Gå til innhold

Motorras?!?!?


lrhaue

Anbefalte innlegg

Fikk en rasle lyd i motoren, ganske stygg, kinnet for å prøve å se og høre, da så jeg denne https://www.google.no/search?q=tdv6&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=8c7_m65dgscjzM%3A%2CUmrJWLjUnlq8vM%2C_&usg=__EWnjW3RElMzVohFfaTz9IwaMk6M%3D&sa=X&ved=0ahUKEwj86r6lv_bZAhUFJ5oKHdNTD9MQ9QEIPDAE#imgrc=8c7_m65dgscjzM:

Altså den strammeren med litt rødt i seg. den fikk jeg tatt ut  da den var helt knekt!

har ikke åpnet eller fått kikket noe mer, det er jo knekt ifra noe men om det er fra blokka eller hva det er vet ikke jeg, noen som vet?

kan noen si meg om jeg har rast motoren eller ikke?

Mvh Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 189
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Dette er den beryktede oljepumpa (innfestingen til strammehjulet er på pumpa)

 

Om motoren er rast eller ikke kommer ann på hvordan det skjedde. I beste fall er det snakk om et par bøyde ventiler. I verste fall ny motor. Toppdeksler må av, om det ser greit ut der.. er det noen som har montert opp nytt register og håpt på det beste. Med varierende utfall.

 

Til de som enda ikke har gjort det, BYTT OLJEPUMPENE DERES!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umulig å si noe som helst før saker å ting er demontert å sjekket.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff, har vært gjennom det samme selv. vi var så heldige at dette skjedde på tomgang. verkstedet jeg benyttet ville begynne med og stille opp registeret på nytt, og ta det derfra. vi slapp unna med dette. ikke alle er så heldige derimot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de skriver her. Er du svært heldig trenger du bare nytt oljepumpe( hus ), strammehjul og registerreim.  

For å være blandt De heldige, er da tanken at stemplene har unngått å treffe ventilene i den stunden disse har vært ut av fase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man kan se på bildet at du har den beryktede svake typen som da har fått material tretthets brudd akkurat der de pleier. Sørg nå for at du kjøper den nye typen som ser ut som de på bildet under her:

 

image.jpegimage.jpeg

 

Forskjellen ligger i godset rundt beltestrammerenBilderesultat for Discovery 3 oilpump

 

Dødsdømt pumpe under her:

Bilderesultat for Discovery 3 oilpump

 

Mvh Brage

 

 

 

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må også ha et spesial verktøy for å tre simmer ringen over akslingen . 

Har hørt det følger med noen simmer ring sett . . Det kan man jo sjekke opp i . 

Kjøp gjerne 2 ringer da de er lett å ødelegge . Spes om du prøver montere den uten verktøy . 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte nylig simmering fra advancedfactor den het  Victor reims og kom med plasthylse til å tre over veiv. Det smarte verktøyet å ha er klossen for å skyve inn ringen pluss en muttertrekker som greier å løsne m14 bolten i veiv

Endret av pickup
skrivefeil fra ordbok i mobilen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, pickup skrev:

Kjøpte nylig simmering fra advancedfactor den het  Victor reims og kom med plasthylse til å tre over veiv. Det smarte verktøyet å ha er klossen for å skyve inn ringen pluss en muttertrekker som greier å løsne m14 bolten i veiv

Og låsesett til veiv og kammer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, lrhaue skrev:

Å den fomoco pumpa har den forsterka biten som brage skriver her? vil ikke bestille feil.

Ja, det er riktig pumpe. Du finner den andre steder og. Men advanced factors trekker fra mva, og har 5% rabattkode. Så tror ikke du får den billigere andre steder. Som andre skriver her, du trenger simring og verktøy for å montere den. Victor Reinz selges med en monteringskon. Kjøpte denne selv, kjøp med en orignalsimring, og bruk denne. Du trenger og en hylse av rett diameter til å skru simringen inn til rett dybde (med den gamle veivbolten) simringen skal 1-2mm forsenket i pumpen. Monteres uten smørning!

Veivbolten er strekkbolt og må skiftes, det finnes to typer. Sjekk chassisnummer. (En meter latsmannsarm for stramming)

Du trenger låsepinner for kammene og svinghjul, kjøp billig...de lages visstnok samme sted alle. Låseverktøyet som skal inn i svinghjulet må trimmes ned 1mm der den entrer kåpa ved starteren.

Bytt vannpumpe samtidig.

 

Du finner dette i detalj på engelske forum. Ligger bra videoer på youtube og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man ikke tak i den konen . Kan du gjøre som meg og bruke biltema støvsuger adapter . Og tilpasse den . Da får du åpnet sim ringen nok til å få den på 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Baklengs skrev:

Spør i ren uvitenhet da jeg er ganske fersk D3 eier: Har min 4.4 l V8 den samme svake oljepumpen?

nei, dette er ein D3 TDV6 sak.  "alle" 07 modeller, ein del 08 modeller, ein eller anna gong vart pumpa oppgradert før overgangen til D4. Og så er det ein del 06 som har den svake pumpa. For tidlege 06 og 05 er det meir uvisst - langt færre av desse som har hatt desse vanskene. Men ikkje alle er enige med meg der, motbøra kommer sikkert..  Og så er ingen egentlig enige om kor mange absolutt sett dette skjer med.  Nokon antyder at dette vil skje "alle" D3, eg høyrer ikkje til dei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Baklengs skrev:

Spør i ren uvitenhet da jeg er ganske fersk D3 eier: Har min 4.4 l V8 den samme svake oljepumpen?

Nei.

TDV6 er en ford/Peugeot.

 Din AJ41 er en Jaguar motor.

 Altså ingen sammenheng. Tror V8 bensinmotorene er den beste (mest holdbare) motoren som står i disse bilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein del har opplevd å få havari kort tid etter reg.reim bytte, men ikkje alle. Ein del uavhengige verksteder i England meiner at unøyaktig (for kraftig) moment ved tilstramming av alt etter bytte av regreim kan forårsake dette - det gir iallfall ein kausal årsaksrekke eg kan tru på. Også  har sannsynlegvis LR ila 2006 bytta leverandør av pumpa eller leverandøren har endra på produksjonen med uheldige følger. Og i kjend LR stil er det vilkårlig kven som fekk ny og gamal del i ein overgangsperiode... 

 

Sitat

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 06 mod hadde den svake pumpa. Ble byttet ganske så raskt etter at man oppdaget det. 

Selv om den da, hadde gått i antagelig 2 år etter reg reim bytte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...