Gå til innhold

Clutch piper


Paal Helge

Anbefalte innlegg

Oppholder meg i Kristiansand noen uker. På kjøretur fra Sørlandssenteret i dag så hører jeg at det plutselig kommer en svak pipe/syngelyd når jeg trykker inn clutchen for å gire. Er på vei hjem fra Sørlandssenteret mot byen. 

Observerer at den muligens også er litt tyngre å få i gir når jeg girer i fart.

Kommer likevel greit frem der jeg bor for tiden. Åpner døra og tester ut clutchen litt: hører at det kommer en «syngelyd» når jeg trykker inn clutchpedal. Lyden går følgelig bort når jeg slipper clutchpedal igjen (normale folk hadde nok ikke reagert på lyden...).

Har opp gjennom årene lest litt om ulike ting som kan gå galt... 

Veldig ubeleilig at dette skjer akkurat nå. 

Kan noen med erfaring gi meg råd og tips hvordan jeg skal håndtere dette videre 

(Årsak, mobilitet, tiltak, pris + +)?

Jeg har ikke mulighet til å gjøre dette i garasjen selv for tiden, dessverre. Er min faste bruksbil, så den brukes daglig. 

Takker for alle svar.... 

 

 

 

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Er det den berømte clutchen som holder på ryke, fikk eg pris på ca 16-17 med Klubb rabatt strømmen bil montert, når eg vurderte en puma.

-Pipe-Rasle lyd kan være tegn på knekte fjærer clutch.

 

Håper det løser seg for deg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laloba: Takk...

 

Gaute:

Rådet ditt er å kjøre minst mulig før diagnosen er stilt?

.... i tilfelle det er knekt noe inni.... 

lyden oppleves ikke som sterk «raslelyd» - at noe er løst inni. Beskrives som noe som ligger inntil svinghjul/clutch. Faren er vel at hvis noe flytter på seg så kan noe sperre/ låse... 

Har nå sendt en e-post til et verksted i Kristiansand så får jeg ta det derfra... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lafterolf:

Er det det «problemet» som jevnlig blir diskutert med disse girkassene? 

Hva er ditt råd videre hvis din diagnose stemmer? 

 

Forsterket clutch? Finnes ikke det på denne da? Tips til verksted.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått dialog med verksted nå. Venter på ny kontakt.... 

 

Kom gjerne med tips/råd videre. 

Bilen skal kjøres 52 mil tilbake til Bergen i neste uke.

Kom gjerne med råd/tips videre... 

 

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver ser etter puma og kjøpe, har prøvd sette meg inn litt i clutch problemer, virker som første generasjon puma 2007-2009 er medt utsatt. 

Tror at LR er komt til Rev3-4 på nye type clutcher til puma. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har Puma, og clutchen din er nok moden for skifte. Blir rare lyder fra clutchen når fjærene inne i hjertet av clutch plata gir seg.

Du kan kjøre hjem, du skal ha mye uflaks hvis ei fjær hopper ut å ødelegger turen hjem...men...du må forbedre deg og pengeboka på clutch bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paal Helge :

Plutselig får du ikke frikoblet ;)

Sjelden de frikobler ved havari.

 

Forsiktig med harde pådrag i lave gir og ditto motorbremsing.

 

Når kassa først er ute er Praestos moddesett lurt å få montert.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for hjelp her:

Verksted her i kristiansand kan ikke ta noe før påske. 

Jeg har derfor vært i kontakt med verksted på Vestlandet (Fixbil) ift å ta clutchskift + evt skift av andre ting ifm at kassa er ute. Rent clutchskift ligger på ca 25 000kr.

Det settet fra Praesto som Laloba nevnte: må girkassa splittes eller er dette noe som kan skiftes når girkassa er løsnet fra motoren? 

Er svak «uling», så jeg ønsker gjerne å komme til Vestlandet og få ordnet det lokalt. Hvis jeg tar det rolig, så burde det vel gå? Er likevel skeptisk til å kjøre 52 mil hvis Gaute mener at jeg ikke får frikoplet clutch hvis noe løsner inni. Dumt spørsmål, men er jo katastrofe HVIS ikke clutch kan frikoples HVIS det verste skjer. Hva gjør jeg hvis det skjer?? 

Som sagt: lyden er så vidt hørbar. Er meg som har «superhørsel» og ønsker å være i forkant av problemer som kan oppstå.

Hva type clutch anbefales hvis jeg får lov av verkstedet å selv bestemme dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig å kjøre bil uten frikobling av clutch.

Motor startes i fri så den blir litt varm og medgjørlig.

Stoppes og bil settes i 1. gir .

Kengurustart på nøkkel og aksellerasjon opp til vanlig skiftetid.

Litt press på girspaken ved liten belastning og den smetter i fri.

Litt press på girspaken og tilpasning av motorturtallet til hastighet så smetter den inn i neste gir.

Ser man langt fremover og planlegger kjøring slik mange tungtransportere gjør kan man kjøre veldig langt uten girskift.

 

Moddesett og clutchtyper har jeg dessverre ingen erfaring med.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå ut til at jeg lar bilen bli reparert her i Kristiansand... 

Girkassen vil da få oppgradering også:)

Dyrt blir det, og hvis bilen selges så er dette i alle fall i orden til neste eier. Jeg liker å ha ting i orden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, enig med deg der. Er vel kanskje derfor bruktprisene er såpass høye på Defender?:D 

Takker for all hjelp på denne tråden da jeg trengte hjelp. 

Fortsettelsen på hvordan det går videre med clutch’n kan følges videre på prosjekt-tråden om Puma Defenderen  «Alex»;)

 

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...