerne kjøpe en ferdig dings som dette eller dette, så klipper jeg den originale stikkontakten og kobler direkte på batteriet, evt. med en sikring? - bedre forslag? Takker på forhånd! Andrea Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 20. mars 2018 Del Skrevet 20. mars 2018 Lengden og forbruket ( watt / ampere) bestemmer tykkelsen på kabelen. Ville lagt opp 2,5 kvadrat med en gang. Begynn med 15 amp sikring (tåler 180 watt ) og evt. øk opp litt hvis den ryker. Du vil nok kjøpe det uttaket som ikke har lys på .... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvasi Skrevet 20. mars 2018 Del Skrevet 20. mars 2018 Nå vet ikke jeg hvordan det ser ut bak i Defenderen din, men jeg har kjøpt og montert flere "universale sigarett-tenneruttak" bak i biler, mener jeg kjøpte de på Bilextra og betalte småpenger for de. Meget ryddig og ingenting som stikker seg ut eller synes noe særlig når ingenting er tilkoblet. Ville også som Gaute sier kjørt på med tykk ledning, du vet jo aldri hva som evt skal kobles på der i fremtiden så jeg ville gått for så tykk som mulig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jarle F Skrevet 21. mars 2018 Del Skrevet 21. mars 2018 Ett annet alternativ kan være å legge grov ledning (16mm2 eller 35mm2) fra batteriet og bak. Sette opp egen sikringsboks bak for tilkobling av det du trenger pluss litt til. Husk sikring ved batteriet for å beskytte mot kortslutning/ overbelastning. For eksempel denne med sikring i passende Ampere. Da har du gjort jobben med å legge ledning bak en gang og har fleksibilitet til å endre etter hvert som behovet endrer seg. Jeg ville lagt 2 ledninger (+ og -) for å sikre best mulig kontinuitet og minst mulig spenningsfall. Sikringsholder velger du etter behov og plass. For eksempel denne eller denne. Uttak velger du ut fra plass du har til innfelling eller utenpåliggende i kapsling. Nå får du flere løsninger og det blir vanskeligere å velge. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 21. mars 2018 Del Skrevet 21. mars 2018 (endret) Når man legger opp så avansert som Jarle ville jeg lagt opp en tynn kabel til fra tenning . Da kan du legge inn et rele ved noen uttak som kun får strøm ved kjøring. Sitat: Nå får du (ennå)flere løsninger og det blir (ennå)vanskeligere å velge. Endret 21. mars 2018 av gautes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KennethA Skrevet 21. mars 2018 Del Skrevet 21. mars 2018 For hovedstrøm bakover så ville jeg lagt så tykk kabel du kan ta deg råd til. Spenningsfallet øker for hver meter og hvis kjøleboksen kutter ved f.eks 11,3v kan det hende det er nærmere 12v på batteriet hvis kabelen har lite tverrsnitt. Det kan utgjøre mange timer med kjøling. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 21. mars 2018 Del Skrevet 21. mars 2018 Ikke sikker på om 2-3 meter med 2,5 kvadrat gir så mye spenningsfall her , men det er selvfølgelig avhengig av strømforbruk og kvalitet på kabelen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
krokansjefen Skrevet 21. mars 2018 Del Skrevet 21. mars 2018 (endret) Støtter Jarle F. Ikke store kostnaden å "future-proof'e" opplegget med egen sikringsboks bak. Trekker du strøm fra aux-batteriet er det overkill i mine øyne å lage tenningsstyrt kurs(er). Men hadde du kun hatt ett batteri, hadde jeg vært enig med Gaute. El-mekka for biler - nettopp fått julegave derfra selv. Endret 21. mars 2018 av krokansjefen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 21. mars 2018 Del Skrevet 21. mars 2018 Forsåvidt enig med krokansjefen , aux-batteriet var ikke i mine tanker da jeg skrev det. Forbruket på moderne kjøleskap har vel også gått ned de siste årene. Har friskt i minnet et par over-natta-tømte batterier pga dette en gang i tiden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
atau Skrevet 21. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2018 Takk for mange gode råd hittil! Jeg sjekket forbruket til min kjøleboks: 12V - 48W, om det betyr noe for forslagene gitt ovenfor. Klart at en sikringboks med flere koblingsmuligheter er en bedre løsning, men et ferdig-kjøpt dobbelt sigarettuttak er nok enklest. Hvis jeg bare skjønner hvordan sikringsboksen kobles, mulig at det blir noe slik. For eksempel dette. Kobler man den røde ledninga fra Aux-batteriet til mutteren med "+", og så "+ledningen" av opptil 6 ulike EL-dingser til skruene ved siden av de enkelte sikringene (som må velges etter dingsen koblet til hver av dem)? Og hva med den svarte "-ledninga" da? Dvs. den svarte ledninga til arbeidslyset, til kjøleboksen osv? Direkte til karrosseriet, hver for seg der det er mest praktisk? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WildRover Skrevet 21. mars 2018 Del Skrevet 21. mars 2018 Kjøleboksen din bruker da 4 ampere. En grei tommelfingerregel er å gange med 1,5 for å få sikringsstørrelsen, dvs 6 A. Nærmeste du kommer i flatstift er vel 5 eller 7,5. Sigartennere i biler har ofte 10 eller 15 A. Sjekk om strømuttaket du velger, er merket med hvor mye strøm det tåler. Så velger du sikring etter det. Litt teori om ledninger og spenningsfall, samt en grei kalkulator for spenningsfall: https://www.12voltplanet.co.uk/cable-sizing-selection.html Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
atau Skrevet 21. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2018 Oppfølgingspørsmål: Mitt ekstrabatteri er på 95 Ah. Betyr det at min en kjølebøks som "suger" 4A, kan gå på det batteriet i nesten et helt døgn før batteriet er helt tomt? Jeg ser for meg ideelt at kjøleboksen bør kunne gå på det batteriet i 12 - 16 timer, før neste etappe på flere timer kjøring får ladet batteriet igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camarogeddon Skrevet 21. mars 2018 Del Skrevet 21. mars 2018 Atau: I teorien, ja. det blir nesten nøyaktig 24h. Men du må ta høyde for at batteriet ikke leverer 100% av det oppgitte i praksis, litt å gå på når det blir eldre og ikke fungerer så bra, osv osv. Men tallet ditt på 12-16 timer høres realistisk ut, om batteriet er på 100% når du begynner å tappe. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jari Skrevet 21. mars 2018 Del Skrevet 21. mars 2018 Nyere kjølebokser slår seg vel av når det er kaldt nok? dvs. den går ca 50% av tiden (Ref. det jeg har i båten) og da dobler du tiden det kan være på. I disse USB tider ville jeg kanskje hatt det også men den du linket til har max 5 amp. og det er dumt å ligge oppunder maks hele tiden Gubbdagis har noen helt greie: sigarettenner og USB Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jarle F Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 13 timer siden, atau skrev: .....Hvis jeg bare skjønner hvordan sikringsboksen kobles, mulig at det blir noe slik. For eksempel dette. Kobler man den røde ledninga fra Aux-batteriet til mutteren med "+", og så "+ledningen" av opptil 6 ulike EL-dingser til skruene ved siden av de enkelte sikringene (som må velges etter dingsen koblet til hver av dem)? Helt riktig. 13 timer siden, atau skrev: ..... Og hva med den svarte "-ledninga" da? Dvs. den svarte ledninga til arbeidslyset, til kjøleboksen osv? Direkte til karrosseriet, hver for seg der det er mest praktisk? Kjøp den tilhørende minus skinnen og sett den sammen med sikringsboksen. Biltema Svart ledning fra batteri til stor bolt med mutter. Fra hver av EL-dingsene legger du en svart ledning til hver sin skrue. Da får du enkelt oversikt over tilkoblinger og vet at du har kontroll på hvor strømmen går. Hold deg til standard størrelse på sikringene. Standard er samme størrelser som finnes i bilens originale el-nett. Da blir det færre småting å ha kontroll på. 7,5A/10A/15A/20A er vel de mest brukte. Lednings størrelse velges ut fra strøm og lengde. Korte lengder (inntil 2-3m) 1,5mm2/1,5mm2/ 2,5mm2/ 4mm2 , om du følger sikrings størrelsene over. Ved lengre lengder økes lednings størrelsen opp en størrelse for hver 5m. Sånn ca. Dette kan det bli stor diskusjon rundt, men det har fungert for meg i båt og bil, så da velger jeg å foreslå jeg den løsningen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 55 minutter siden, Jarle F skrev: Korte lengder (inntil 2-3m) 1,5mm2/1,5mm2/ 2,5mm2/ 4mm2 , om du følger sikrings størrelsene over. Ved lengre lengder økes lednings størrelsen opp en størrelse for hver 5m. Sånn ca. Dette kan det bli stor diskusjon rundt, men det har fungert for meg i båt og bil, så da velger jeg å foreslå jeg den løsningen. Dette er en god og praktisk fasit. Ikke minst godt skrevet. Legger du opp systematisk og logisk er det lettere å feilsøke når den tid kommer. Jeg er blitt tilhenger av å bruke Fluid Film (Lanolin) på kabelsko og kontakter etter montering. Det holder korrosjon unna er min erfaring. Andre midler finnes sikkert også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 Biltemasikringsboksen trenger tilførsel av bare en plussledning. Du har deretter pluss på alle sikringer og kan enkelt hente strøm ettersom du trenger til andre ting. Jeg har brukt ledninger fra billige startkabler for å få tilstrekkelig tverrsnitt. Jeg tror sikringsboksen er laget slik at du kan bygge videre med lik boks for å doble antall sikringspunkt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
atau Skrevet 22. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2018 7 minutter siden, lafterolf skrev: Biltemasikringsboksen trenger tilførsel av bare en plussledning. Du har deretter pluss på alle sikringer og kan enkelt hente strøm ettersom du trenger til andre ting. Jeg har brukt ledninger fra billige startkabler for å få tilstrekkelig tverrsnitt. Jeg tror sikringsboksen er laget slik at du kan bygge videre med lik boks for å doble antall sikringspunkt. Ja, nettopp. Derfor spurte jeg ovenfor hvor jeg henter min minusledning fra. Den kommer fra batteriet den og, men den også må fordeles mellom alle EL-dingsene mine. Hvordan gjør jeg dette hvis sikringsboksen bare har pluss-side?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
krokansjefen Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 Du kjøper en sånn. Kobler den sammen med sikringsboksen og Bob's your uncle... Vel, nesten, du må jo koble litt også da. Husk også maks amperetrekk på skinna, 100A. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
atau Skrevet 22. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2018 Ah, I see. Nå gir alt mening Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 23. mars 2018 Del Skrevet 23. mars 2018 Jeg skal i gang med tilsvarende jeg og, Andrea. Vi kan diskutere litt og dele noen ideer, tegninger osv over en tekopp neste gang Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.