Gå til innhold

Råd om dashcam?


Trond C

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på å montere et kamera i frontruten, også kalt dashcam :) Vet lite om slikt, finnes de med batteri med ok kapasitet, slik at jeg ikke behøver å ha ledninger opp i vinduet? Jeg tenker på slike som setter seg i gang når man kjører, antar de har en slags g-sensor. Det bør også være så lite som mulig, med plass til ok minnekort, ikke nødvendigvis gps, hvis ikke dette egentlig bør være med, og ikke så grusomt dyrt ^_^ Noen som har erfaring, råd eller forslag å dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.techmoan.com/what-is-the-best-dashcam/

 

Her er nyttig info .

 

Eg bruker et som heter ddpai m6+

Tror ikke man skal belage seg på innebygget batteri . Da må du i så fall ha en power bank utenom . Har enda ikke sett kamera som har batteri tid å snakke om . 

DSC_8654.JPG

DSC_8657.JPG

DSC_8655.JPG

DSC_8656.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører selv med Waylens Horizon. Det har innebygd et lite batteri som sørger for soft stopp noen minutter etter at jeg har forlatt bilen. Kobler du det til et forbruksbatteri (dual installasjon) kan det stå på hele tiden.  Jeg har vel mellom 16-20 timer loop recording. I tillegg kan en på appen som du installerer på telefon trykke på ei stjerne. Da lagres valgfritt intervall som blir egen fil og beskyttet fra sletting av kamera. Jeg har 1,5 minutter før og etter.

https://www.waylens.com/horizon

 

Eneste innvendingen jeg og mange andre har er at koblingen mellom rutefestet og kamera er for slarkete og vanskelig å få på plass når festet står på ruten. Det følger nemlig med en usb/pc docking en kan ha på stua sammen med pc/mac. Jeg har endt opp med bare å bytte minnekort. PC/Mac programmet kjenner igjen minnekortet som om det var et kamera.

 

Der finnes også noen sosiale greier for å laste filmene rett opp til nettet. Det har jeg ikke prøvd ut.  Funksjoner for rundetider etc er det også for de som driver med slikt.

 

De har laget program for pc og mac for å eksportere ut filmene med eller uten overlays. Eksport med overlays tar lang tid.  Verdiene hentes fra bilen via en ODBII dongle som snakker med kamera over Bluetooth. Det var denne muligheten som trigget mitt kjøp. 

 

Her er filmen min fra Sveits med overlays.

 

Endret av Ranger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for supre råd!

Det var en kjempeflott film Ranger, jeg måtte se den helt til endes :) Nydelig terreng, må ha vært en flott tur. Sveitserne kan det med landskapspleie, ikke mye krattskog på selvstyr der. De har en ganske fremoverlent og kanskje litt spesiell landskaps/landbruks og distriktspolitikk, mulig Norge skulle sett litt i den retningen :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har dashcam fra Street Guardian i begge bilene våre

 

https://streetguardian.info/sg9665gcv3

 

Ja, det krever ekstern strømforsyning, men utover det, så har den egen GPS, samt knapp for å "sikre" opptak, samt G-sensor, så den automatisk lagrer ved en eventuell ulykke.

 

Monteringen var enkel, og det fulgte med både forskjellige klips og limputer, samt en liten sak for å bende opp interiørpaneler, slik at man relativt enkelt kan får skjult og montert ledninger skjult.

 

Kameraet kan enten kobles direkte til PC, eller man kan ta ut minnekortet om man ønsker å kopiere ut filer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...