Gå til innhold

Motorras?!?!?


lrhaue

Anbefalte innlegg

Men i så tilfelle vil det jo ikke hjelpe å ta av reima og snurre kamaksel en runde for så å sette på reima igjen? 

Hvis alt er satt på med kammer og veiv låst på riktig plass er det noe annet som er galt. 

Det er vel veiva som skal gå to runder når kammene har gått en runde?

Og hvis veiva er en omdreining feil, så kan man vel bare snurre veiva en runde til så vil den være riktig igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 189
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

På en gammeldags diesel ville dette vært enkelt. Løsne dyserør og dyse, dra til kompresjon og sjekk om det kommer diesel i røret.

 

På denne vil det ikke komme diesel, og det er storarbeid å fjerne ventildeksel for å se om rett ventil åpner.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor sjekke? Går ut ifra at ikke kam og kamdrev kommer i forskjellig posisjon slik at hvis drevet er riktig timet, er også kammene riktig timet. Hvis veiva også er timet riktig, så vil jo ventiler åpne på riktig tidspunkt. 

 

Det som evt kan være feil da, vil jo være at noen ventiler er bøyd eller at en sensor til motoren er gåen. Dieselpumpe og andre ting kan jo også være ødelagt, men kanskje usannsynlig..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lafterolf skrev:

Kamaksel trenger ikke være på rett sted selv om den låses. 

 

 

Når den er låst, så er den på rett plass. Den kan ikke låses 180grader feil og om du dreier den 360grader så er du jo på samme plass igjen.

 

Han har sjekket dette så mange ganger at det er på tide å gå videre med feilsøkingen.

 

Å ta ut dyser for å sjekke kompresjon mener jeg er rett vei å gå. Om det mangler kompresjon, så må toppdeksel av for å se om vippearmer osv. har tatt skade, sikkert mulig å se om alle ventiler stenger skikkelig også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiva roterer to ganger for hver runde kammen går en runde, tenker du da at veiva står en runde feil?

At den står i start av innsugstakten istedenfor i starten av tenningstakten, jeg mener at det ikke spiller noen rolle siden det er 360grader mellom de to taktene og du da er i samme posisjon.

 

Dysene gir vel diesel når styreenheten gir beskjed om det. Men timingen på registret må nok uansett stemme for at veiv, kamsensor osv. skal gi signal på riktig tidspunkt i forhold til hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det jeg mener. Veiva står aldri feil. 

Da vil eksostakten komme samtidig med dyseinnsprutning var min tanke.

Vet ikke hva som styrer dette, men sannsynligvis mer enn bare svinghjulssensor. Regner med at sensorer forteller hvor kamaksling står også. 

Om noe er feil vil kanskje ikke dysen gi diesel heller? Jeg vet ikke om dysene er kamakseldrevet eller om de styres av magnetventil.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo an å montere kammene 180 grader "feil", men da vil det jo bare være å snurre veiva en runde og det vil stå riktig igjen. 

 

Dysene antar jeg styres av hjernen ved hjelp av magnetventiler. Da går det ikke an å montere i feil takt, da signalet fra veiv og kam vil komme på riktig tidspunkt uansett. 

 

Kanskje noen sikringer er gått? Ellers er vel kompresjon neste sjekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere tenker feil eller for gammeldags.

Sensor på veiv forteller hjernen hvor mange RPM motoren sviver med. Sensoren på kam leser som regel 1 "tann" på kammen som forteller hjernen hvor mange grader sylinder 1 er unna øvre dødpunkt på kompresjons slaget. Siden kammene går med halve hastigheten ift veiva passerer denne tannen 1 gang hver andre veiv rotasjon, altså en gang per syklus. Når denne tannen har passert sensoren første gang når du kjører starter er motoren "synkronisert", og siden hjernen nå vet hvor alle sylinderne befinner seg i syklusen begynner den innsprøyting/tenning. Dette vil være helt likt på en moderne diesel motor bortsett fra tenning.

 

I løpet av en syklus går veiva rundt to fulle omdreininger og kammene èn. Når veiva gjør en omdreining går stemplene ned og kommer opp igjen, hvilket "slag" dette er bestemmes av kammene som styrer om eksos eller innsugs ventilene er åpen.

 

Som nevnt over, det er ikke mulig å time dette feil med pinnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil jo noen stempler treffe ventiler .og det blir bom stopp . Om eg ikke tenker feil .

 

Om det er feil som nevnt . Må jo seg reima vært fjernet når man begynte med låse pinnene . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Oluf skrev:

 

I løpet av en syklus går veiva rundt to fulle omdreininger og kammene èn. Når veiva gjør en omdreining går stemplene ned og kommer opp igjen, hvilket "slag" dette er bestemmes av kammene som styrer om eksos eller innsugs ventilene er åpen.

 

Som nevnt over, det er ikke mulig å time dette feil med pinnene.

 

Tenker du kanskje 1 runde veiv og 2 runder på kammer (samtlige omdreininger)?

 

Om stempel er på en kompresjonstakt eller utblåstakt spiller ingen rolle så her er vi enig Olav! Når dyser skal åpne finner kamsensor ut av (støttet av triggersensor på veiv), 

 

spent på en ting jeg, er det kompresjon på alle sylindre? Er svaret ja må feilsøking gå videre over mot det elektriske.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiva går to runder for hver runde kammen tar. Hvis den er èn omdreining feil vil den jo stå slik den skulle stå i utgangspunktet. Samme gjelder kammene. Kammene kan jo i prinsippet monteres 180 grader også uten at det gjør noe. 

 

5 timer siden, Oluf skrev:

 

Dere tenker feil eller for gammeldags

 

Du har vel sagt det samme som oss, bare med andre ord?;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, Kamreim forbinder veiv og kam.

hvem av kam og veiv har størst og minst reimhjul?

 

Er det ikke naturlig at veiv med minst hjul har færre omdreininger enn kam som har større hjul...? Hvis like store hjul ville omdreininger pr min vært sammenfallende.

 

veiva må ha to runder for å kjøre en komplett syklus, dvs komme gjennom de fire taktene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Idar Lillebo skrev:

Hmm, Kamreim forbinder veiv og kam.

hvem av kam og veiv har størst og minst reimhjul?

 

Er det ikke naturlig at veiv med minst hjul har færre omdreininger enn kam som har større hjul...? Hvis like store hjul ville omdreininger pr min vært sammenfallende.

 

veiva må ha to runder for å kjøre en komplett syklus, dvs komme gjennom de fire taktene.

 

 

Om jeg tolker deg rett, så blir det motsatt. Det lille hjulet vil gå flere omdreininger enn det store. Tenk på forholdet mellom drev på sykkel. En omdreining på pedalen gir flere omdreininger på hjulet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det engang slik at 2 runder på veiv .gir en omdreining på kam .

Det er også slik at reim / tann hjul på veiv er mindre enn de på kammen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter seg vel at veiv skal låses på Top Dead Center compresion stroke.

 

 som Laftis vil frem til,  men siden det er pinner i alle hjul - så er det nok konstruert for å bli rett uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Brage skrev:

Det heter seg vel at veiv skal låses på Top Dead Center compresion stroke.

 

 som Laftis vil frem til,  men siden det er pinner i alle hjul - så er det nok konstruert for å bli rett uansett.

Når man bytter reim blir det rett. 

Når motor har snurret rundt med flagrende deler må man sørge for at rett ventil åpner på rett takt. 

Ventiler kan treffe stempel om det blir feil, på denne motoren kan den skaden ha skjedd under havariet og motoren kan fint dreies uten å møte motstand.

 

Vil jeg tro.

 

Om en glødeplugg på sylinder nr 1 åpnes vil man kjenne kompresjonen, men topplokket burde fjernes for å se om alt beveger seg som det skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lafterolf skrev:

No hi æ tænkt.

 

Om kamaksel er en omdreining feil vil ikke ventiler slå ned i stempel. 

Nei det tror jeg også stemmer,  har ingen problemer med å kinne, er INGEN livstegn ikke antydning til hosting eller noe.

Selv om noen ventiler er bøyd skulle vell noen sylindere tenne?

Og hvis kammen står en runde feil i forhold til veiva så vil vel diesel komme ned i sylinder når eksosen skal gå ut og ingenting kommer når det blir komprimert tenker jeg.

da blir det jo bare komprimert luft.

 

Endret av lrhaue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...