lafterolf Skrevet 14. mai 2018 Del Skrevet 14. mai 2018 En annen mulighet er at kamaksel på den ene toppen står feil også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjellrev Skrevet 16. mai 2018 Del Skrevet 16. mai 2018 Venter i spenning på hva feilen var. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Idar Lillebo Skrevet 16. mai 2018 Del Skrevet 16. mai 2018 På 10.5.2018 den 8.13, lafterolf skrev: No hi æ tænkt. Om kamaksel er en omdreining feil vil ikke ventiler slå ned i stempel. Ha tenkt je å, Veiva tar to runder pr runde kam..legger meg flat;-) nytt gullkorn/påstand kam kan ikke stå ute av timing i forhold til veiv når låsesett er montert i både veiv og kammer! Kam åpner de samme ventilene for hver runde den tar. Ergo spiller det ikke noe rolle hvilken omdreining kam låses til. Det samme skjer for hver 360 omdreining kam snurrer. låse kam 180 grader feil er jo ikke mulig, (da har veiva svingt en hel runde og kam en halv runde), og ergo passer ikke låseverktøy på kammer. Triggerhjul/sensor + kam sensor styrer når dyser skal åpne, så lenge veiv og kam står i TDC blir dette riktig! om kam står på omdreining Nr 1,2,3,4.... spiller ikke noe rolle, veiva gjør det samme uansett hvilken fulle omdreining den tar! Kommentarer til denne påstanden a;-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 16. mai 2018 Del Skrevet 16. mai 2018 Tror jaggu det er rett ja. Er det magen man ligger på når man legger seg flat? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oluf Skrevet 20. mai 2018 Del Skrevet 20. mai 2018 (endret) På 5/9/2018 den 18.37, torke skrev: Veiva går to runder for hver runde kammen tar. Hvis den er èn omdreining feil vil den jo stå slik den skulle stå i utgangspunktet. Samme gjelder kammene. Kammene kan jo i prinsippet monteres 180 grader også uten at det gjør noe. Du har vel sagt det samme som oss, bare med andre ord? Ja, jeg tenkte mer på tanken om att det går ann å sette kammene 180 grader feil/feil takt, for det går ikke. Stemmer låsepinnene på veiv og kam er det riktig uansett (og kjede merkene på de to kammene som er drevet av kjede må stemme selvsakt) Endret 20. mai 2018 av Oluf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oluf Skrevet 20. mai 2018 Del Skrevet 20. mai 2018 (endret) Dobbelpost, hvordan sletter jeg innlegg? Endret 20. mai 2018 av Oluf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oluf Skrevet 20. mai 2018 Del Skrevet 20. mai 2018 På 5/16/2018 den 19.27, Idar Lillebo skrev: Ha tenkt je å, Veiva tar to runder pr runde kam..legger meg flat;-) nytt gullkorn/påstand kam kan ikke stå ute av timing i forhold til veiv når låsesett er montert i både veiv og kammer! Kam åpner de samme ventilene for hver runde den tar. Ergo spiller det ikke noe rolle hvilken omdreining kam låses til. Det samme skjer for hver 360 omdreining kam snurrer. låse kam 180 grader feil er jo ikke mulig, (da har veiva svingt en hel runde og kam en halv runde), og ergo passer ikke låseverktøy på kammer. Triggerhjul/sensor + kam sensor styrer når dyser skal åpne, så lenge veiv og kam står i TDC blir dette riktig! om kam står på omdreining Nr 1,2,3,4.... spiller ikke noe rolle, veiva gjør det samme uansett hvilken fulle omdreining den tar! Kommentarer til denne påstanden a;-) Korrekt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
torke Skrevet 20. mai 2018 Del Skrevet 20. mai 2018 Da er vi vel enige alle sammen da Neste steg blir vel å sjekke kompresjonen, evt å ta av toppdekselet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oluf Skrevet 20. mai 2018 Del Skrevet 20. mai 2018 Jeg sjekket komp på min ved å ta ut alle dysene og holde tommelen for hullet mens en annen sveivet rundt motoren. Da finner du i hvertfall ut om det er komp i det hele tatt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EKJ Skrevet 22. mai 2018 Del Skrevet 22. mai 2018 Bare for å helle ut en bøtte skruer...Det er 2 kammer i hver topp, og man timer kun den ene, hvis den andre har hoppet på kjede i bakkant er man på utur uansett på denne kammen, uavhengig hvor mye merking stemmer i front. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 22. mai 2018 Del Skrevet 22. mai 2018 Kjeden hopper bare eventuelt på tanna . Tannhjul er fortsatt fast på kam akslingen . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EKJ Skrevet 22. mai 2018 Del Skrevet 22. mai 2018 Stemmer det, så da vil kammen som er låst på merket i front være riktig og den andre kammen som blir dratt av kjedet i bakkant kunne være 1 tann eller mere på feil plass i forhold til hva den skulle ha vært hvis den har kammet over. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Disco4 Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 Om du kjem så langt at du tar av manifold, må du også kaste eit blikk på drevene sin posisjon på kamaksel. Desse er kun krympet innpå, og er eit sikkert design, men har noko kollidert pga laus tannreim, er det store krefter som kan flytte timingen uten å slite kjedet. Fasit er : Den tynne streken på kam skal linje opp med den store merkingen/utsparing på drev Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olapotitt Skrevet 9. juni 2018 Del Skrevet 9. juni 2018 Hvordan går dette? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lrhaue Skrevet 11. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2018 Ikke fått gjort så mye, sliter med å få av injectorene uten å ødelegge de Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lrhaue Skrevet 13. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2018 1 Dyse er ute... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lrhaue Skrevet 13. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2018 Er det noen mulighet til å få sett om ventilene er bøyd når topp dekselet er av? Vil ikke ta av mer enn nødvendig. Noen som har peiling? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Idar Lillebo Skrevet 13. juni 2018 Del Skrevet 13. juni 2018 Er en ventil bøyd vil den ikke lukke "100%". Når en ventil ikke lukker 100% står den noen mm lavere enn en ventil som lukker OK. Får du til å måle avstand fra et fast punkt i toppen eksempelvis til topp ventil kan du få en indikasjon. Dvs, står en eller flere ventiler lavere enn andre er noe gale. PS! Du får huske på å dra rundt veiva og derav kammene slik at hver enkelt ventilene står fri av kamløfter når du måler. PS!! Spm er om du greier se/måle topp ventil under kammer og ventil løfter, for mange mnd siden jeg var oppe med en 2,7 motor til å ta det i farten - men det kan du nå sjekke ut;-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lrhaue Skrevet 14. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2018 Takk! Skal sjekkes ikveld! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 14. juni 2018 Del Skrevet 14. juni 2018 Tøm olje / bensin over en og en ventil som på sitt punkt skal være stengt - forsvinner oljen ned i sylinderen. lekker ventilen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lrhaue Skrevet 17. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2018 Genialt! burde tenkt på en sånn idè!!! Takk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Evo16v Skrevet 17. juni 2018 Del Skrevet 17. juni 2018 På 14.6.2018 den 19.42, Brage skrev: Tøm olje / bensin over en og en ventil som på sitt punkt skal være stengt - forsvinner oljen ned i sylinderen. lekker ventilen. Må vel av med innsug og eksosmanifoild for å få det til? Og det er vel en del jobb. Beste måten å finne ut dette er å måle kompresjon, men du må vel muligens ha noe verktøy for å få ut dysene siden de sitter fast. Utifra det jeg ser av tidligere havari, så er det en vis sjanse for at det er knekt noen vippearmer og det vil en kunne se om en tar av toppdekslet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Idar Lillebo Skrevet 18. juni 2018 Del Skrevet 18. juni 2018 Toppdeksel er jo insugsmanifold på tdv6, så kan prøve å fylle opp innsugskanaler når topplokk er av. "snake-camera" også en mulig løsning på innsug når toppdeksel er av. Er ventiler bøyd er de gjerne en god del deformert sideveis slik at det er lett å se. eksos er betydelig mer arbeid...manifoild av er ingen spøk. merkelig at dysene sitter på en del Disco, på min kom de lekende lett av. Hva er det som sitter?, er det mellom dyse (stål) og topp (aluminium) det setter seg? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oluf Skrevet 19. juni 2018 Del Skrevet 19. juni 2018 Steng for dyse hullet med tommelen og få en annen til å sveive rundt motoren, får du så mye motstand att du ikke greier å holde for med tommelen på alle dysene er det en stor sjanse for att ventiler er ok. Så slipper du å søle med veske ned i forbrennings kammeret. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lrhaue Skrevet 20. august 2018 Forfatter Del Skrevet 20. august 2018 Nå er dysene tatt av og sjekket, så greit ut. Er nå satt sammen og tenner litt avogtil. Men starter ikke. Med diagnose utstyr får jeg ikke kontakt med modulen til diffen bak eller multimedia modulene. Muligens ett problem men vet ikke. Men ser ut som det blåser ut av dysen i midten på passasjer siden. Hva kan være galt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.