Gå til innhold

Periodisk stinkende og røykende Webasto Thermo Top C/Z


Jason

Anbefalte innlegg

I vinter har Webastoen min i perioder luktet surt under bruk.

I det siste har det av og til vært synlig røyk, og en gang så mye røyk at det kunne se ut som det var brann under panseret.

 

Dette skjer selvfølgelig alltid når bilen står alene, aldri når jeg følger med for å lokalisere hvor røyken kommer fra.
En gang klarte jeg å lokalisere at røyken kom fra området på den siden Webastoen er montert.

 

I dag kjørte jeg Webastoen i 1 time mens jeg fulgte med, og samtidig hadde laptop med diagnose tilkoblet.

Webasto diagnoseprogrammet viser at alt er OK,  ingen tidligere feilkoder.

 

Oppdaget litt svetting i overgangen ut fra trykktanken til kjølevannet på slangen som går frem til radiator.

Tightet slangeklemmen så ble den tett.
Men bortsett fra det så klarte jeg ikke å oppdage noe som helst lekkasje noen som helst plass rundt Webastoen.

Ser heller ikke at noe skal ligge for nærme som skal begynne å ryke som følge av varme.

 

Før jeg begynte feilsøking, så trodde jeg at det måtte være en diesel lekkasje som dryppet på noe varmt, men alt ser tett og fint ut.

 

Spontantake nå er om lukten kan være veisalt på Webasto eksos røret under bilen, at det rett og slett er det som lukter og røyker?

Noen som har opplevd noe lignende og kan komme med tips på hva som kan være årsaken til dette?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare gjetter her, men kan viften i webasto ha et problem? Evt luft inn eller eksos ut? Jeg så noe lignende når webastoen kuttet pga strømmangel, og da røyk det masse ut fra selve brenneren. Grunnen til at jeg gjetter vifteproblem er at viften ikke gikk når spenningen ble for lav. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for innspill.

Det kan jo høres ut som en logisk forklaring.

 

Den timen jeg kjørte diagnose i går viste spenning på temmelig stabil 12.0v
Men det er jo mulig at dette varierer, spesielt hvis det er ekstra kaldt.

I går var det 3 plussgrader når jeg testet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, ja.

Tror du kan være inne på noe her.

Den dagen jeg gjorde testen med diagnose gikk viften stabilt.

På bildet har den nettopp gått fra stabilt 98% og ned til stabil 61% som jeg antar har med at den har oppnådd rett arbeidstemperatur.

 

Men jeg må innrømme at jeg har reagert på at lyden under bruk til tider varierer i turtall.

Nesten som den møter motstand av og til.

 

Kan det tyde på at denne viften er i ferd med å ta kvelden, eller tyder det på at noe annet er galt?

Erdet normalt med de gule lysene nede i bildet, eller burde de vært grønne?
 

Webasto.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte bytte vifta i min Webasto. Den gikk ujavnt og hørtes ikke så frisk ut. Det var mange ganger den ikke ville starte pga vifta.  Etter at vifta ble byttet ble det mye bedre, hører stor forskjell og den lukter omtrent ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, takk for svar folkens :)

 

Har nå Googla litt, og kommet frem til at det kanskje ikke er så alvorlig.

 

Bruker ikke Webastoen så mye her i Stavanger, tror kanskje det kan ha noe å si.

Har kjørt Webastoen en times tid rundt 6-7 ganger de siste dagene uten røyk og lukt, så satser på at den nå er friskmeldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...