Gå til innhold

Defender aksler på seriebil


Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg skal sette Defender aksler på en seriebil. Har brakkettene som skal sveises på Defender akslingene. 

Og der stopper det. Skal beholde parabell fjærene. 

Noen som har gjort dette. Har noe skisser på hvordan det gjøres? Evt mulig og få fysisk hjelp av noen i region Øst? 

Takker for tips, råd og alt 

 

Mvh Mikal :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det på min, bak går det fint på 109" hvor fjærene sitter utenpå ramma. Foran kommer fjæra veldig nær diffen så det innerste drabandet kommer litt oppå. Kan ta et par bilder i morgen. Jeg kjøpte bilen sånn men det er jo i utgangspunktet bare å fjerne alt av braketter på akslingene og montere sammen på bilen uten å sveise før du er helt fornøyd med castervinkel og lik bredde på begge sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DSC_0900.JPG

 

Min er godkjent med akslingene. Er ikke helt fornøyd med hvordan det ser ut men har ingen god løsning på det enda. Ble for mye motlys pga snøen så de andre bildene ble bare tull

 

DSC_0901.JPG

Endret av Jari
Fjernet et dobbelt bilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte bilen sånn av LR80. Caster tror jeg ikke det var så jeg satt inn 3 graders shims og da subber paralellstaget ved full utfjæring så de må av igjen. Jeg kan måle klossene etterpå. Kan måle Caster en dag også men det blir etter påske engang, har utstyr på jobben til det, men vi bygger om på jobben så det er lite tid til private ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang tidlig på 1990tallet skiftet vi like godt til galvanisert RRclassic  ramme med spiralfjærer sammen med (gamle) RR akslinger , den gamle rammen nærmet seg knekketilstand, og vi ville ha bremser som ville virke tiltross for nedsenking i vann. Trommelbremsene hadde en tendens til å trenge lang tid for å tørke før de virket når de hadde badet, ikke særlig trafikksikkert. Resten ble beholdt som originalt SII.

 

Null kunnskap om behovet for å søke på forhåmd, så det ble en lang korrespondanse med myndighetene som tilslutt innså at dette var en nødvendig modifikasjon av sikkerhetshensyn, ikke en nyoppbygging for "lukrativt" videresalg. Nå noen tiår senere, viser det seg fortsatt som en god modifikasjon. (Ellers naturligvis endelrutinemessig  utskiftning siden 1959:  ledninger, lys, brytere,  innmat i motor og girkasse, en rusten dør-ramme, "musepels" i vinduskanaler osv. )

 

Siden akslingene allikevel skal skiftes og bilen dermed slutter å være original  bør vel galvanisert ramme og ny fjæring vurderes  fremfor å flikke på gammel rust. Regelverket kan vel ikke ha blitt så mye strengere?

 

p.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, paul hofseth skrev:

Siden akslingene allikevel skal skiftes og bilen dermed slutter å være original  bør vel galvanisert ramme og ny fjæring vurderes  fremfor å flikke på gammel rust. Regelverket kan vel ikke ha blitt så mye strengere?

 

p.

 

Ja og nei til strengare regelverk.

Vegvesenet har kanskje ikkje blitt vanskelegare, finansdepartemanget har blitt vanskelegare. Det har kome ein regel om kor mykje nye delar ein bil kan få før det blir regna som avgiftspliktig oppbygging og ikkje reperasjon. Det var finansdepartemanget og ikkje vegvesenet. Tolkinga har då blitt at delane må vere eksakt like, eg tippar det og er finansdepartemanget og ikkje vegvesent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...