Jump to content
LRforum
Alvegg

Ødelagte gjenger sentrifugalfilteret TD5

Recommended Posts

Oppdaget i dag at lokket til sentrifugalfilteret var løst da det plutselig var litt mye olje under bilen. Gjengene er ødelagt så jeg har erstattet orginal skruene med lengre skruer uten suksess. Er det noen som vet om det er mulig å få på plass muttere på undersiden? Eventuelt har andre geniale hurtigløsninger?  Må bruke bilen frem til mandag før jeg eventuelt kan levere den til verksted.  Er det galskap å presse en trekloss inn mellom lokket og manifoilen for å holde lokket på plass?

Litt desperat her nå, hater nedetid på Defenderen like mye som jeg elsker å kjøre den. 

Pinneskrue høres egentlig ut som en veldig god modifikasjon å gjøre FØR gjengene ryker..

Kombinert med litt locktite så er nok det greiere å ha med å gjøre enn korroderte aluminiumsgjenger

Pinneskrue + gjenge opp til 7 mm er en fin løsning.

Når dette ryker ville jeg klint til med løsgjenger.

Folk tror at det er trykk i huset og tiltrekking av lokket skjer deretter.

Skruer som skal opp og igjen med jevne mellomrom kan godt smøres.

Inspirert av ideene her i tråden monterte jeg i dag pinneskruer med Locktite og vingemuttere. Da slipper jeg å være livredd for å ryke gjengene ved hver service. Satser på at håndkraft holder tett. Hvis ikke får jeg få over til vanlige muttere etter hvert. 

C0419AEF-23CB-4F8B-BDB6-806799D3BC9C.jpeg

Og jeg kjører rundt med en bolt som holder det på plass fortsatt. Peiler oljen ofte og har oljekanne med. Må nok finne voksenhjelp for å få skikk på det. Har eksosmanifoil fra Allisport så den må av ellers blir det for trangt for pålseklypene mine.

Kjøper dere pinnebolter med samme gjenger og fester de med locktite, og sitter de greit selv om gjengene er ødelagt? Har ødelagte gjenger på min så jeg må finne på noe på neste oljeskift... 

Mine gjenger var slitne uten å være helt ødelagt.

Må få takke de voksne her på forumet for glimrende innspill, tror ikke gjengene mine hadde tålt så mange flere servicer før de hadde vært helt ødelagt.

På 15.3.2018 den 22.33, gautes skrev:

Pinneskrue + gjenge opp til 7 mm er en fin løsning.

Når dette ryker ville jeg klint til med løsgjenger.

Folk tror at det er trykk i huset og tiltrekking av lokket skjer deretter.

Skruer som skal opp og igjen med jevne mellomrom kan godt smøres.

Se her , Jermund .

6 timer siden, espens skrev:

hei

er det vansklig å skifte sentrifugalfilter, er det noe ferske amatører kan komme unne med?

espen

Skal du bytte filterinnsatsen, delenr ER6299? Det klarer bestemor

Hele huset som innsatsen sitter i; litt mer jobb men ikke vanskelig-bare trangt.