Gå til innhold
LRforum
  • Bli medlem
LeneRover

Venstre bakhjul sitter fast v/oppstart

Recommended Posts

FL1 td4. Venstre bakhjul har begynt å henge/sitte fast ved oppstart. Det har løst seg et par ganger ved å helle på to tilitersbøtter med varmt vann. Derfor fristende å tenke at klossene inne i trommelen er frosset fast. Men jeg er ikke sikker, annet at jeg skjønner noe ikke er helt på stell. 

 

Noen tanker og ideer om hva dette skyldes? 

Endret av LeneRover

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har håndbremsen vært trukket til når du får dette problemet? Hevarm eller vaier som er rustet  kan det være da. Eller vann i håndbremsvaieren som fryser.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, har bevisst ikke benyttet meg av håndbrekket etter første gang jeg merket meg det. Tenkte det kunne være årsaken.

 Det skjer etter at den har stått parkert en stund, flatt, uten brekket på. 

 

Kan det være noe som er gjennomrustet slik at det kommer fuktighet inn i trommelen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 timer siden, LeneRover skrev:

Nei, har bevisst ikke benyttet meg av håndbrekket etter første gang jeg merket meg det. Tenkte det kunne være årsaken.

 Det skjer etter at den har stått parkert en stund, flatt, uten brekket på. 

 

Kan det være noe som er gjennomrustet slik at det kommer fuktighet inn i trommelen?

 

Neppe. Antakelig er det liten klaring mellom bremsebånd og -trommel. Den blanke overflaten på trommelen ruster lett slik at klaringen blir borte. Ta av trommelen. Rens og smør alle bevegelige deler inkl. stemplene i bremsesylinderen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

...eventuelt juster håndbremsen, slik at det blir litt bedre klaring i tillegg.

 

Om det er lenge siden bremseskoene ble byttet, så kan de ha rustet såpass at de har est litt i størrelse, og at dette også kan være medvirkende årsak til at de fryser fast. 

Det kan du eventuelt  finne ut av ved å demontere bremsene, som sannsynligvis er nødvendig uansett. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med å kjøre en liten tur med brekket på for å få opp tempen i trommelen slik at fuktighet fordamper?
Kan vel være verdt et forsøk..

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for gode tips og råd. 

 

I morgen blir det tur til butikken med brekket på! 

Gjør ikke det susen får jeg prøve å ta en titt på bremsene med hjelp fra en nabo. 

 

Er det mye mer enn hjulet som må av før demontering av trommelen? Aldri romstert med trommelbremser før. 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva med løsnet bremsebånd som har løsnet og kilt seg fast, det hender faktisk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 15.3.2018 den 23.14, torem skrev:

hva med løsnet bremsebånd som har løsnet og kilt seg fast, det hender faktisk.

 

Der traff du spikeren. Bremsebåndet var løsnet. Ramlet rett ut da vi tok av trommelen.

 

Nye bremsesko og fjører er nå på plass på begge sider. Den gamle traver`n er nå god som ny!

Endret av LeneRover

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja opplevde det samme selv, det er vel dårlig liming/vulkanisering som er årsaken

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, gått opp i liminga. Det er vel ikke helt uvanliog at bremsene kan «subbe» litt i starten? Hører en liten lyd på den ene siden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×