Gå til innhold

Dieseltrøbbel Defender Puma 110 2.4TDCI


Olecash

Anbefalte innlegg

Motoren får ikke diesel.

Hendelsesdagen;

Motoren mistet ganske fort effekten, fikk effekten tilbake i to sekunder, for så å stoppe helt. Vrir om nøkkelen, starteren går en del runder før motoren starter igjen. Så klarte jeg å kjøre et par-tre minutter, før det samme skjedde igjen. Dette gjorde jeg en del ganger, helt til motoren nektet å starte igjen. Status på Defenderen per dags dato er død. 

 

Fylte full tank tre dager før hendelsen, tømte også da på en flaske med kondensfjerner fra Biltema (fordi jeg trodde dette var smart, men har fått klar beskjed om at dette er FYFY nå!), kjørte da kun hjem fra bensinstasjonen, ca 1,7km. Dagen problemet oppstod så fikk jeg kjørt rundt 50km før første stans oppstod. Første tanken som streifet meg er kondens, og isdannelser. Nå vet jeg ikke lenger. 

Bilen ble berget, og parkert inne i varm hall over natten, med west-frost på tanken. Morgenen derpå, forstatt ingen hell. Dieselfilteret er tatt inn og tint opp, men ingen diesel kommer frem til filter.

 

Hovedpumpa på motoren summer når jeg vrir om tenningen, så da lager den trykket som skal lages før motoren drar pumpa selv tror jeg. I dieseltanken er det ingen pumpe som på Td5, men en «fuel sender unit». Det er der jeg tenker at det kan være en feil. Har funnet denne engelske teksten om det å kjøre dieseltom, og prosedyren som bilen tar for seg står veldig i stil med det jeg selv opplevde.

 

«With 4 litres left in the tank the run-dry strategy will be invoked. An engine mis-fire will be induced for approximately 1 mile after wich the engine will be shut down. The engine can be re-started in mis-fire mode and will continue to run for a further mile until the engine shuts down again. This can be repeated until the fuel suction port in the tank is uncovered and causes engine fuel starvation and a loss of prime. Re-starts after run-dry shut downare not recommended.»

 

Kanskje «fuel sender unit» har tatt kvelden, og tror at tanken er tom? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig, men jeg har ikke diagnoseverktøy tilgjengelig. Jeg bor på Brøttum, rett sør for Lillehammer. Hvis noen har lyst til å låne bort , hadde det vært flott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å sette tanken under forsiktig trykk. Da skal det sprute ut fra filterhuset når det ikke er filter der.

Helt sikker på at det ikke er pumpe eller sil i tanken ?

 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skaffet diagnoseutstyr, takk til Frode! 

 

Takk for tips Gaute, da må jeg tenke ut en måte å få trykket inn på tanken på.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sender unit vil vel ikke ha annen funksjon en å være en slurpesil for i dieseltanken, og hvis den bestemmer seg for å tulle, vil du få meningsløse informasjoner om hvor mye som er i tanken. 

Hvis den var tett eller hadde frosset og sprekt så kan jo feilen fremdeles være denne delen. 

Hvis den har gått i shut down mode, må det ha med å gjøre at pumpa fremme har gått tørr. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2.4 og 2.2 motoren e et hælvete å få start på , etter for eksempel tomkjøring av diesel.

Fødepumpa greier ikke å suge fra tanken, den må HJELPES med å suge diesel fram, sånn at den har noe å suge på.

Originalt  ,på LR-verksted, så brukes en slange med blære ,ala.tank til påhengsmotor, og de kobler seg på dieselslangen som ligger oppe i venstre forskjerm.

Det er òg mulig å montere en `blære` der uoriginalt ,då har de ikke så mye å si om man skulle kjøre tom, eller bytte filter.

Og det hjelper heller ikke å fylle et nytt filter m diesel ,den sug fan så dårlig , da òg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner fortsatt ikke at det skrives om at 2.4 tdci er vanskelig å starte etter filterbytte. Jeg bruker et fast verksted som jeg kjenner godt. Ba de forklare dette for meg, og det bruker kun vanlig prosedyre med å fylle ren diesel tilsatt rens i filteret. Deretter startes motoren. Spurte om den var vanskelig å starte, men det er ikke noe tema. Har lest på Defendernet at dette er praksis andre plasser, men kjenner til at Ford og LR tilbyr utstyr for dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt tid til å feilsøke Defender enda, siden D2’n er i perfekt stand og mange andre ting må prioriteres! Men har snakka med Kenneth på PS Servicesenter på Hamar nå, og fått bekreftet st det er ingen pumpe i tanken ihvertfall. Pumpa som sitter på motoren MÅ ha hjelp til å få frem diesel, den klarer ikke å suge frem selv når systemet er tomt. Så da har jeg lyst til å montere en slik pumpeslange for å gjøre dette enkelt. Jeg må også lufte, som første forsøk. Håper på at det kun har vært en blokkering, type is, som har forårsaket det hele. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, jope skrev:

dette finner du tilbehør på biltema til å sette sammen

 

Ålreit. Da får jeg undersøke og planlegge litt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da dette er en svakhet på bilen kan det kanskje være lurt med kvalitetsdeler og la dem sitte der til neste stopp.

På den annen side blir det mer å holde øye med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke å ha en krets for luftig tydeligvis.

Er bare å ta av lokket ( blått)på diselslangen i i motorommet. Tre den kobberfargede stusset inn i diselslangen på bilen i motorommet og pumpe igjennom og opp i en beholder.

Pumpe til det er tomt for luft. Sett på "lokket" og start.

(Grovt forklart fra uk. mekaniker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. sette trykk på tanken som det ble spurt om her har jeg gjort dette på andre biler med vanlig blåse pistol og en fille oppe i påyllingen bare. 

Jeg har aldri hatt problemer ved filter skift på min 2.4 fyller bare filter og starter som normalt. 

Spent på å høre løsningen her til slutt .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...