Gå til innhold

Siger ned på høyre side


suprlite

Anbefalte innlegg

Jeg har et periodisk problem: som oftest (og særlig når det er kaldt ute) siger bilen ned på høyresida bak. Mens andre gang holder den fint på luften (særlig om jeg setter din i high-mode før jeg parkerer). Nå de siste dagene har det blitt værre: Den kan fint holde seg oppe mens jeg f.eks er inne på bensinstasjonen og spiser - men når jeg hopper i bilen for å kjøre kan den plutselig finne på å dette ned så dekket små-subber i hjulbuen. Jeg regner jo med at dette er et belg-problem - men skal ikke belgene lekke hele tiden når de lekker, ikke bare av og til??  (ps: har bestillt nye dunlop belger idag - noen som har erfaring med disse kontra originalbelgene?)  -Kan det være noe annet som er galt? - f.eks høydesensor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belgene ligger dobbelt. En sprekk kan på en gitt høyde stå åpen, mens ved en annen høyde kan sprekken være tett.

Tror du kan bytte belg. Bytt begge. Slitt belg gir ikke samme stivhet som ny, og de er sannsynligvis like gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan være høydesensor også. Ta en titt på de, og se om det er mulig å løsne dem, og bytte side. Om de er så morkne at de sprekker, så er det kanskje lurt å bestille nye før du forsøker å bytte.

 

Har du nanocom eller andre programeringsmuligheter, kan du forsøke å fortelle hjernen(e) at du har spiralfjører, og se om de holder se konstante. Men da er det anbefalt å ha med seg mulighet for å programmere tilbake så du ikke får en overraskelse på veien. Det gjorde jentene her i huset for et par år siden, ca 4 mil hjemmefra. og jeg var 2 mil den andre veien. Vi hadde lekk belg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det an å ta sikringen til systemet på D2, slik som på D3/D4?

 

Om det er mulig, så kan man jo greit få sjekket om feilen er mekanisk eller elektronisk med en viss grad av sikkerhet. Er den mekanisk vil bilen fortsette å sige, er den elektronisk, så vil den holde høyden. (Selvsagt ikke 100% sikkert). Kanskje en grei måte om man ikke har programmeringsmuligheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder erfaring med Dunlop belg: Jeg har vel kjørt ca. 35 000km/2,5 år med Dunlop belger og der er fremdeles som nye, hører aldri at kompressoren går unntatt akkurat etter oppstart (justerer seg ned litt hver gang jeg stanser bilen og lukker førerdøra) og selvsagt når jeg laster tyngre bak. Jeg har målt med jevne mellomrom om den siger, men den står på samme høyde etter en uke uten bruk. Når du skifter til nye Dunlop får du ny, tight kobling mellom kompressor og fjær også, jeg tipper dette vil fikse feilen.

 

Jeg byttet forresten høydesensorer samtidig, det er billig og de gamle var ekstremt morkne. På den ene siden var staget også ødelagt i "toppøyet" hvor du fester den til bærearmen, kan være verdt å sjekke om sensoren rent mekanisk sett henger sammen enda.

 

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøkte å ta sikringen men den senket seg så når du har rett høyde tar du sikring i motorrom og mapper av kontaktene på ventilblokka, som ligger under bilen midt på førersiden. Da tar du strømmen til ventilene også. Siger den ned er det trolig belgene dine.

 

endrer den høyde plutselig og mye, holder jeg en stor knapp på høydesensor.

 

mvh

leif ove

 

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...