Gå til innhold

Rustarbeid på defender i nærheten av Vestfold?


Ivers

Anbefalte innlegg

Hei, 

 

Jeg er ny her på forumet, men har lest en del poster her allerede.:)

 

Jeg fikk sansen for LR da jeg fikk min første bil, en rrc 2 dørs 1988 mod. Som bruksbil egnet den seg dårlig, og som fattig student var det en dårlig kombo med rust, toppakninger og tårer. Drømmen har alltid vært en defender og nå har jeg skaffet meg en defender 90, 2000 modell td5, etter at forrige eier gjorde det slutt med henne. 

 

Riktignok ikke en strøken defender, da det trengs en god del rustfjerning. 

 

Har noen her noen tips om gode/rimelige steder i Vestfold eller på Østlandet man kan få utbedret slikt, og om det lar seg gjøre? Hvis det blir for dyrt Har jeg også vurdert å sende den til Polen på sikt, men mulig jeg må spare litt først, og da må jeg forsøke å stoppe rusten så godt som mulig. Tips? 

 

Det er rust på lister under vinduer bak. 

Baktravers/rear crossmember. 

Torpedovegg i flg forrige eier/verksted. 

A-bar(?) foran venstre ved vindu, og på selve stolpen . 

Under dører. 

Bakdør. 

Ramme ser grei ut, men trenger sårt litt beskyttelse.

 

Dørene vurderer jeg å bytte, eller kan slikt reddes? (Rust gjennom under) 

Bakdør ser ut til å ha vært sparklet før, men det er en dårlig jobb. 

 

Ellers setter jeg pris på tips til hva man evt bør begynne med på en slik bil?:) 

 

Mvh

 

 

1129_1521067484734.jpeg

1125_1521067494031.jpeg

1133_1520705179758.jpeg

Endret av Ivers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet, og tøff bil! :)

Jeg vet ikke om noen rimelige steder for utbedring av rust i Vestfold, men anbefaler å handle inn noen flasker med Fluid Film. Spray på alle steder du ser rust, så får du i alle fall utsatt problemet til du får råd til en Polen-tur for Defenderen din! Ellers finnes det sikkert noen dyktige folk her inne som kanskje tar på seg jobben!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Defender 90 er kul bil. Gratulerer! 

Kjenner heller ikke til noen som bedriver rustbehandling i Vestfold traktene, eller det gjør jeg vel, mhp alle de LR eierne som finnes i traktene, men jobbe for andre i tillegg til egne prosjekter er det verre med.

Enig med Mr.T, saus inn alt du vil bevare med Fluid Film.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Ivers skrev:

Det er rust på lister under vinduer bak. 

Antar dette er capping'ene på bakkassen. Enkle å få tak i i England, og nesten like enkle å bytte selv. Få tak i galvaniserte, de holder lengre. Penger spart! https://yrmit.co.uk/product/reconditioned-hdg-cappings-lr-defender-90/

Baktravers/rear crossmember. 

Flere her bytter disse selv, flere forskjellige reservedeler å velge mellom fra moderlandet. Jeg hadde ikke gjort det selv.

https://www.britpart.com/parts/repair-and-service-parts/chassis-and-body-components/chassis-and-body-parts/defender/chassis-parts/crossmembers/

Torpedovegg i flg forrige eier/verksted. 

Her bør du finne ut hvor mye som er forsvunnet, dette er jo en vesentlig struktur for oppbygningen av bilen. Så kommer det an på hvor mye det er, om det er lønt å reparere eller finne en som er bedre.

A-bar(?) foran venstre ved vindu, og på selve stolpen . 

Her er det også nye panelbiter å få tak i. Ser ut som det er standardrust på omramming rundt lufteluker og på ruteramme. https://yrmit.co.uk/product-category/land-rover-defender-90/bulkhead-left-hand-drive-land-rover-defender-90/

Under dører. 

Også nye biter å få sveist inn her. hos YRM kan du få tak i mange paneler for rustreparasjon. https://yrmit.co.uk/product-category/land-rover-defender-90/doors/

Bakdør. 

Ramme ser grei ut, men trenger sårt litt beskyttelse.

Fluid film, fluid film, fluid film!!! Eller olje, eller sauefett, eller... Jeg skal aaaaaaaldri bruke annet på noen av mine biler i allefall. Kanskje en proff behandling første gangen, så tar du de neste selv?https://vestfoldantirust.no/

 

Dørene vurderer jeg å bytte, eller kan slikt reddes? (Rust gjennom under) 

Bakdør ser ut til å ha vært sparklet før, men det er en dårlig jobb. 

 

Ellers setter jeg pris på tips til hva man evt bør begynne med på en slik bil?:) 

Start med en nullstilling. Oljer på alle plasser det skal være olje + filterskift. Dette vil gi deg en status på bilen, og tilstanden inne hulrommene som driver bilen framover. Fett og sjekk alle kryss, er du usikker på hvor lenge siden bremse- og kjøle-væsken er byttet, kan du ta de i samme slengen. Jeg er fæn av en viss grad av forebyggende vedlikehold, men jeg bytter ikke alle hjullager fordi om ett er dårlig. Sjekk slark, sjekk hvor det er svetting og dylikt som bør holdes under oppsikt, og ikke minst, gjør deg kjent med hvilke lyder som denne produserer. Og er du usikker på om lydene tyder på problem, så kan du sikkert få hjelp i nærområdet eller (u)kvalifisert ;) synsing her inne.

 

Og sist, men ikke minst, kjøp deg ett lysforsterkersett fra biltema......................:lol:

 

 

Velkommen til forumet, og med gjenopplivet eierskapsforhold til LR!! Du vil nok fort finne ut hvorfor dette kalles VerdensBesteForum...^_^

Jeg er på langt nær noen guru på disse bilene, men jeg tillater meg å synse litt basert på generell bilerfaring og litt LR-erfaring. Kjenner desverre ingen rimelige rustsveisere på østlandet, men kniper det skikkelig så har jeg navnet på ett uavhengig karrosseriverksted i Østfold.

 

Ang. tipsene mine, ta høyde for at jeg ikke aner om hvor mye du kan fra før av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville begynt med å fått undersiden av bilen steamet/høytrykksvasket med varmtvann. Da får du bedre oversikt og ser hva som må gjøres nå og hva som kan vente litt. Prioriter det som er trøbbel i EU-kontrol, ta det kosmetiske bit for bit, prøver en rekke over alt på engang ender det med stress og bil som stadig står still fordi osv.

 

Som lafterolf skriver, linolje (rå kaldpresset) omtrent stopper pågående rustangrep, skrap/børst bort løs maling, lakk osv og pensle på 2-3 ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glem at rusta innenfra (hulrom osv.)også må stoppes.

Dvs. kompressor , sprøyte , bukk ++.

Anbefaler proff påføring inn og utvendig så fort som mulig og så kan du følge opp selv utvendig.

Jeg får behandlet bilene mine profft med Fluid Film (Lanolin ) hvert annet år.

I mellomtiden pga terreng , dypsnø  og annen kjøring som sliter av oljen vedlikeholder jeg selv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange gode forslag her! :) takk for lenker til deler og veiledning. Veldig greit å ha en pekepinn på hva jeg skal sette i gang med. Jeg er absolutt ingen mekaniker, så om det blir behov for å bytte ut og sveise osv setter jeg det nok bort til noen.

 

Jeg skal definitivt få den spylt ordentlig og få vekk jord og møkk osv jeg ser har samlet seg i hulrom. Så skal jeg høre med Vestfold antirust som "krokansjefen"  foreslo:) sikkert lurt som dere sier å få de proffe til å gjøre det første gang, for så å vedlikeholde selv. Absolutt fan av vedlikehold og det å være føre var. Skal også få byttet alle filtere og gå over med fettpresse her og der. 

 

Linolje har jeg hørt om og jeg kjøpte noe linolje basert spray på biltema. Er dette slik kaldpresset  linolje dere refererer til? Hvis ikke, hvor selges linolje og evt fluid film? Noen spesielle dyser eller ting jeg trenger for å få påført dette i hulrom osv på en god måte? :)

 

Takk igjen for alle svar, setter stor pris på alle forslagene deres. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du utsette rustsveising så kan du påføre olje nå, men å sveise på ramme som har vært nylig innsatt med linolje eller sauefett er værre enn hel.....

Det blir som å sveise smultgryta.

 

Vurder om du gjør deg ferdig med rust så fort som mulig før påføring er mitt råd.

 

Sjekk opp turer og treff. Møt opp på første kaffeslaberas du ser, og få noen med grå hår til å vurdere hva du skal gjøre er mitt tips.

Ev tinglys bosted så du blir kjent i miljøet. Bruk entusiaster rundt deg for det de er verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Ivers skrev:

Veldig mange gode forslag her! :) takk for lenker til deler og veiledning. Veldig greit å ha en pekepinn på hva jeg skal sette i gang med. Jeg er absolutt ingen mekaniker, så om det blir behov for å bytte ut og sveise osv setter jeg det nok bort til noen.

 

Jeg skal definitivt få den spylt ordentlig og få vekk jord og møkk osv jeg ser har samlet seg i hulrom. Så skal jeg høre med Vestfold antirust som "krokansjefen"  foreslo:) sikkert lurt som dere sier å få de proffe til å gjøre det første gang, for så å vedlikeholde selv. Absolutt fan av vedlikehold og det å være føre var. Skal også få byttet alle filtere og gå over med fettpresse her og der. 

 

Linolje har jeg hørt om og jeg kjøpte noe linolje basert spray på biltema. Er dette slik kaldpresset  linolje dere refererer til? Hvis ikke, hvor selges linolje og evt fluid film? Noen spesielle dyser eller ting jeg trenger for å få påført dette i hulrom osv på en god måte? :)

 

Takk igjen for alle svar, setter stor pris på alle forslagene deres. :)

 

 

FF kan du kjøpe i dunk eller på spray hos Vestfold Antirust som er rett borti gata for deg som bor i Tønsberg. FF på spray flasker blir dyyyrt. Dunk har ok pris, men da må du ha sprøyteutstyr eller pensle. Linolje fra Biltema er også fint, det finnes sikkert også i nærheten, på både spray og "løst"

Vestfold Antirust er ganske flinke, men koster litt. Et alternativ er dersom du har et ærend sørover å stoppe hos Hasseltangen Antirust i Arendalstraktene. Der kan du nok få behandling billigere. Begge behandler med FF. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du først behandle med fluid . Anbefaller jeg Vestfold antirust som ligger rett før Åsgårdstrand . Den jobben de gjør mener jeg ikke det ikke vært å gjøre selv. Du får litt rabatt som NLRK medlem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på problemet med "smultgrytesveisen"  Rolf.:D

Har ikke sveiset så mye på FF ennå.

Tectyl derimot.

Da kremerte vi rest-tektyl etter skraping mm. som kunne renne bort til sveisen med gass før vi skrapte / slipte vekk kullet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fett smelter og renner inn i sveisen. Å skrape er nytteløst. Særlig linolje er vanskelig fordi den trekker inn i porene der det er rust. Man må rengjøre med alskens remedier først, men særlig inni ramma er vanskelig å få rent.

Så klok av skade foretrekker jeg å gjøre unna sveisejobben først.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Ivers skrev:

Linolje har jeg hørt om og jeg kjøpte noe linolje basert spray på biltema. Er dette slik kaldpresset  linolje dere refererer til? 

Ja. De har også 1liters bokser som passer på standard pistol for understellsguffe (denne kjøper du ikke på Biltema, den de har nå er bare r##a. )

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker oljedusjsprøyte til åpne flater, enkelt og greit. Dytter også røret inn i alle hull osv og pøser på.

2000019443.jpeg

 

I tillegg bruker jeg Hagman sprøytepstol (fra Bilextra, ca 1000ganger bedre enn den Biltema selger for tiden) og hulromsonde for å få på olje inne i hullrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert:) Høres ut som sveising med olje er noe drit, så sjekker mulighetene for å ta rusten først.

 

Skal sjekke priser på Vestfold antirust og hasseltangen:) fant et firma i Kongsberg også som sandblåser. 

 

Hulromsdyse og oljedusjsprøyte skal jeg skaffe meg. Den på bildet så nyttig ut. Og en dunke med fluid eller linolje er vel noe jeg klarer å bruke opp med tiden, så da skal jeg skaffe meg det.:)

 

Jeg bor på Nøtterøy i Vestfold.:) har sett et par defendere i området, men vet ikke om eierne er på forumet:)  men om noen bor i nærheten og vil beskue, peke  og gi meg noen tips, så er det bare hyggelig.:) 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.3.2018 den 12.30, lafterolf skrev:

Skal du utsette rustsveising så kan du påføre olje nå, men å sveise på ramme som har vært nylig innsatt med linolje eller sauefett er værre enn hel.....

Det blir som å sveise smultgryta.

 

Vurder om du gjør deg ferdig med rust så fort som mulig før påføring er mitt råd.

 

Sjekk opp turer og treff. Møt opp på første kaffeslaberas du ser, og få noen med grå hår til å vurdere hva du skal gjøre er mitt tips.

Ev tinglys bosted så du blir kjent i miljøet. Bruk entusiaster rundt deg for det de er verdt.

 

Hei igjen! 

 

Hva heter disse listene her?? Prøver å finne ut av om de lar seg pelle av og erstattes med nye, eller om det er verdt å sandblåse de? 

 

Fikk en pris på crossmember bak på sandblåsing, grunning og lakking på 3750, uten å pelle fra hverandre hele bilen riktignok, men de har bukk osv. Har det noe for seg tror du? Fikk ingen anmerkninger på den på eu i dag. 

20180315_150823.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, krokansjefen skrev:

Cappings heter disse, jeg linket til de i mitt første innlegg i tråden.

Kan kanskje sandblåses. Kjøper du nye, så kjøp galvaniserte.

 

Jeg synes prisen for rear crossmember var dyrt. Er den veldig rusten er det kanskje på tide å bytte den?

Åja! Ja.. Det var prisen for å sandblåse og rehabilitere den som står på nå ja.. Har liksom ingen gode referansepriser å sammenligne med, eller kjennskap til hva en god pris for slikt er.. Forslag til sånn ca ok pris? 

Bytte hadde vært optimalt, og jeg leter etter noen som kan gjøre det uten å blåse hele månedslønna. 

 

Så de sitter ikke fast i karosseriet altså. Han jeg kjøpte bilen av sa de satt fast og ikke kunne plukkes av.. Har du forslag til fremgangsmåte? Borre i naglene og plukke rett av? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet cappings på min 110 i fjor. Byttet ut med galvaniserte som jeg lakkerte i bilens farge.

Mye forberedelser / demontering som kan gjøres innvendig før man bruker en liten lørdag på å løsne tak og jekke dette opp i bakkant slik at cappings kan byttes. Husk nok popp nagler og en tube med karosserikitt for og god tetning med tanke på vanninntrenging.

En fordel om man er 2 personer når nye cappings skal monteres. Kjør på og ikke vær redd for å prøve selv. Ta tiden til hjelp så går dette strålende...

IMG_1126.JPG

IMG_1129.JPG

Endret av PeWo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Ivers skrev:

Åja! Ja.. Det var prisen for å sandblåse og rehabilitere den som står på nå ja.. Har liksom ingen gode referansepriser å sammenligne med, eller kjennskap til hva en god pris for slikt er.. Forslag til sånn ca ok pris? 

Bytte hadde vært optimalt, og jeg leter etter noen som kan gjøre det uten å blåse hele månedslønna. 

 

Så de sitter ikke fast i karosseriet altså. Han jeg kjøpte bilen av sa de satt fast og ikke kunne plukkes av.. Har du forslag til fremgangsmåte? Borre i naglene og plukke rett av? 

 

Prisen fra UK er ca 2500,- + frakt og mva, og da bytter du ramma frem til foran fjærfestene. Da er du i allefall sikker på at all rust i røven er borte. Hvor mye noen skal ha for å sveise det inn? Tja, kommer an på hvor god kompis du er. Les dette som at det nok koster en del om du skal gjøre det på verksted, og blir levelig om du hyrer inn en kamerat som er på godfot med sveiseapparatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...