Gå til innhold

Trøbbel med alarm, startsperre, sentrallås på 2007 Puma Defender


HeX

Anbefalte innlegg

Hei jeg har "litt" trøbbel med vår 2007 Puma Defender. Kvelden før jeg og kona skulle på langtur måtte vi selvfølgelig sleppe Defenderen hjem siden den nekter å starter pga startsperre og alarmen.

 

Her er hva som har skjedd:

- Kona låste bilen foran butikken og sa lyden fra sentrallås var litt uvant men tenkte ikke mye på dette. Når hun kommet tilbake viste det seg at bilen kunne ikke låses opp med fjernkontrollen.
- Prøvet å låse opp  med nøkkel og da var det kun førerdør som låste opp. Alarmen kommer selvfølgelig på så fort man prøver å starte (bilen starter men motoren stopper direkte igjen).
- Mistanke at batterien i fjernkontrollen tok kvelden. Så jeg kjørte hjem med min Ninety hentet nøkkel nr. 2 med fungerende fjernkontroll. Prøvet å låse opp med denne fjernkontrollen ... ingen ting (har også passet på at fjernkontrollen nr. 1 er lang vekk fra bilen mens jeg prøve å låse opp). Ingen reaksjon verken på låsing eller åpening.
- KEA (Key Emergency Access) kode kan selvfølgelig ikke finnes noen sted (forrige eieren har den sannsynligvis liggende på en veldig trygget sted hos ham). Så den kunne vi ikke bruke.
- Sleppet bilen hjem hvor den står enda på skrå inn i innkjørelsen (vanskelig å rygge en bil uten motorkraft i snøen opp bakken ;-) )

 

Når "gleder" jeg meg å komme hjem etter påsken siden jeg må da først til Land Rover butikken for å forhåpentlig får tak i KEA koden. MEN jeg tror ikke at dette vil løse egentlige feilen som ligger i bunnen av problemet. Og frykte nesten at KEA koden blir ikke nok for å få liv i Defenderen igjen (og innkjørelsen tilbake)

 

1. Merkelige lyden når kona låste kunne være at sentrallåset ikke låste skikkelig. Når jeg kommet fram så var kun noen av dørene låst.
2. Sentrallås virker ikke lenger når man bruker nøkkelen.
3. Innebelysning slås ikke lenger på når man åpne dørene. Belysning fungerer fortsatt med den manuelle knappen på lampa men ikke med noen av dørkontaktene.

Så kan det være et eller annet sikring som har gått i tillegg.

Hvis noen har opplevet noe likt før og kan gir noe tips så er jeg veldig takknemlig. Tilgang til internett er veldig vanskelig hvor jeg er nå så selv om jeg ikke kan svare med en gang så kommer jeg å lese alt og komme tilbake så fort den store brannmuren her borte tillater dette.

 

Hjertelig Takk!
 

Endret av HeX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alarm og startsperre har jeg hatt problem med, ikke helt uvanlig med brudd på ledningene til sentrallås mellom karosseri og dør. Kortslutning der og sikringen til sentrallås og startsperre ryker. Byttet ut ledningene til noen som var mer bøyelige og problemet var fikset. Vet ikke om det er det samme på 2007 Puma mod, jeg har en 2006 td5. Sikringen til sentrallås og startsperre sitter under passasjersetet på td5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du derimot ønsker å beholde original oppsett bør dette la seg fikse og bli stabilt. Har hatt mitt velfungerende på Puma i 10 år nå. Har loddet og ordnet 2 av 5 dører pga sentrallås, men dette har aldri påvirket alarm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei,

 

tilbake fra langturen. Takk for tipset. Og det viser seg at sikring til sentrallåsen OG en del av alarm ECU (nr. 7 under passasjersete)  hadde brennt gjennom pga kabelbrudd i en av dørene. Så etter jeg fikset dette kunne jeg også reaktivere Defenderen med keyfob (skal uansett hente EKA snart fra LR forhandleren).

 

Men jeg fortsatt vurderer å deaktivere denne svakhet siden jeg syns at det er ikke akseptabelt å har hele bilen deaktivert pga av en kabelbrudd eller tunggående sentralås. Hvis jeg skjønner det riktig så la det seg gjøre med en nanocom eller hawkeye pro.

Noen sam kunne være behjelpelig med dette i "nærheten" av grenlandsområde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

To forskjellige ting:

Alarm ECU sitter til venstre av sikringsboksen under rattet. Sikring nr 7 til alarm ECU ligger i sikringsboksen under passasjersetet. Engine ECU trenger et signal fra alarm ECU for å deaktivere immobiliseren. Derfor får du ikke startet motoren når sikringen til alarm ECU har gått. Og dette kan skje med så enkle ting som en kabelbrudd/kortslutning i en av kablene til sentrallås i en av de fem dørene.

 

Så selv om du deaktivere alarmen med hjelp av Nanocom eller IID tool så kan du fortsatt får motorstopp på de mest lurte plassene ;-)

 

Håper det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, JosteinN skrev:

Bra du fant problemet.:) 

 

noen som kan vise akkurat hvor disse kabelbruddene i dørene pleier å være? 

Bruddet kommer i åpningen mellom dør og karosseri, det er der det blir bevegelse på ledningen. Du må av med gummistrømpen for å komme til ledningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brudd i begge bakdørene på min. Dvs. på den ene siden har det vert brudd tidligere, men en litt tvilsom reparasjon med kabelsko og dårlig kontakt. Driver å lodder inn nye ledninger, og håper det skal være i orden når jeg er ferdig. Tok av dørtrekk og sjekket alle dører. Tynne ledninger som blir "sprø" med åra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...