Jump to content
LRforum
lrhaue

Motorras?!?!?

Recommended Posts

Fikk en rasle lyd i motoren, ganske stygg, kinnet for å prøve å se og høre, da så jeg denne https://www.google.no/search?q=tdv6&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=8c7_m65dgscjzM%3A%2CUmrJWLjUnlq8vM%2C_&usg=__EWnjW3RElMzVohFfaTz9IwaMk6M%3D&sa=X&ved=0ahUKEwj86r6lv_bZAhUFJ5oKHdNTD9MQ9QEIPDAE#imgrc=8c7_m65dgscjzM:

Altså den strammeren med litt rødt i seg. den fikk jeg tatt ut  da den var helt knekt!

har ikke åpnet eller fått kikket noe mer, det er jo knekt ifra noe men om det er fra blokka eller hva det er vet ikke jeg, noen som vet?

kan noen si meg om jeg har rast motoren eller ikke?

Mvh Pål

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dette er den beryktede oljepumpa (innfestingen til strammehjulet er på pumpa)

 

Om motoren er rast eller ikke kommer ann på hvordan det skjedde. I beste fall er det snakk om et par bøyde ventiler. I verste fall ny motor. Toppdeksler må av, om det ser greit ut der.. er det noen som har montert opp nytt register og håpt på det beste. Med varierende utfall.

 

Til de som enda ikke har gjort det, BYTT OLJEPUMPENE DERES!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Umulig å si noe som helst før saker å ting er demontert å sjekket.... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

huff, har vært gjennom det samme selv. vi var så heldige at dette skjedde på tomgang. verkstedet jeg benyttet ville begynne med og stille opp registeret på nytt, og ta det derfra. vi slapp unna med dette. ikke alle er så heldige derimot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som de skriver her. Er du svært heldig trenger du bare nytt oljepumpe( hus ), strammehjul og registerreim.  

For å være blandt De heldige, er da tanken at stemplene har unngått å treffe ventilene i den stunden disse har vært ut av fase.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det var den innfestinga ja, har begynt å demontere, så får vi se hvor galt det er.

no mer enn toppdekselet som må av?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du flaks så ligger reima stramt hele veien.  Veiva drar med seg kammene selv om det strammehjulet er vekke.

Må få ut et bilde uten plastdeksler på.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Får jo inderlig håpe det.

ja har begynt å løsne på den, jobber ikveld så da er det å trå til tidlig imorgen!

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

ser at britpart har oljepumpe til en billig penge men er det bare å holde seg unna den eller?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, man kan se på bildet at du har den beryktede svake typen som da har fått material tretthets brudd akkurat der de pleier. Sørg nå for at du kjøper den nye typen som ser ut som de på bildet under her:

 

image.jpegimage.jpeg

 

Forskjellen ligger i godset rundt beltestrammerenBilderesultat for Discovery 3 oilpump

 

Dødsdømt pumpe under her:

Bilderesultat for Discovery 3 oilpump

 

Mvh Brage

 

 

 

Edited by Brage

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tror simmerring til veiva må bestilles separat. Spør ihvertfall der du bestiller, slik at du får alt du trenger.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du må også ha et spesial verktøy for å tre simmer ringen over akslingen . 

Har hørt det følger med noen simmer ring sett . . Det kan man jo sjekke opp i . 

Kjøp gjerne 2 ringer da de er lett å ødelegge . Spes om du prøver montere den uten verktøy . 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kjøpte nylig simmering fra advancedfactor den het  Victor reims og kom med plasthylse til å tre over veiv. Det smarte verktøyet å ha er klossen for å skyve inn ringen pluss en muttertrekker som greier å løsne m14 bolten i veiv

Edited by pickup
skrivefeil fra ordbok i mobilen

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 time siden, pickup skrev:

Kjøpte nylig simmering fra advancedfactor den het  Victor reims og kom med plasthylse til å tre over veiv. Det smarte verktøyet å ha er klossen for å skyve inn ringen pluss en muttertrekker som greier å løsne m14 bolten i veiv

Og låsesett til veiv og kammer. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timer siden, lrhaue skrev:

Å den fomoco pumpa har den forsterka biten som brage skriver her? vil ikke bestille feil.

Ja, det er riktig pumpe. Du finner den andre steder og. Men advanced factors trekker fra mva, og har 5% rabattkode. Så tror ikke du får den billigere andre steder. Som andre skriver her, du trenger simring og verktøy for å montere den. Victor Reinz selges med en monteringskon. Kjøpte denne selv, kjøp med en orignalsimring, og bruk denne. Du trenger og en hylse av rett diameter til å skru simringen inn til rett dybde (med den gamle veivbolten) simringen skal 1-2mm forsenket i pumpen. Monteres uten smørning!

Veivbolten er strekkbolt og må skiftes, det finnes to typer. Sjekk chassisnummer. (En meter latsmannsarm for stramming)

Du trenger låsepinner for kammene og svinghjul, kjøp billig...de lages visstnok samme sted alle. Låseverktøyet som skal inn i svinghjulet må trimmes ned 1mm der den entrer kåpa ved starteren.

Bytt vannpumpe samtidig.

 

Du finner dette i detalj på engelske forum. Ligger bra videoer på youtube og.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Får man ikke tak i den konen . Kan du gjøre som meg og bruke biltema støvsuger adapter . Og tilpasse den . Da får du åpnet sim ringen nok til å få den på 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spør i ren uvitenhet da jeg er ganske fersk D3 eier: Har min 4.4 l V8 den samme svake oljepumpen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
28 minutter siden, Baklengs skrev:

Spør i ren uvitenhet da jeg er ganske fersk D3 eier: Har min 4.4 l V8 den samme svake oljepumpen?

nei, dette er ein D3 TDV6 sak.  "alle" 07 modeller, ein del 08 modeller, ein eller anna gong vart pumpa oppgradert før overgangen til D4. Og så er det ein del 06 som har den svake pumpa. For tidlege 06 og 05 er det meir uvisst - langt færre av desse som har hatt desse vanskene. Men ikkje alle er enige med meg der, motbøra kommer sikkert..  Og så er ingen egentlig enige om kor mange absolutt sett dette skjer med.  Nokon antyder at dette vil skje "alle" D3, eg høyrer ikkje til dei. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
31 minutter siden, Baklengs skrev:

Spør i ren uvitenhet da jeg er ganske fersk D3 eier: Har min 4.4 l V8 den samme svake oljepumpen?

Nei.

TDV6 er en ford/Peugeot.

 Din AJ41 er en Jaguar motor.

 Altså ingen sammenheng. Tror V8 bensinmotorene er den beste (mest holdbare) motoren som står i disse bilene.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ein del har opplevd å få havari kort tid etter reg.reim bytte, men ikkje alle. Ein del uavhengige verksteder i England meiner at unøyaktig (for kraftig) moment ved tilstramming av alt etter bytte av regreim kan forårsake dette - det gir iallfall ein kausal årsaksrekke eg kan tru på. Også  har sannsynlegvis LR ila 2006 bytta leverandør av pumpa eller leverandøren har endra på produksjonen med uheldige følger. Og i kjend LR stil er det vilkårlig kven som fekk ny og gamal del i ein overgangsperiode... 

 

Sitat

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min 06 mod hadde den svake pumpa. Ble byttet ganske så raskt etter at man oppdaget det. 

Selv om den da, hadde gått i antagelig 2 år etter reg reim bytte. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×