Gå til innhold

Motorras?!?!?


lrhaue

Anbefalte innlegg

  • Svar 189
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

du kan teste kompresjoner, det er dog litt arbeid då du må ut med en og en dyse. har du lest ut feilkoder? den hørtes på kinningen veldig lik ut som min gjorde når pumpa hadde røket og camdrevet til den ene cylinderbanken var nok utav til å skape feilkoder på feil synk mellom camgiver og veivgiver. får du på plass alle løseverktøyene nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, nesten like greit å ta toppene av, 

Har ikke prøvd etter kinning men roterte motoren flere runder og testet testet igjen å de gikk rett inn. 

Men har vært inne å sjekka samt sletta feilkoder. Eneste er at jeg ikke får kontakt med girkasse. 

Får ikke lest av den... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, lrhaue skrev:

Okei, tusen takk! Men er det No låse verktøy til dette? 

Nei tror ikke det....  men det er en annen farge på 2 av kjedeløkkene som skal passe overens med et spor på kammene. 

Har min motor i deler nå så har ikke satt sammen ennå.. venter på deler fra England og håper de kommer i morgen... 

Lykke til så håper vi på det beste 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo starte med å ta av topplokk, altså de svarte plast lokkene på toppen.

 

er noen ventiler bøyd vil du kunne se at de "ligger lavere" enn ventiler som er OK. 

 

Men meget mulig en må ut med kammer for å ta en slik type sjekk.

 

bilde under viser min motor på tur sammen for en tid siden. Her er topper skrudd på, neste steg er vippearmer og "løftere".

 

IMG_7879.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Idar Lillebo skrev:

Kan jo starte med å ta av topplokk, altså de svarte plast lokkene på toppen.

 

er noen ventiler bøyd vil du kunne se at de "ligger lavere" enn ventiler som er OK. 

 

Men meget mulig en må ut med kammer for å ta en slik type sjekk.

 

bilde under viser min motor på tur sammen for en tid siden. Her er topper skrudd på, neste steg er vippearmer og "løftere".

 

IMG_7879.JPG

Hva skjedde med din og hva har du byttet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen måte å skjekke relativ kompresjon kan jo være å bruke amp clamp rundt kabelen til starteren, sette trigger på injektoren til sylinder 1 for en referanse og se hva current rampen er via et osiloskop. Vet at Snapon (Strapon) sin diagnose apparat har slik mulihet.

Kan dette være en greiere måte uten å måtte skru ut dyser o.l?

 

Mr.P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Frode Henriksen skrev:

Hva skjedde med din og hva har du byttet? 

Kun "preventivt vedlikehold", bilen rulla for egen maskin inn i garasjen:-)

 

Ende opp med å bytte masse;-) Veiv/rådelager, polert/kontrollert veiv, Hona blokk, nye stempel (da jeg ikke fikk tak i nye ringer til org stempel), ny oljepumpe, konverter, crossover eksos, oljekjøler, alt av gummi/pakninger nytt, turbo ny, overhalt/plana topp og kontrollert for tetthet mellom ventiler og ventilsete, bytta vippearmer og ventilløftere, bytta kjede og kjedestrammer på kamaksel...

 

Er "gull kunde" hos Island 4*4, så delekost er ikke avskrekkende (uten å ha regnet alt for mye på det... Artig med mye nytt (tommel opp..))

 

Hos meg var veivlager betydelig slitt på de i midten. Ventilløftere hold dårlig på olje/virka slappe. Kjedestrammer på kam var slapp i fisken. EGR har lagt et karbonlag av an annen verden helt fra innsug og inn til stempel. Bak stempelringer lå det minst ett mm tykkt lag med hardpakket karbon. På øevsre del av stempel det samme. EGR skal du få billig...

 

Ligger en dau tråd om dette en eller annen plass, datt litt av i oppdateringene i tråden kan du si relativt tidlig i prosjektet (men du ser nok bilder av veivlager etc i tråden)

 

Edit;

her er tråden, burde nok vært oppdatert for leeenge siden:-)

 

 

 

Endret av Idar Lillebo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.4.2018 den 22.57, Frode Henriksen skrev:

Nei tror ikke det....  men det er en annen farge på 2 av kjedeløkkene som skal passe overens med et spor på kammene. 

Har min motor i deler nå så har ikke satt sammen ennå.. venter på deler fra England og håper de kommer i morgen... 

Lykke til så håper vi på det beste 

Ja vi satser på det beste. 

 

Sjekka låse pinnene igjen og alle passer, men synes at den låsepinnen nr 3 (skal inn på høyre side sett forfra) som er spesiell til LR/jaguar virker som sitter "løst" i hullet i forhold til den andre siden og den andre pinnen.

 

Flere som hadde det sånn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Hanslr skrev:

Jeg brukte ingen tredje låsepinne såvidt jeg kan huske.... hvor sitter den?

i pakken følger det med forskjellige pinner, 2.stk av den tykke og en av den tynne

https://www.google.no/search?q=tdv6+locking+kit&rlz=1C1PDZP_noNO765NO765&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi3gpXd0tzaAhWG3iwKHbfQCCQQ_AUICigB&biw=1920&bih=1069#imgrc=oK72scLB3WdIuM:

oppe til høyre, de 2 øverste er like men den unde de 2 er litt mindre, å den sitter litt "løst" i hullet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, men da tror e det skal stå riktig, satser på det.

 

Har nå begynt å demontere topplokkene men det er jo så umenneskelig trangt! sitter å vurdere å ta av karosseiet.

Noen som vet hvor mye ett karosseri veier? har ingen bukk å ingen god takhøyde, lurer på om det lar seg gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, lrhaue skrev:

Okei, men da tror e det skal stå riktig, satser på det.

 

Har nå begynt å demontere topplokkene men det er jo så umenneskelig trangt! sitter å vurdere å ta av karosseiet.

Noen som vet hvor mye ett karosseri veier? har ingen bukk å ingen god takhøyde, lurer på om det lar seg gjøre.

Før du går løs på det. Er det ikke noen her inne som kan gi et forslag på om man kan finne tenningsmerkene mellom veiva og kammene uten å ta av toppene (og karosseri)?

Først når man er sikker på at de er korrekt, bør man vel gå videre. Tror ikke du er sikker på at de er korrekt i og med at feste til strammeren røk og du kinnet motoren etterpå, selv om låsepinner er inne og veiva låst, men sikkert noen motorkyndige som kan avkrefte eller bekrefte om jeg tar feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Engebo/ Åge her, 

 

Du må være sikker på at veiv og kammer er riktig før du går videre. På den lille videosnutten du la ut av startforsøk, så hørtes ikke motorlyden ille ut. Det var ikke noe metallisk ulyd å høre.

 Dermed før du konkluderer med å ta av toppene som jo er en stor jobb på Disco 3, så bør du være 100% sikker på at Kammene er i fase, slik at det ikke er bare det som hindrer deg i å få start...

eller noe annet banalt som at den ikke får drivstoff. 

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbelt sjekk at låse pinner faktisk står i hullet sitt inne på toppen . 

Har blitt lurt engang der man trodde den var satt riktig . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.4.2018 den 22.49, lrhaue skrev:

Men siden jeg ikke vet om kammene har flyttet på seg i forhold til veiva, er det bare å sette kammene med låseboltene inn der de skal, å da skal alt være riktig? har jeg forstått det riktig?

Posisjonene til hver kam skal vel bli riktig ift ventilene, men du vet vel ikke hvor veiva står ift hvilke stempel som er på topp selv om du får inn veivlåsen? Veivlåsen kan du få inn i svinghjulet ved hver runde på veiva, men det er vel ikke det samme som at veiv og stempel er i takt med ventilene selv om kamene er låst siden alt har gått rundt uten tannreim ?

En som kan motor bør kunne svare på om det er mulig, hvis man vet tenningsrekkefølgen, å skru ut dysa til sylinder som skal være på topp når låSehjul til veiva skal inn. Da bør det vel være mulig å få synkronisert dette?

Endret av engebo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, lrhaue skrev:

Men det skal jo kunne passe i en posisjon? regner med at hullet i svinghjulet er kun det og ingen andre og samme med kammene. eller?

 

Hvis man bytter reg.reim når ikke noe er i stykker, vil forholdet mellom veiv og ventiler i de aller fleste tilfeller være korrekt når låsepinnene i kammene er inne i riktige hull og veiva låst. Likevel bør man dra veiva rundt et par ganger for hånd før start for å kjenne at ikke noe butter. Jeg låste ikke veiva når bare reg.reim byttes, men når oljepumpa skal byttes må tannkrans til reg.reim av og da må veiva låses. Som Lafterolf skiver er det en firetakter, det vil vel si at du har fire mulige posisjoner på veiva for å finne den rette ift låste kammer. Eller hva Rolf?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...