Jump to content
LRforum
Olecash

Dieseltrøbbel Defender Puma 110 2.4TDCI

Recommended Posts

Motoren får ikke diesel.

Hendelsesdagen;

Motoren mistet ganske fort effekten, fikk effekten tilbake i to sekunder, for så å stoppe helt. Vrir om nøkkelen, starteren går en del runder før motoren starter igjen. Så klarte jeg å kjøre et par-tre minutter, før det samme skjedde igjen. Dette gjorde jeg en del ganger, helt til motoren nektet å starte igjen. Status på Defenderen per dags dato er død. 

 

Fylte full tank tre dager før hendelsen, tømte også da på en flaske med kondensfjerner fra Biltema (fordi jeg trodde dette var smart, men har fått klar beskjed om at dette er FYFY nå!), kjørte da kun hjem fra bensinstasjonen, ca 1,7km. Dagen problemet oppstod så fikk jeg kjørt rundt 50km før første stans oppstod. Første tanken som streifet meg er kondens, og isdannelser. Nå vet jeg ikke lenger. 

Bilen ble berget, og parkert inne i varm hall over natten, med west-frost på tanken. Morgenen derpå, forstatt ingen hell. Dieselfilteret er tatt inn og tint opp, men ingen diesel kommer frem til filter.

 

Hovedpumpa på motoren summer når jeg vrir om tenningen, så da lager den trykket som skal lages før motoren drar pumpa selv tror jeg. I dieseltanken er det ingen pumpe som på Td5, men en «fuel sender unit». Det er der jeg tenker at det kan være en feil. Har funnet denne engelske teksten om det å kjøre dieseltom, og prosedyren som bilen tar for seg står veldig i stil med det jeg selv opplevde.

 

«With 4 litres left in the tank the run-dry strategy will be invoked. An engine mis-fire will be induced for approximately 1 mile after wich the engine will be shut down. The engine can be re-started in mis-fire mode and will continue to run for a further mile until the engine shuts down again. This can be repeated until the fuel suction port in the tank is uncovered and causes engine fuel starvation and a loss of prime. Re-starts after run-dry shut downare not recommended.»

 

Kanskje «fuel sender unit» har tatt kvelden, og tror at tanken er tom? 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er mulig, men jeg har ikke diagnoseverktøy tilgjengelig. Jeg bor på Brøttum, rett sør for Lillehammer. Hvis noen har lyst til å låne bort , hadde det vært flott!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prøv å sette tanken under forsiktig trykk. Da skal det sprute ut fra filterhuset når det ikke er filter der.

Helt sikker på at det ikke er pumpe eller sil i tanken ?

 

Edited by gautes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har skaffet diagnoseutstyr, takk til Frode! 

 

Takk for tips Gaute, da må jeg tenke ut en måte å få trykket inn på tanken på.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sender unit vil vel ikke ha annen funksjon en å være en slurpesil for i dieseltanken, og hvis den bestemmer seg for å tulle, vil du få meningsløse informasjoner om hvor mye som er i tanken. 

Hvis den var tett eller hadde frosset og sprekt så kan jo feilen fremdeles være denne delen. 

Hvis den har gått i shut down mode, må det ha med å gjøre at pumpa fremme har gått tørr. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

2.4 og 2.2 motoren e et hælvete å få start på , etter for eksempel tomkjøring av diesel.

Fødepumpa greier ikke å suge fra tanken, den må HJELPES med å suge diesel fram, sånn at den har noe å suge på.

Originalt  ,på LR-verksted, så brukes en slange med blære ,ala.tank til påhengsmotor, og de kobler seg på dieselslangen som ligger oppe i venstre forskjerm.

Det er òg mulig å montere en `blære` der uoriginalt ,då har de ikke så mye å si om man skulle kjøre tom, eller bytte filter.

Og det hjelper heller ikke å fylle et nytt filter m diesel ,den sug fan så dårlig , da òg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skjønner fortsatt ikke at det skrives om at 2.4 tdci er vanskelig å starte etter filterbytte. Jeg bruker et fast verksted som jeg kjenner godt. Ba de forklare dette for meg, og det bruker kun vanlig prosedyre med å fylle ren diesel tilsatt rens i filteret. Deretter startes motoren. Spurte om den var vanskelig å starte, men det er ikke noe tema. Har lest på Defendernet at dette er praksis andre plasser, men kjenner til at Ford og LR tilbyr utstyr for dette. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Her er det noe mer da bilen ikke har vært kjørt tom.

Så vidt jeg vet,da.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har ikke hatt tid til å feilsøke Defender enda, siden D2’n er i perfekt stand og mange andre ting må prioriteres! Men har snakka med Kenneth på PS Servicesenter på Hamar nå, og fått bekreftet st det er ingen pumpe i tanken ihvertfall. Pumpa som sitter på motoren MÅ ha hjelp til å få frem diesel, den klarer ikke å suge frem selv når systemet er tomt. Så da har jeg lyst til å montere en slik pumpeslange for å gjøre dette enkelt. Jeg må også lufte, som første forsøk. Håper på at det kun har vært en blokkering, type is, som har forårsaket det hele. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timer siden, antz82 skrev:

20180313_182612.jpg

20180313_182531.jpg

20180313_182556.jpg

20180313_182603.jpg

20180313_182612.jpg

 

Hvor fant du dette? Har du slik selv? Jeg vil skaffe meg sånn jeg også.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dette finner du tilbehør på biltema til å sette sammen

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minutter siden, jope skrev:

dette finner du tilbehør på biltema til å sette sammen

 

Ålreit. Da får jeg undersøke og planlegge litt 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da dette er en svakhet på bilen kan det kanskje være lurt med kvalitetsdeler og la dem sitte der til neste stopp.

På den annen side blir det mer å holde øye med.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trenger ikke å ha en krets for luftig tydeligvis.

Er bare å ta av lokket ( blått)på diselslangen i i motorommet. Tre den kobberfargede stusset inn i diselslangen på bilen i motorommet og pumpe igjennom og opp i en beholder.

Pumpe til det er tomt for luft. Sett på "lokket" og start.

(Grovt forklart fra uk. mekaniker)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ang. sette trykk på tanken som det ble spurt om her har jeg gjort dette på andre biler med vanlig blåse pistol og en fille oppe i påyllingen bare. 

Jeg har aldri hatt problemer ved filter skift på min 2.4 fyller bare filter og starter som normalt. 

Spent på å høre løsningen her til slutt .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Her er det andre ting enn filterskift som har gitt problemer først.

Men jeg er spent , jeg også.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×