HeX Skrevet 19. mars 2018 Del Skrevet 19. mars 2018 (endret) Hei jeg har "litt" trøbbel med vår 2007 Puma Defender. Kvelden før jeg og kona skulle på langtur måtte vi selvfølgelig sleppe Defenderen hjem siden den nekter å starter pga startsperre og alarmen. Her er hva som har skjedd: - Kona låste bilen foran butikken og sa lyden fra sentrallås var litt uvant men tenkte ikke mye på dette. Når hun kommet tilbake viste det seg at bilen kunne ikke låses opp med fjernkontrollen. - Prøvet å låse opp med nøkkel og da var det kun førerdør som låste opp. Alarmen kommer selvfølgelig på så fort man prøver å starte (bilen starter men motoren stopper direkte igjen). - Mistanke at batterien i fjernkontrollen tok kvelden. Så jeg kjørte hjem med min Ninety hentet nøkkel nr. 2 med fungerende fjernkontroll. Prøvet å låse opp med denne fjernkontrollen ... ingen ting (har også passet på at fjernkontrollen nr. 1 er lang vekk fra bilen mens jeg prøve å låse opp). Ingen reaksjon verken på låsing eller åpening. - KEA (Key Emergency Access) kode kan selvfølgelig ikke finnes noen sted (forrige eieren har den sannsynligvis liggende på en veldig trygget sted hos ham). Så den kunne vi ikke bruke. - Sleppet bilen hjem hvor den står enda på skrå inn i innkjørelsen (vanskelig å rygge en bil uten motorkraft i snøen opp bakken ;-) ) Når "gleder" jeg meg å komme hjem etter påsken siden jeg må da først til Land Rover butikken for å forhåpentlig får tak i KEA koden. MEN jeg tror ikke at dette vil løse egentlige feilen som ligger i bunnen av problemet. Og frykte nesten at KEA koden blir ikke nok for å få liv i Defenderen igjen (og innkjørelsen tilbake) 1. Merkelige lyden når kona låste kunne være at sentrallåset ikke låste skikkelig. Når jeg kommet fram så var kun noen av dørene låst. 2. Sentrallås virker ikke lenger når man bruker nøkkelen. 3. Innebelysning slås ikke lenger på når man åpne dørene. Belysning fungerer fortsatt med den manuelle knappen på lampa men ikke med noen av dørkontaktene. Så kan det være et eller annet sikring som har gått i tillegg. Hvis noen har opplevet noe likt før og kan gir noe tips så er jeg veldig takknemlig. Tilgang til internett er veldig vanskelig hvor jeg er nå så selv om jeg ikke kan svare med en gang så kommer jeg å lese alt og komme tilbake så fort den store brannmuren her borte tillater dette. Hjertelig Takk! Endret 19. mars 2018 av HeX Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spoon Skrevet 19. mars 2018 Del Skrevet 19. mars 2018 Alarm og startsperre har jeg hatt problem med, ikke helt uvanlig med brudd på ledningene til sentrallås mellom karosseri og dør. Kortslutning der og sikringen til sentrallås og startsperre ryker. Byttet ut ledningene til noen som var mer bøyelige og problemet var fikset. Vet ikke om det er det samme på 2007 Puma mod, jeg har en 2006 td5. Sikringen til sentrallås og startsperre sitter under passasjersetet på td5. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laloba Skrevet 19. mars 2018 Del Skrevet 19. mars 2018 Få bilen på merkeverksted der kan de gå inn programera bort alarm startsperre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neverluren Skrevet 20. mars 2018 Del Skrevet 20. mars 2018 Hvis du derimot ønsker å beholde original oppsett bør dette la seg fikse og bli stabilt. Har hatt mitt velfungerende på Puma i 10 år nå. Har loddet og ordnet 2 av 5 dører pga sentrallås, men dette har aldri påvirket alarm. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HeX Skrevet 3. april 2018 Forfatter Del Skrevet 3. april 2018 Hei, tilbake fra langturen. Takk for tipset. Og det viser seg at sikring til sentrallåsen OG en del av alarm ECU (nr. 7 under passasjersete) hadde brennt gjennom pga kabelbrudd i en av dørene. Så etter jeg fikset dette kunne jeg også reaktivere Defenderen med keyfob (skal uansett hente EKA snart fra LR forhandleren). Men jeg fortsatt vurderer å deaktivere denne svakhet siden jeg syns at det er ikke akseptabelt å har hele bilen deaktivert pga av en kabelbrudd eller tunggående sentralås. Hvis jeg skjønner det riktig så la det seg gjøre med en nanocom eller hawkeye pro. Noen sam kunne være behjelpelig med dette i "nærheten" av grenlandsområde? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spoon Skrevet 3. april 2018 Del Skrevet 3. april 2018 Jeg byttet ut ledningene til til noen med mykere plastisolasjon enn de som sitter der fra fabrikk. Aldri hatt problem siden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HeX Skrevet 4. april 2018 Forfatter Del Skrevet 4. april 2018 Har funnet en løsning nå. IID Gap tool som jeg har har faktisk også tilgang til noe innstillinger som jeg ønsker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorden Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 Hvor ligger denne alarm ECU 7 ? sliter med samme problem. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HeX Skrevet 5. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2019 To forskjellige ting: Alarm ECU sitter til venstre av sikringsboksen under rattet. Sikring nr 7 til alarm ECU ligger i sikringsboksen under passasjersetet. Engine ECU trenger et signal fra alarm ECU for å deaktivere immobiliseren. Derfor får du ikke startet motoren når sikringen til alarm ECU har gått. Og dette kan skje med så enkle ting som en kabelbrudd/kortslutning i en av kablene til sentrallås i en av de fem dørene. Så selv om du deaktivere alarmen med hjelp av Nanocom eller IID tool så kan du fortsatt får motorstopp på de mest lurte plassene ;-) Håper det hjelper. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JosteinN Skrevet 6. januar 2019 Del Skrevet 6. januar 2019 Bra du fant problemet.:) noen som kan vise akkurat hvor disse kabelbruddene i dørene pleier å være? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spoon Skrevet 6. januar 2019 Del Skrevet 6. januar 2019 41 minutter siden, JosteinN skrev: Bra du fant problemet.:) noen som kan vise akkurat hvor disse kabelbruddene i dørene pleier å være? Bruddet kommer i åpningen mellom dør og karosseri, det er der det blir bevegelse på ledningen. Du må av med gummistrømpen for å komme til ledningen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorden Skrevet 6. januar 2019 Del Skrevet 6. januar 2019 Brudd i begge bakdørene på min. Dvs. på den ene siden har det vert brudd tidligere, men en litt tvilsom reparasjon med kabelsko og dårlig kontakt. Driver å lodder inn nye ledninger, og håper det skal være i orden når jeg er ferdig. Tok av dørtrekk og sjekket alle dører. Tynne ledninger som blir "sprø" med åra. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.