Gå til innhold

Motorras?!?!?


lrhaue

Anbefalte innlegg

  • Svar 189
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

På 10.5.2018 den 8.13, lafterolf skrev:

No hi æ tænkt.

 

Om kamaksel er en omdreining feil vil ikke ventiler slå ned i stempel. 

 

Ha tenkt je å, Veiva tar to runder pr runde kam..legger meg flat;-)

 

nytt gullkorn/påstand

kam kan ikke stå ute av timing i forhold til veiv når låsesett er montert i både veiv og kammer!

 

Kam åpner de samme ventilene for hver runde den tar. Ergo spiller det ikke noe rolle hvilken omdreining kam låses til. Det samme skjer for hver 360 omdreining kam snurrer.

 

låse kam 180 grader feil er jo ikke mulig, (da har veiva svingt en hel runde og kam en halv runde), og ergo passer ikke låseverktøy på kammer.

 

Triggerhjul/sensor + kam sensor styrer når dyser skal åpne, så lenge veiv og kam står i TDC  blir dette riktig!

 

om kam står på omdreining Nr 1,2,3,4.... spiller ikke noe rolle, veiva gjør det samme uansett hvilken fulle omdreining den tar!

 

Kommentarer til denne påstanden a;-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5/9/2018 den 18.37, torke skrev:

Veiva går to runder for hver runde kammen tar. Hvis den er èn omdreining feil vil den jo stå slik den skulle stå i utgangspunktet. Samme gjelder kammene. Kammene kan jo i prinsippet monteres 180 grader også uten at det gjør noe. 

 

Du har vel sagt det samme som oss, bare med andre ord?;)

 

Ja, jeg tenkte mer på tanken om att det går ann å sette kammene 180 grader feil/feil takt, for det går ikke. Stemmer låsepinnene på veiv og kam er det riktig uansett (og kjede merkene på de to kammene som er drevet av kjede må stemme selvsakt)

Endret av Oluf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5/16/2018 den 19.27, Idar Lillebo skrev:

 

Ha tenkt je å, Veiva tar to runder pr runde kam..legger meg flat;-)

 

nytt gullkorn/påstand

kam kan ikke stå ute av timing i forhold til veiv når låsesett er montert i både veiv og kammer!

 

Kam åpner de samme ventilene for hver runde den tar. Ergo spiller det ikke noe rolle hvilken omdreining kam låses til. Det samme skjer for hver 360 omdreining kam snurrer.

 

låse kam 180 grader feil er jo ikke mulig, (da har veiva svingt en hel runde og kam en halv runde), og ergo passer ikke låseverktøy på kammer.

 

Triggerhjul/sensor + kam sensor styrer når dyser skal åpne, så lenge veiv og kam står i TDC  blir dette riktig!

 

om kam står på omdreining Nr 1,2,3,4.... spiller ikke noe rolle, veiva gjør det samme uansett hvilken fulle omdreining den tar!

 

Kommentarer til denne påstanden a;-)

 

 

Korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket komp på min ved å ta ut alle dysene og holde tommelen for hullet mens en annen sveivet rundt motoren. Da finner du i hvertfall ut om det er komp i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å helle ut en bøtte skruer...Det er 2 kammer i hver topp, og man timer kun den ene, hvis den andre har hoppet på kjede i bakkant er man på utur uansett på denne kammen, uavhengig hvor mye merking stemmer i front.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjeden hopper bare eventuelt på tanna . Tannhjul er fortsatt fast på kam akslingen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det, så da vil kammen som er låst på merket i front være riktig og den andre kammen som blir dratt av kjedet i bakkant kunne være 1 tann eller mere på feil plass i forhold til hva den skulle ha vært hvis den har kammet over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kjem så langt at du tar av manifold,  må du også kaste eit blikk på drevene sin posisjon på kamaksel.  Desse er kun krympet innpå, og er eit sikkert design, men har noko kollidert pga laus tannreim, er det store krefter som kan flytte timingen uten å slite kjedet.  Fasit er : Den tynne streken på kam skal linje opp med den store merkingen/utsparing på drev

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Er en ventil bøyd vil den ikke lukke "100%". Når en ventil ikke lukker 100% står den noen mm lavere enn en ventil som lukker OK.

 

Får du til å måle avstand fra et fast punkt i toppen eksempelvis til topp ventil kan du få en indikasjon. Dvs, står en eller flere ventiler lavere enn andre er noe gale.

 

PS!

Du får huske på å dra rundt veiva og derav kammene slik at hver enkelt ventilene står fri av kamløfter når du måler. 

 

PS!!

Spm er om du greier se/måle topp ventil under kammer og ventil løfter, for mange mnd siden jeg var oppe med en 2,7 motor til å ta det i farten - men det kan du nå sjekke ut;-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.6.2018 den 19.42, Brage skrev:

Tøm olje / bensin over en og en ventil som på sitt punkt skal være stengt - forsvinner oljen ned i sylinderen. lekker ventilen. 

 

Må vel av med innsug og eksosmanifoild for å få det til? Og det er vel en del jobb. Beste måten å finne ut dette er å måle kompresjon, men du må vel muligens ha noe verktøy for å få ut dysene siden de sitter fast.

Utifra det jeg ser av tidligere havari, så er det en vis sjanse for at det er knekt noen vippearmer og det vil en kunne se om en tar av toppdekslet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppdeksel er jo insugsmanifold på tdv6, så kan prøve å fylle opp innsugskanaler når topplokk er av.

 

 "snake-camera" også en mulig løsning på innsug når toppdeksel er av.

Er ventiler bøyd er de gjerne en god del deformert sideveis slik at det er lett å se.

 

eksos er betydelig mer arbeid...manifoild av er ingen spøk.

 

merkelig at dysene sitter på en del Disco, på min kom de lekende lett av. Hva er det som sitter?, er det mellom dyse (stål) og topp (aluminium) det setter seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steng for dyse hullet med tommelen og få en annen til å sveive rundt motoren, får du så mye motstand att du ikke greier å holde for med tommelen på alle dysene er det en stor sjanse for att ventiler er ok. Så slipper du å søle med veske ned i forbrennings kammeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Nå er dysene tatt av og sjekket,  så greit ut.  Er nå satt sammen og tenner litt avogtil. 

Men starter ikke. 

Med diagnose utstyr får jeg ikke kontakt med modulen til diffen bak eller multimedia modulene.

 

Muligens ett problem men vet ikke. 

 

Men ser ut som det blåser ut av dysen i midten på passasjer siden. 

Hva kan være galt? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...