Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Kanskje noen som har skrudd på disse her inne? 

 

Fikk en olje lekkasje nå i vinter, som gjør seg gjeldende når man kobler inn " high" speed`n..... 

da pøser den ut olje. Lekkasjen er lokalisert til en slange, som går ut til ene beltemotoren. 

Regner med den går opp igjennom " turreten" ( om man kan kalle det det) og inn til ventil blokka. 

 

Utfordringen, er jo seff at man må meisle seg tilkomst til alle slange koblingene på motoren. Tett og hardpakket sand og små stein akkurat som betong... 

Så nå begynner frustrasjoenen... he he.. 

 

Men spm, det er et lokk i bunnen også, men når eg tar det av, så er det liksom ikke noe hull der...  men eg tror det er tettpakket sand , stein etc som ligger der også. 

Ville jo trodde det skulle være adkomst til slanger etc der.... ? 

 

Får hive ut noen bilder også.... 

 

Ellers er det mye slark i bommer og skuffe, er det enkel sak å bytte foringer for å få den litt fastere i fisken? Event  hvem har slike foringer? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god runde med avfetting og steamer er ofte en god ting for å få oversikt. Men beskyttelse og dimensjonene gjør det ofte til en tålmodighetsprøve å skru på slike minimaskiner.

 

Et tips er å lete med lys og lykte etter andre slitne slanger i bunten når du først er der. Irriterende å gå på (nesten) samme jobben etter få timer på setet etter endt jobb. Ikke spør hvordan jeg vet :)

 

Det finnes folk som dreier/sveiser inn nye «boss» med tilhørende nye bolter, ingen billig historie. Kanskje verdt å dra ut noen bolter og se om de er slitt. Noe sideveis slark kan også kureres med shimsing. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er mye slark alle veier. 

Får sjekke opp mulighet for shims, eller gå opp en size på boltene.... 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sliasje er det omtrent umulig å gå opp i boltediameter. Sliasjen er omtrent aldri lik i omkretsen. Den vil ha slitasje i to retninger slik at hullet i foringen er avlangt. 

Kjenner ikke denne maskinen, men vamligvis skjæres foringen ut og ny sveises inn. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Expanderbolt KAN være et alternativ.

Å linjeborre for nye foringer i en minigraver, tror jeg du kan glemme. Da kan du i stedet handle deg en NY minigraver, til hyggeligere pris...

 

Hanix er vel ikke akkurat kjent for å ha markedets beste stål i foringer og bolter ( foringene er vel ikke akkurat i stål på noen maskiner da )

 

Mitt beste tips er å bytte bolter, chimse så godt man klarer, og lære seg leve med det som er igjen. Maskina bryter ikke akkurat sammen, selv om det rakler litt her og der...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tips, skal se på disse løsningene, men maskinen er gammel, og hvor mye penger man skal legge i dette spørs jo... hm. 

 

Takker for tips i saken :-) 

 

 

Fikk bytta slangen som lakk i dag.  Måtte jaggu meisle meg oppigjennom bunnen på maskinen.... he he. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, austbø109 skrev:

Å fytti

Sa eg også .

Ikke så gale heldigvis . Men steike hardt . Har vel ikke vært åpnet siden maskinen var ny .

He he 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...