Olecash Skrevet 11. mars 2018 Del Skrevet 11. mars 2018 Motoren får ikke diesel. Hendelsesdagen; Motoren mistet ganske fort effekten, fikk effekten tilbake i to sekunder, for så å stoppe helt. Vrir om nøkkelen, starteren går en del runder før motoren starter igjen. Så klarte jeg å kjøre et par-tre minutter, før det samme skjedde igjen. Dette gjorde jeg en del ganger, helt til motoren nektet å starte igjen. Status på Defenderen per dags dato er død. Fylte full tank tre dager før hendelsen, tømte også da på en flaske med kondensfjerner fra Biltema (fordi jeg trodde dette var smart, men har fått klar beskjed om at dette er FYFY nå!), kjørte da kun hjem fra bensinstasjonen, ca 1,7km. Dagen problemet oppstod så fikk jeg kjørt rundt 50km før første stans oppstod. Første tanken som streifet meg er kondens, og isdannelser. Nå vet jeg ikke lenger. Bilen ble berget, og parkert inne i varm hall over natten, med west-frost på tanken. Morgenen derpå, forstatt ingen hell. Dieselfilteret er tatt inn og tint opp, men ingen diesel kommer frem til filter. Hovedpumpa på motoren summer når jeg vrir om tenningen, så da lager den trykket som skal lages før motoren drar pumpa selv tror jeg. I dieseltanken er det ingen pumpe som på Td5, men en «fuel sender unit». Det er der jeg tenker at det kan være en feil. Har funnet denne engelske teksten om det å kjøre dieseltom, og prosedyren som bilen tar for seg står veldig i stil med det jeg selv opplevde. «With 4 litres left in the tank the run-dry strategy will be invoked. An engine mis-fire will be induced for approximately 1 mile after wich the engine will be shut down. The engine can be re-started in mis-fire mode and will continue to run for a further mile until the engine shuts down again. This can be repeated until the fuel suction port in the tank is uncovered and causes engine fuel starvation and a loss of prime. Re-starts after run-dry shut downare not recommended.» Kanskje «fuel sender unit» har tatt kvelden, og tror at tanken er tom? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
antz82 Skrevet 12. mars 2018 Del Skrevet 12. mars 2018 Mulig å koble til diagnoseverktøy? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olecash Skrevet 12. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2018 Det er mulig, men jeg har ikke diagnoseverktøy tilgjengelig. Jeg bor på Brøttum, rett sør for Lillehammer. Hvis noen har lyst til å låne bort , hadde det vært flott! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fRRode Skrevet 12. mars 2018 Del Skrevet 12. mars 2018 Jeg har. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 12. mars 2018 Del Skrevet 12. mars 2018 (endret) Prøv å sette tanken under forsiktig trykk. Da skal det sprute ut fra filterhuset når det ikke er filter der. Helt sikker på at det ikke er pumpe eller sil i tanken ? Endret 12. mars 2018 av gautes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olecash Skrevet 12. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2018 Har skaffet diagnoseutstyr, takk til Frode! Takk for tips Gaute, da må jeg tenke ut en måte å få trykket inn på tanken på..... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stig-RRune Skrevet 12. mars 2018 Del Skrevet 12. mars 2018 Sender unit vil vel ikke ha annen funksjon en å være en slurpesil for i dieseltanken, og hvis den bestemmer seg for å tulle, vil du få meningsløse informasjoner om hvor mye som er i tanken. Hvis den var tett eller hadde frosset og sprekt så kan jo feilen fremdeles være denne delen. Hvis den har gått i shut down mode, må det ha med å gjøre at pumpa fremme har gått tørr. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
runekristoffersen Skrevet 12. mars 2018 Del Skrevet 12. mars 2018 2.4 og 2.2 motoren e et hælvete å få start på , etter for eksempel tomkjøring av diesel. Fødepumpa greier ikke å suge fra tanken, den må HJELPES med å suge diesel fram, sånn at den har noe å suge på. Originalt ,på LR-verksted, så brukes en slange med blære ,ala.tank til påhengsmotor, og de kobler seg på dieselslangen som ligger oppe i venstre forskjerm. Det er òg mulig å montere en `blære` der uoriginalt ,då har de ikke så mye å si om man skulle kjøre tom, eller bytte filter. Og det hjelper heller ikke å fylle et nytt filter m diesel ,den sug fan så dårlig , da òg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
antz82 Skrevet 13. mars 2018 Del Skrevet 13. mars 2018 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neverluren Skrevet 13. mars 2018 Del Skrevet 13. mars 2018 Skjønner fortsatt ikke at det skrives om at 2.4 tdci er vanskelig å starte etter filterbytte. Jeg bruker et fast verksted som jeg kjenner godt. Ba de forklare dette for meg, og det bruker kun vanlig prosedyre med å fylle ren diesel tilsatt rens i filteret. Deretter startes motoren. Spurte om den var vanskelig å starte, men det er ikke noe tema. Har lest på Defendernet at dette er praksis andre plasser, men kjenner til at Ford og LR tilbyr utstyr for dette. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 13. mars 2018 Del Skrevet 13. mars 2018 Her er det noe mer da bilen ikke har vært kjørt tom. Så vidt jeg vet,da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olecash Skrevet 14. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2018 Har ikke hatt tid til å feilsøke Defender enda, siden D2’n er i perfekt stand og mange andre ting må prioriteres! Men har snakka med Kenneth på PS Servicesenter på Hamar nå, og fått bekreftet st det er ingen pumpe i tanken ihvertfall. Pumpa som sitter på motoren MÅ ha hjelp til å få frem diesel, den klarer ikke å suge frem selv når systemet er tomt. Så da har jeg lyst til å montere en slik pumpeslange for å gjøre dette enkelt. Jeg må også lufte, som første forsøk. Håper på at det kun har vært en blokkering, type is, som har forårsaket det hele. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olecash Skrevet 14. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2018 14 timer siden, antz82 skrev: Hvor fant du dette? Har du slik selv? Jeg vil skaffe meg sånn jeg også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jope Skrevet 14. mars 2018 Del Skrevet 14. mars 2018 dette finner du tilbehør på biltema til å sette sammen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olecash Skrevet 14. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2018 10 minutter siden, jope skrev: dette finner du tilbehør på biltema til å sette sammen Ålreit. Da får jeg undersøke og planlegge litt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 14. mars 2018 Del Skrevet 14. mars 2018 Da dette er en svakhet på bilen kan det kanskje være lurt med kvalitetsdeler og la dem sitte der til neste stopp. På den annen side blir det mer å holde øye med. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laloba Skrevet 14. mars 2018 Del Skrevet 14. mars 2018 1 time siden, Olecash skrev: Ålreit. Da får jeg undersøke og planlegge litt Ser ut som Dette er original verktøy https://jlrequipment.service-solutions.com/en-GB/Pages/ItemDetail.aspx?SKU=310-163 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
antz82 Skrevet 14. mars 2018 Del Skrevet 14. mars 2018 2000kr var saftig pris.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
antz82 Skrevet 14. mars 2018 Del Skrevet 14. mars 2018 (endret) 8 timer siden, Olecash skrev: Endret 14. mars 2018 av antz82 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
antz82 Skrevet 14. mars 2018 Del Skrevet 14. mars 2018 Trenger ikke å ha en krets for luftig tydeligvis. Er bare å ta av lokket ( blått)på diselslangen i i motorommet. Tre den kobberfargede stusset inn i diselslangen på bilen i motorommet og pumpe igjennom og opp i en beholder. Pumpe til det er tomt for luft. Sett på "lokket" og start. (Grovt forklart fra uk. mekaniker) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kimhas Skrevet 14. mars 2018 Del Skrevet 14. mars 2018 Ang. sette trykk på tanken som det ble spurt om her har jeg gjort dette på andre biler med vanlig blåse pistol og en fille oppe i påyllingen bare. Jeg har aldri hatt problemer ved filter skift på min 2.4 fyller bare filter og starter som normalt. Spent på å høre løsningen her til slutt . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 14. mars 2018 Del Skrevet 14. mars 2018 Her er det andre ting enn filterskift som har gitt problemer først. Men jeg er spent , jeg også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.