Gå til innhold

Evapo-Rust


Anbefalte innlegg

Noen få av disse vidundermidlene jeg har prøvd har fjernet rusten veldig bra.

Men jeg har erfart at selv med varmtvannssteaming og annen vask etterpå har

rusta kommet fort igjen under grunning og lakk.

Noen ganger reagert med grunning og lakk.

Dette er endel år siden så vi får håpe verden har gått fremover.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt et 200 liters fat med stripall i endel år (selges i Seljord)

 

Har brukt det til å rense alt fra karosserideler til omtrent alt av komponenter fra en gammel dreiebenk jeg pusset opp. Det fungerer som bare det, har ikke hatt noen problemer med at rusten kommer tilbake.

 

Men når det er sagt, så er det endel punkter som må gjøre riktig for at det skal funke (dette gjelder strip-all, men det vil nok gjelde flere av disse midlene)

Bruk varme i badet. I mitt bad er en magisk grense rundt 65 grader. kommer du over det så øker virkningen betraktelig.

Skrap av oppbygning av fett / grease før du har det i. Understellsmasse etc gir opp til slutt, men det tar tid. så en grovrengjøring før man dypper ting er en fordel

Når ting er fedig ( etter 2 dager - en uke), så tar man greiene ut, og spyler av med høytrykk. Resultatet er helt rent for rust, maling fett etc. 

Nå må ting tørkes. med EN GANG. med metallet fullstendig bart så ruster det fantastisk fort - på minutter. Hårføner eller varmepistol er en god ide. Få ting tørt fort.

så er det på med maling. eller grunning.. Bruker mye por-15 selv.

 

Jeg begynte med dette pga dreiebenken, det var den beste måten jeg kom på for å få vekk rust fra gamle maskindeler med minimal skade på glideflater etc, som tross alt er presisjonsdeler.

Jeg har brukt den tønna til mye rart etterpå, alt fra redskap til karosserideler fra traktoren.

 

Vær obs på at messing belt VELDIG rent etter kort tid (forsvinner) :)

Aluminium blir spist opp før du rekker å tenke. Erfarte dette når jeg hadde nedi noen deler som var nagla sammen. Naglene var vekk gitt, og noen deler måtte fiskes opp fra bunnen av tønna med magnet.

 

Værnebriller og skikkelig lange kjemikaliehansker anbefales varmt. Om noen trenger lange kjemikaliehansker har jeg faktisk overskudd...

 

-Camarogeddon

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Steinar endret tittelen til Evapo-Rust

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...