Gå til innhold

Preventivt vedlikehold av luftkompressor


mrxman

Anbefalte innlegg

Teller dager til bilhenting, ser på jobbkalenderen-alt for mye jobb :-( Studerer bilder og leser forum side opp og ned både innlands og utenlands. 

 

Spørsmål: - bilen er jo gått ca 130 tusen. Leser litt om vedlikehold av luftkompressoren, skifte av tørkemiddel m.m. Sett på prosedyren på YouTube og skjønner at det tørkemiddelet bør byttes før eller senere, i alle fall billigere enn å bytte hele kompressoren. 

 

Hva tenker folket her inne på forumet som har mye mere erfaring en meg med disse bilene, burde jeg byttet tørkemiddelet snarest etter at bilen har fått nytt hjem? 

 

Spesielt med tanke på at bilen er 6 år snart, gått ca 130tusen, sør i landet på salte veier osv. Nå skal ikke jeg drive preventivt vedlikehold så veeeeldig mye, for så glad i å skru er jeg ikke. 

Fikk forøvrig selger til å ordne med skifte av registerreimene på verksted nå, selv om det ikke trengte skiftes før om et halvår om man følger LR sin anbefaling på 7 år eller 160000 km. Forøvrig den eneste selgeren av alle de jeg pratet med i kjøpsprosessen som ikke protesterte eller prøvde å unngå snakk om bytte av registerreimene på 7 år. Alle andre, både private og firmaselgere henviste til 160 tusen km standen, selv på biler som var 8 år gamle med 130-140 km på telleren. Så med mitt kjøremønster skulle jeg da ikke byttet før om 2 år, altså når bilen var 10 år ?!?!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D4 med 3.0-literen har vel litt lengre intervall på registerreim enn 2.7-literen. Men, om du får gjort det "gratis" før tiden, så vil det jo ta laaaaaaang tid før du behøver å tenke på det igjen. Slettes ikke dumt å få det gjort, særlig om det er langt til nærmeste verksted.

 

Olje på transfer skal ha blitt byttet på 120.000. Sjekk at dette har blitt gjort, hvis ikke så bør du får gjort dette snarest. LR er - som så mange andre bilprodusenter i dag - meget konservative mht utskiftning av oljer. Det skader absolutt ikke å få skiftet olje på både differ og gearkasse om dette ikke har blitt gjort. Avhengig av hva du har av kunnskap/ønsker/lyst til selv, så vet jeg ikke om jeg hadde brydd meg med å flushe gearkassen på den kilometerstanden. Et "enkelt" oljeskift vil sannsynligvis være bra nok, og gi litt frisk olje, så kan du heller tenke på flushing når telleren nærmer seg 200.000.

 

Nå er jeg usikker på om bilen din har AMK-kompressor eller Hitatchi. Det har vært lite problemer med førstnevnte. Sistnevnte (som jeg har i bilen min) har derimot hatt en del trøbbel. Min høyst subjektive mening er at det kommer av at tørkemiddelet ikke er et servicepunkt. Tror mang en Hitatchi kunne fått et lengre liv om tørkemiddelet hadde vært byttet, og jeg antar at en AMK-kompressor ikke vil ha vondt av friskt tørkemiddel heller. Har du Hitatchi, som fungerer, så bytt tørkemiddel og sett på et forsterket lokk til tørka (disse har en tendens til å sprekke).

 

Ellers har armen på den ene bremseskoen på håndbremsen en tendens til å gå tregt og til slutt sette seg fast. Noe som skaper pipelyd ved rygging, og etter hvert vibrasjoner under kjøring. Hvorvidt man gidder å ta dette som preventivt vedlikehold eller ikke får man vurdere selv. Om jeg hadde kjøpt en D4 med 130.000 på telleren i dag så er jeg sannelig ikke sikker. Kanskje jeg hadde gjort det en vakker sommerdag hvor arbeidslysten var høy og det av en eller annen grunn var lite annet å gjøre i hus og hage. ;) På vinteren hadde jeg ikke tatt meg bryet, selv i en oppvarmet garasje.

 

Utover det så kan jeg bare foreslå at du lager deg "dimmelenke" som lar deg telle ned antall dager til du kan sette deg i bilen, trykke på startknappen og høre den rause V6'en starte opp, før du i din egen boble av komfort og stillhet rolig setter kursen hjemover, litt hevet over resten av verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, trondshj skrev:

D4 med 3.0-literen har vel litt lengre intervall på registerreim enn 2.7-literen. Men, om du får gjort det "gratis" før tiden, så vil det jo ta laaaaaaang tid før du behøver å tenke på det igjen. Slettes ikke dumt å få det gjort, særlig om det er langt til nærmeste verksted.

 

Olje på transfer skal ha blitt byttet på 120.000. Sjekk at dette har blitt gjort, hvis ikke så bør du får gjort dette snarest. LR er - som så mange andre bilprodusenter i dag - meget konservative mht utskiftning av oljer. Det skader absolutt ikke å få skiftet olje på både differ og gearkasse om dette ikke har blitt gjort. Avhengig av hva du har av kunnskap/ønsker/lyst til selv, så vet jeg ikke om jeg hadde brydd meg med å flushe gearkassen på den kilometerstanden. Et "enkelt" oljeskift vil sannsynligvis være bra nok, og gi litt frisk olje, så kan du heller tenke på flushing når telleren nærmer seg 200.000.

 

Nå er jeg usikker på om bilen din har AMK-kompressor eller Hitatchi. Det har vært lite problemer med førstnevnte. Sistnevnte (som jeg har i bilen min) har derimot hatt en del trøbbel. Min høyst subjektive mening er at det kommer av at tørkemiddelet ikke er et servicepunkt. Tror mang en Hitatchi kunne fått et lengre liv om tørkemiddelet hadde vært byttet, og jeg antar at en AMK-kompressor ikke vil ha vondt av friskt tørkemiddel heller. Har du Hitatchi, som fungerer, så bytt tørkemiddel og sett på et forsterket lokk til tørka (disse har en tendens til å sprekke).

 

Ellers har armen på den ene bremseskoen på håndbremsen en tendens til å gå tregt og til slutt sette seg fast. Noe som skaper pipelyd ved rygging, og etter hvert vibrasjoner under kjøring. Hvorvidt man gidder å ta dette som preventivt vedlikehold eller ikke får man vurdere selv. Om jeg hadde kjøpt en D4 med 130.000 på telleren i dag så er jeg sannelig ikke sikker. Kanskje jeg hadde gjort det en vakker sommerdag hvor arbeidslysten var høy og det av en eller annen grunn var lite annet å gjøre i hus og hage. ;) På vinteren hadde jeg ikke tatt meg bryet, selv i en oppvarmet garasje.

 

Utover det så kan jeg bare foreslå at du lager deg "dimmelenke" som lar deg telle ned antall dager til du kan sette deg i bilen, trykke på startknappen og høre den rause V6'en starte opp, før du i din egen boble av komfort og stillhet rolig setter kursen hjemover, litt hevet over resten av verden.

Service utført på 120, girkasse var flushet i 2015. Reimene holdt selger, kostnaden med bytte tok jeg siden jeg ville ha det byttet før overdragelsen, ble ikke så himla dyrt så ok og en sikkerhet for oss uansett. Dimmelenke slutta jeg med da jeg dimmiterte fra førstegangstjenesten, så nei :-)) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager delvis kupp av tråden.

"Sommerjobb" til Hitachi - tørkemiddel kjøpt fra 4x4airseal. Ble levert hurtig og kom akkurat under grensen for mva her på berget.

Finnes det en filmsnutt som er anbefalt?

Lykke til med den nye bilen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

X8R har video av overhaling av hitatchikompressor på sine hjemmesider og youtube

 

https://www.youtube.com/watch?v=zlr0bzLvG-o

 

Om du bare skal bytte tørkemiddel så trenger du ikke å plukke ned hele kompressoren. Da kan du ta av beskyttelsesdekselet og ta av tørka. Videoen vil om ikke annet vise hvordan denne er festet på kompressoren. :)

 

Edit: Ser ikke ut som om de faktisk demonterer tørka på den videoen. Men det er en bolt/skrue og deretter vri løs og trekk av etter at man har koblet fra slangene på lokket.

 

Endret av trondshj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, pickup skrev:

Beklager delvis kupp av tråden.

"Sommerjobb" til Hitachi - tørkemiddel kjøpt fra 4x4airseal. Ble levert hurtig og kom akkurat under grensen for mva her på berget.

Finnes det en filmsnutt som er anbefalt?

Lykke til med den nye bilen!

Alt i orden. Takk, det gledes :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den her videoen viser helt greit hvordan tørkemiddelet og de stoffputene blir etter flere års bruk. Da skjønnes det at tørkemiddelet må byttes før eller senere. Skal bestille et repkit også tar jeg det i en ledig stund utover sommeren tenker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok lurt.

 

Byttet da jeg overhalte kompressoren på min 2011 D4 i... Uhm... 2016? Uansett. Tørkemiddelet skal være små gulbrune perler. Hos meg var det meste kritthvitt, og hadde begynt å gå over i pulverform. Var stor forskjell på det som ble tatt ut i forhold til det som ble fylt på.

Pass på å bytte filtere i samme slengen. Regner med at det følger med i settet. Og som sagt - invester i et forsterket lokk i samme slengen når du først er i gang. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, trondshj skrev:

Er nok lurt.

 

Byttet da jeg overhalte kompressoren på min 2011 D4 i... Uhm... 2016? Uansett. Tørkemiddelet skal være små gulbrune perler. Hos meg var det meste kritthvitt, og hadde begynt å gå over i pulverform. Var stor forskjell på det som ble tatt ut i forhold til det som ble fylt på.

Pass på å bytte filtere i samme slengen. Regner med at det følger med i settet. Og som sagt - invester i et forsterket lokk i samme slengen når du først er i gang. ;)

Fikk denne fra Airsealuk i dag, sendte dem en mail i går på forespørsel om hvilket repkit som jeg burde ha til den bilen som blir min i neste mnd:

 Hi,

Thank you for your enquiry,it seems the compressor fitted to your vehicle is the unrepairable amk air compressor specifically designed to be very difficult to repair due to its very design, i supply a air dryer filtration which can on occasion restore some lost outgoing pressure but if the piston seals are worn then its extremely difficult to disasemble the piston assembly without breaking the piston.
 
 
thank you
Andrew
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...