Gå til innhold

Venstre bakhjul sitter fast v/oppstart


LeneRover

Anbefalte innlegg

FL1 td4. Venstre bakhjul har begynt å henge/sitte fast ved oppstart. Det har løst seg et par ganger ved å helle på to tilitersbøtter med varmt vann. Derfor fristende å tenke at klossene inne i trommelen er frosset fast. Men jeg er ikke sikker, annet at jeg skjønner noe ikke er helt på stell. 

 

Noen tanker og ideer om hva dette skyldes? 

Endret av LeneRover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har bevisst ikke benyttet meg av håndbrekket etter første gang jeg merket meg det. Tenkte det kunne være årsaken.

 Det skjer etter at den har stått parkert en stund, flatt, uten brekket på. 

 

Kan det være noe som er gjennomrustet slik at det kommer fuktighet inn i trommelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, LeneRover skrev:

Nei, har bevisst ikke benyttet meg av håndbrekket etter første gang jeg merket meg det. Tenkte det kunne være årsaken.

 Det skjer etter at den har stått parkert en stund, flatt, uten brekket på. 

 

Kan det være noe som er gjennomrustet slik at det kommer fuktighet inn i trommelen?

 

Neppe. Antakelig er det liten klaring mellom bremsebånd og -trommel. Den blanke overflaten på trommelen ruster lett slik at klaringen blir borte. Ta av trommelen. Rens og smør alle bevegelige deler inkl. stemplene i bremsesylinderen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...eventuelt juster håndbremsen, slik at det blir litt bedre klaring i tillegg.

 

Om det er lenge siden bremseskoene ble byttet, så kan de ha rustet såpass at de har est litt i størrelse, og at dette også kan være medvirkende årsak til at de fryser fast. 

Det kan du eventuelt  finne ut av ved å demontere bremsene, som sannsynligvis er nødvendig uansett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips og råd. 

 

I morgen blir det tur til butikken med brekket på! 

Gjør ikke det susen får jeg prøve å ta en titt på bremsene med hjelp fra en nabo. 

 

Er det mye mer enn hjulet som må av før demontering av trommelen? Aldri romstert med trommelbremser før. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 15.3.2018 den 23.14, torem skrev:

hva med løsnet bremsebånd som har løsnet og kilt seg fast, det hender faktisk.

 

Der traff du spikeren. Bremsebåndet var løsnet. Ramlet rett ut da vi tok av trommelen.

 

Nye bremsesko og fjører er nå på plass på begge sider. Den gamle traver`n er nå god som ny!

Endret av LeneRover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...