G.Fuglem Skrevet 11. mars 2018 Del Skrevet 11. mars 2018 Tenker å ta en runde på kjølingen nå da den har vært litt trøblete til tider, men skal på langtur i sommer så da vil jeg ha det unnagjort. Tenker å bytte topp og bottom hose, lufteslangen(?), ekspansjonstank(hørt ymse om det, hva tenker dere?), tenker også å ha termostat og vannpumpe i reserve på tur. Noe mere dere tenker jeg burde bytte mens jeg holder på med dette? noen som har deler liggende? 1996 300tdi. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 11. mars 2018 Del Skrevet 11. mars 2018 Hva er problemet med kjølingen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
G.Fuglem Skrevet 11. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2018 Tror den har gått tett tidligere da den har overopphetet. Overopphetet med nok kjøleveske, vente litt for så å kjøre til nærmeste bensin stasjon, da var tanken tom. Etter dette har temperaturen vært stabil, bruker endel kjøleveske (ganske sikker på at det ikke er toppen, da oljen er fin og ikke noe røyk utenom normalen) så får også sjekket det da. Hørt lufte slangen (bleeder hose) kan tette seg(?). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 11. mars 2018 Del Skrevet 11. mars 2018 Stoler du ikke på vannpumpa, så bytt før turen. P-pakning er ofte en svakhet. Google litt på den. Slanger tror jeg ikke gir kjøleproblemer. Før langtur er det greit å ha testet bilen godt så du er sikker på at kjøleproblemet er borte. En sprekk i toppen trenger slett ikke gi olje i kjølevæsken eller vann i oljen. Du kan ha sprekk mot kjølekanal, og en liten sprekk kan være tett til du oppnår høy nok tempratur. Plutselig blåses kompresjon rett i kjølesystemet og motoren koker. Men jeg tipper du har lekkasje på P-pakningen. Da trekkes det luft inn når kjølevæsken mister tempraturen, og luft vil stå i motoren slik at kjølevæsken ikke sirkulerer. Fremdeles kan kjølevæskenivået se normalt ut. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iknutis Skrevet 11. mars 2018 Del Skrevet 11. mars 2018 Har selv opplevd å ha gåen topp-pakning på biler uten andre symptomer. Ikke blandet det seg med oljen, ikke var det hvit røyk og søt lukt av eksosen, men det forsvant stadig kjølevæske. Ny eier byttet pakning, og problemet var borte. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
G.Fuglem Skrevet 11. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2018 26 minutter siden, lafterolf skrev: Stoler du ikke på vannpumpa, så bytt før turen. P-pakning er ofte en svakhet. Google litt på den. Slanger tror jeg ikke gir kjøleproblemer. Før langtur er det greit å ha testet bilen godt så du er sikker på at kjøleproblemet er borte. En sprekk i toppen trenger slett ikke gi olje i kjølevæsken eller vann i oljen. Du kan ha sprekk mot kjølekanal, og en liten sprekk kan være tett til du oppnår høy nok tempratur. Plutselig blåses kompresjon rett i kjølesystemet og motoren koker. Men jeg tipper du har lekkasje på P-pakningen. Da trekkes det luft inn når kjølevæsken mister tempraturen, og luft vil stå i motoren slik at kjølevæsken ikke sirkulerer. Fremdeles kan kjølevæskenivået se normalt ut. 13 minutter siden, iknutis skrev: Har selv opplevd å ha gåen topp-pakning på biler uten andre symptomer. Ikke blandet det seg med oljen, ikke var det hvit røyk og søt lukt av eksosen, men det forsvant stadig kjølevæske. Ny eier byttet pakning, og problemet var borte. hmm ikke bare morroe svar her assa Har kjørt bilen Trondheim-Bodø tur retuer i ettertid uten problem så et bra vil jeg si, men vil bare være sikker før en norgesferie opp til nordkapp og tilbake til sør-Norge igjen. noe måte å utelukke sprukket topp uten å demontere toppen? finner ingen lekasje på kjølesystemet, bruker omlag 1-1,5L i mnd om ikke 2(?). skulle det ikke i teorien bli hvitt rundt om der lekasjen er? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 11. mars 2018 Del Skrevet 11. mars 2018 Start med P-pakningen. Med sprekk i toppen vil du ha koking ofte. Om du ikke vet hvor du skal lete finner du ikke denne lekkasjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kenneth Skrevet 11. mars 2018 Del Skrevet 11. mars 2018 25 minutter siden, G.Fuglem skrev: men vil bare være sikker før en norgesferie opp til nordkapp og tilbake til sør-Norge igjen. Du skal ikke være redd for å legge ut på tur nordover, Med et medlemskap i NLRK og VBF så har du berging hele veien. Vi hadde nylig 2 tyskere innom som fikk godt med hjelp (hmm dem hadde ikke noe medlemskap,, bare en Defender) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
G.Fuglem Skrevet 11. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2018 4 minutter siden, Kenneth skrev: Du skal ikke være redd for å legge ut på tur nordover, Med et medlemskap i NLRK og VBF så har du berging hele veien. Vi hadde nylig 2 tyskere innom som fikk godt med hjelp (hmm dem hadde ikke noe medlemskap,, bare en Defender) ja har tenkt på det i det siste å det finnes ikke noe bedre veihjelp enn en land rover og medlemskap i nlrk, har fått testa det ett par ganger allerede!. var etter hjelp fra en her inne jeg meldte meg inn i klubben, beste jeg har gjort! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kenneth Skrevet 11. mars 2018 Del Skrevet 11. mars 2018 8 minutter siden, G.Fuglem skrev: ja har tenkt på det i det siste å det finnes ikke noe bedre veihjelp enn en land rover og medlemskap i nlrk, har fått testa det ett par ganger allerede!. var etter hjelp fra en her inne jeg meldte meg inn i klubben, beste jeg har gjort! Da er det bare å pakke i biln å legge ruta nordover Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 12. mars 2018 Del Skrevet 12. mars 2018 Trykktesting av anlegget gir ofte noen svar. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.