Evo16v Skrevet 22. april 2018 Del Skrevet 22. april 2018 Sylinderlekkasjetest, eventuelt kompresjonstest. Litt usikker på hvordan det gjøres på dieselmotor, men ta det gjennom dysene vil vel kanskje funke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
totveit Skrevet 22. april 2018 Del Skrevet 22. april 2018 du kan teste kompresjoner, det er dog litt arbeid då du må ut med en og en dyse. har du lest ut feilkoder? den hørtes på kinningen veldig lik ut som min gjorde når pumpa hadde røket og camdrevet til den ene cylinderbanken var nok utav til å skape feilkoder på feil synk mellom camgiver og veivgiver. får du på plass alle løseverktøyene nå? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lrhaue Skrevet 22. april 2018 Forfatter Del Skrevet 22. april 2018 Okei, nesten like greit å ta toppene av, Har ikke prøvd etter kinning men roterte motoren flere runder og testet testet igjen å de gikk rett inn. Men har vært inne å sjekka samt sletta feilkoder. Eneste er at jeg ikke får kontakt med girkasse. Får ikke lest av den... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frode Henriksen Skrevet 23. april 2018 Del Skrevet 23. april 2018 Sjekk timinga på kamkjedene, mine var helt ute av kurs og sjekk vippearmer! Tror de mister oljetrykk og hopper over? . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lrhaue Skrevet 23. april 2018 Forfatter Del Skrevet 23. april 2018 Okei, tusen takk! Men er det No låse verktøy til dette? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frode Henriksen Skrevet 23. april 2018 Del Skrevet 23. april 2018 26 minutter siden, lrhaue skrev: Okei, tusen takk! Men er det No låse verktøy til dette? Nei tror ikke det.... men det er en annen farge på 2 av kjedeløkkene som skal passe overens med et spor på kammene. Har min motor i deler nå så har ikke satt sammen ennå.. venter på deler fra England og håper de kommer i morgen... Lykke til så håper vi på det beste Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frode Henriksen Skrevet 23. april 2018 Del Skrevet 23. april 2018 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frode Henriksen Skrevet 23. april 2018 Del Skrevet 23. april 2018 http://www.enersa.lt/Docs/LR3grandiniukeitimas.pdf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Idar Lillebo Skrevet 23. april 2018 Del Skrevet 23. april 2018 Kan jo starte med å ta av topplokk, altså de svarte plast lokkene på toppen. er noen ventiler bøyd vil du kunne se at de "ligger lavere" enn ventiler som er OK. Men meget mulig en må ut med kammer for å ta en slik type sjekk. bilde under viser min motor på tur sammen for en tid siden. Her er topper skrudd på, neste steg er vippearmer og "løftere". Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frode Henriksen Skrevet 24. april 2018 Del Skrevet 24. april 2018 10 timer siden, Idar Lillebo skrev: Kan jo starte med å ta av topplokk, altså de svarte plast lokkene på toppen. er noen ventiler bøyd vil du kunne se at de "ligger lavere" enn ventiler som er OK. Men meget mulig en må ut med kammer for å ta en slik type sjekk. bilde under viser min motor på tur sammen for en tid siden. Her er topper skrudd på, neste steg er vippearmer og "løftere". Hva skjedde med din og hva har du byttet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
parrafin23 Skrevet 24. april 2018 Del Skrevet 24. april 2018 En annen måte å skjekke relativ kompresjon kan jo være å bruke amp clamp rundt kabelen til starteren, sette trigger på injektoren til sylinder 1 for en referanse og se hva current rampen er via et osiloskop. Vet at Snapon (Strapon) sin diagnose apparat har slik mulihet. Kan dette være en greiere måte uten å måtte skru ut dyser o.l? Mr.P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Idar Lillebo Skrevet 24. april 2018 Del Skrevet 24. april 2018 (endret) 12 timer siden, Frode Henriksen skrev: Hva skjedde med din og hva har du byttet? Kun "preventivt vedlikehold", bilen rulla for egen maskin inn i garasjen:-) Ende opp med å bytte masse;-) Veiv/rådelager, polert/kontrollert veiv, Hona blokk, nye stempel (da jeg ikke fikk tak i nye ringer til org stempel), ny oljepumpe, konverter, crossover eksos, oljekjøler, alt av gummi/pakninger nytt, turbo ny, overhalt/plana topp og kontrollert for tetthet mellom ventiler og ventilsete, bytta vippearmer og ventilløftere, bytta kjede og kjedestrammer på kamaksel... Er "gull kunde" hos Island 4*4, så delekost er ikke avskrekkende (uten å ha regnet alt for mye på det... Artig med mye nytt (tommel opp..)) Hos meg var veivlager betydelig slitt på de i midten. Ventilløftere hold dårlig på olje/virka slappe. Kjedestrammer på kam var slapp i fisken. EGR har lagt et karbonlag av an annen verden helt fra innsug og inn til stempel. Bak stempelringer lå det minst ett mm tykkt lag med hardpakket karbon. På øevsre del av stempel det samme. EGR skal du få billig... Ligger en dau tråd om dette en eller annen plass, datt litt av i oppdateringene i tråden kan du si relativt tidlig i prosjektet (men du ser nok bilder av veivlager etc i tråden) Edit; her er tråden, burde nok vært oppdatert for leeenge siden:-) Endret 24. april 2018 av Idar Lillebo Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lrhaue Skrevet 26. april 2018 Forfatter Del Skrevet 26. april 2018 På 23.4.2018 den 22.57, Frode Henriksen skrev: Nei tror ikke det.... men det er en annen farge på 2 av kjedeløkkene som skal passe overens med et spor på kammene. Har min motor i deler nå så har ikke satt sammen ennå.. venter på deler fra England og håper de kommer i morgen... Lykke til så håper vi på det beste Ja vi satser på det beste. Sjekka låse pinnene igjen og alle passer, men synes at den låsepinnen nr 3 (skal inn på høyre side sett forfra) som er spesiell til LR/jaguar virker som sitter "løst" i hullet i forhold til den andre siden og den andre pinnen. Flere som hadde det sånn? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanslr Skrevet 27. april 2018 Del Skrevet 27. april 2018 Jeg brukte ingen tredje låsepinne såvidt jeg kan huske.... hvor sitter den? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lrhaue Skrevet 28. april 2018 Forfatter Del Skrevet 28. april 2018 15 timer siden, Hanslr skrev: Jeg brukte ingen tredje låsepinne såvidt jeg kan huske.... hvor sitter den? i pakken følger det med forskjellige pinner, 2.stk av den tykke og en av den tynne https://www.google.no/search?q=tdv6+locking+kit&rlz=1C1PDZP_noNO765NO765&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi3gpXd0tzaAhWG3iwKHbfQCCQQ_AUICigB&biw=1920&bih=1069#imgrc=oK72scLB3WdIuM: oppe til høyre, de 2 øverste er like men den unde de 2 er litt mindre, å den sitter litt "løst" i hullet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanslr Skrevet 28. april 2018 Del Skrevet 28. april 2018 Brukte bare disse to pinnene, og den til svinghjulet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lrhaue Skrevet 28. april 2018 Forfatter Del Skrevet 28. april 2018 Okei, men da tror e det skal stå riktig, satser på det. Har nå begynt å demontere topplokkene men det er jo så umenneskelig trangt! sitter å vurdere å ta av karosseiet. Noen som vet hvor mye ett karosseri veier? har ingen bukk å ingen god takhøyde, lurer på om det lar seg gjøre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
engebo Skrevet 28. april 2018 Del Skrevet 28. april 2018 3 timer siden, lrhaue skrev: Okei, men da tror e det skal stå riktig, satser på det. Har nå begynt å demontere topplokkene men det er jo så umenneskelig trangt! sitter å vurdere å ta av karosseiet. Noen som vet hvor mye ett karosseri veier? har ingen bukk å ingen god takhøyde, lurer på om det lar seg gjøre. Før du går løs på det. Er det ikke noen her inne som kan gi et forslag på om man kan finne tenningsmerkene mellom veiva og kammene uten å ta av toppene (og karosseri)? Først når man er sikker på at de er korrekt, bør man vel gå videre. Tror ikke du er sikker på at de er korrekt i og med at feste til strammeren røk og du kinnet motoren etterpå, selv om låsepinner er inne og veiva låst, men sikkert noen motorkyndige som kan avkrefte eller bekrefte om jeg tar feil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 28. april 2018 Del Skrevet 28. april 2018 Enig med Engebo/ Åge her, Du må være sikker på at veiv og kammer er riktig før du går videre. På den lille videosnutten du la ut av startforsøk, så hørtes ikke motorlyden ille ut. Det var ikke noe metallisk ulyd å høre. Dermed før du konkluderer med å ta av toppene som jo er en stor jobb på Disco 3, så bør du være 100% sikker på at Kammene er i fase, slik at det ikke er bare det som hindrer deg i å få start... eller noe annet banalt som at den ikke får drivstoff. Mvh Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 28. april 2018 Del Skrevet 28. april 2018 Dobbelt sjekk at låse pinner faktisk står i hullet sitt inne på toppen . Har blitt lurt engang der man trodde den var satt riktig . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lrhaue Skrevet 29. april 2018 Forfatter Del Skrevet 29. april 2018 okei skal sjekke igjen, men er det mulig å stå på hodet ned å se om den treffer riktig derfra? vanskelig å se oppi der. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
engebo Skrevet 29. april 2018 Del Skrevet 29. april 2018 (endret) På 10.4.2018 den 22.49, lrhaue skrev: Men siden jeg ikke vet om kammene har flyttet på seg i forhold til veiva, er det bare å sette kammene med låseboltene inn der de skal, å da skal alt være riktig? har jeg forstått det riktig? Posisjonene til hver kam skal vel bli riktig ift ventilene, men du vet vel ikke hvor veiva står ift hvilke stempel som er på topp selv om du får inn veivlåsen? Veivlåsen kan du få inn i svinghjulet ved hver runde på veiva, men det er vel ikke det samme som at veiv og stempel er i takt med ventilene selv om kamene er låst siden alt har gått rundt uten tannreim ? En som kan motor bør kunne svare på om det er mulig, hvis man vet tenningsrekkefølgen, å skru ut dysa til sylinder som skal være på topp når låSehjul til veiva skal inn. Da bør det vel være mulig å få synkronisert dette? Endret 29. april 2018 av engebo Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lrhaue Skrevet 29. april 2018 Forfatter Del Skrevet 29. april 2018 Men det skal jo kunne passe i en posisjon? regner med at hullet i svinghjulet er kun det og ingen andre og samme med kammene. eller? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 29. april 2018 Del Skrevet 29. april 2018 Det er fire takter. Kanskje lurt å se på hvilken ventil som beveger seg rett. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
engebo Skrevet 29. april 2018 Del Skrevet 29. april 2018 27 minutter siden, lrhaue skrev: Men det skal jo kunne passe i en posisjon? regner med at hullet i svinghjulet er kun det og ingen andre og samme med kammene. eller? Hvis man bytter reg.reim når ikke noe er i stykker, vil forholdet mellom veiv og ventiler i de aller fleste tilfeller være korrekt når låsepinnene i kammene er inne i riktige hull og veiva låst. Likevel bør man dra veiva rundt et par ganger for hånd før start for å kjenne at ikke noe butter. Jeg låste ikke veiva når bare reg.reim byttes, men når oljepumpa skal byttes må tannkrans til reg.reim av og da må veiva låses. Som Lafterolf skiver er det en firetakter, det vil vel si at du har fire mulige posisjoner på veiva for å finne den rette ift låste kammer. Eller hva Rolf? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.