Gå til innhold

Kuldeproblemer med Disco 4 --> feilmelding girkasse?


ChristianT

Anbefalte innlegg

Hei dere,

 

Har en Discovery 4, 2012 modell.

Lurer på om noen har erfaring med kuldeproblematikk på disse modellene? Nå i vinter har jeg erfart når det er kaldt (type minus 8-10 grader eller kaldere) at jeg får jeg opp feilmelding på girkasse når jeg skrur på bilen. Noen ganger så er girskifthjulet helt lås, så jeg får ikke satt den i drive, andre ganger kommer feilmeldingen opp men det funker å sette den i gir. Må da skru av og på bilen, noen ganger opptil 3 ganger, også funker det plutselig og feilmeldingen er borte. Når det er varmere enn minus 8 grader så er det ingen problem. Noen som har peiling på hva dette kan være? Elektronikkfeil? 

 

Mvh

Christian Terjesen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal i alle fall ikke være slik. Hva er feilmeldingen du får? Ordrett.

 

Om du bare lar bilen stå og gå - forsvinner det når det har blitt litt varme?

 

Ellers vil jeg anbefale å få tatt en diagnose. Kan være alt fra elektronikk til at det er feil type olje på gearkasse eller transfer.

 

Det hender riktignok at vi får "Transmission failure" på Freelanderen når det er kaldt, men den gir seg så snart det har blitt litt bevegelse og varme i systemet. Har ikke fått gredd ut hvor i systemet den stammer fra. Men det er jo et helt annet system, og ikke relevant for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.3.2018 den 14.24, trondshj skrev:

 

Kan sikkert være. Men da burde vel problemet heller bli verre etter å ha skrudd bilen av og på flere ganger? Men sikkert ikke dumt å måle batteriet.

 

 

Godt poeng med batteriet ja.. I hvert fall mtp at det kun skjer når det er veldig kaldt, og da gir vel ofte batteriet også en lavere spenning. Får se om det blir minus 8-12 grader her på sørlandet igjen, så jeg får målt batteriet når det er ordentlig kaldt! :- ) Er vel ikke noe poeng i å måle spenningen når det er + temperaturer og problemet ikke oppstår.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo måle spenning når du starter bilen uansett. Er den lav nå, blir det jo bare verre jo lavere temperatur er...

Samt at du burde koble den opp til en lader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...